۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۱۸۱۲۱
حجت الاسلام قادری:

واقعه کربلا را نمی توان تفسیر کرد مگر در کنار صحیفه سجادیه

واقعه  کربلا را نمی توان تفسیر کرد مگر در کنار صحیفه سجادیه
حجت الاسلام قادری گفت: اگر بخواهیم تحلیل درستی از عاشورا داشته باشیم باید در کنار این واقعه، صحیفه سجادیه را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، در اولین جلسه از سلسله نشست های راویان مکتب حسینی حجت الاسلام سیدمحمدتقی قادری به تبیین موضوع پیام عاشورا در صحیفه سجادیه پرداخت.

این محقق و پژوهشگر با تأکید بر اهمیت تفسیر عاشورا و صحیفه ی سجادیه در کنار هم گفت: اگر بخواهیم تحلیل درستی از عاشورا داشته باشیم باید در کنار این واقعه ی عظیم، صحیفه ی سجادیه را داشته باشیم و اگر بخواهیم درک درستی از صحیفه ی سجادی داشته باشیم، باید حتما آن را در کنار واقعه عاشورا ببینیم.

وی نهضت های جهادی تاریخ را دو گونه دانست و ادامه داد: گاهی یک نهضت جهادی به قصد براندازی طاغوت آغاز می شود و در ظاهر به پیروزی می رسد و حتی حکومت تشکیل میدهد، مثل نهضت فاطمی در مصر. گاهی هم یک نهضت در ظاهر شکست می خورد و نتایج ظاهری به دست نمی آید، مثل حرکت امام حسین (ع) در کربلا. اما اگر یک نهضت فارغ از پیروزی یا شکست ظاهری اش، بخواهد در تاریخ جاودانه و ماندگار باشد، باید در پشت این نهضت جهادی، یک نهضت علمی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام قادری خاطرنشان کرد: بنی امیه به این مقوله علم داشت و می دانست که باید جنگ خود با امام حسین (ع) را به یک نهضت علمی گره بزند. از همین رو به مردم می گفت ما با مرتدین جنگیدیم. از طرف دیگر نهضت عاشورا نیز به پشتوانه ی نهضت علمی امام سجاد (ع) جنگ را ادامه داد و بر حربه های بی اساس بنی امیه چیره شد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه، در ادامه به نقش علمی امام سجاد (ع) در برقراری این نهضت علمی پرداخت و عنوان کرد: در گام اول، امام سجاد (ع) به همراهی حضرت زینب (س) در کاخ یزید با خطبه های علمی و غراء خود بنی امیه را ضایع کرد و پس از این که به مدینه بازگشت در قالب ۵۴ دعا، این نهضت علمی را برای نسل های بعد ایجاد کرد. در واقع واقعه ی عاشورا یک نهضت جهادی بود و صحیفه ی سجادیه یک نهضت علمی که این دو نهضت با هم باید تفسیر و تحلیل شود.

وی حضور امام سجاد (ع) را در کربلا ضروری خواند و افزود: اگر امام حسین (ع) امام سجاد (ع) را در کربلا به همراه خود نمی آورد، این واقعه ی عظیم، در همان کربلا عقیم می ماند. این که امام حسین (ع) یک شب را برای عبادت از لشکر دشمن مهلت گرفت برای حفظ امام سجاد (ع) و انتقال مفاهیم و پیام های عمیق کربلا بود که همه ی این ها را در ۵۴ دعای امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می توانید ببینید.

حجت الاسلام قادری با تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در واقعه عاشورا گفت: امام حسین (ع) از ابتدا نشان داد که نهضت برای این انجام شده که همه متوجه شوند امر به معروف و نهی از منکر چقدر مهم است که امام، خود را فدای آن می کند. اگر امام حسین (ع) و اصحابش فدای این فریضه نمی شدند، امر به معروف و نهی از منکر هرگز اقامه نمی شد. همچنین واقعه عاشورا آنقدر مهم است که یک امام معصوم، پیام های آن را در قالب دعا منتشر می کند.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه اولین پیام صحیفه سجادیه را بازگشت به ولایت خواند و ابراز کرد: اگر نبوت را از توحید جدا کنید، شرک پدیدار می شود. حقیقت توحید در نبوت است که نمایان می شود. همچنین است اگر ولایت را از نبوت جدا کنید. یعنی حقیقت نبوت هم به ولایت گره خورده است. شما در صحیفه سجادیه ۲۷۲ بار کلمه ی صلوات را مشاهده می کنید.

وی وقوع حادثه ی کربلا را به دلیل فاصله گرفتن و جدا شدن مردم از ولایت و امامت دانست و افزود: چون مردم از امامت و ولایت فاصله گرفتند، اهل بیت (ع) برای مردم تبدیل به انسان های معمولی شدند و این فاصله تا جایی ادامه یافت که فرزند پیامبر را کشتند.

حجت الاسلام قادری دومین پیام صحیفه سجادیه را شایستگی و شایسته سالاری در زعامت و رهبری دانست و عنوان کرد: کار امت به جایی رسیده بود که میزان و ملاک را در رهبری، قبیله گرایی و تفکر حزبی و در نظر گرفتن سن و سال افراد می دانستند. این تفکر یعنی تنزل مقام رهبری و به روی کار آمدن فردی مثل یزید خروجی این نگاه بود./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات