۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۶۱۸۱۲۴

المصطفی درگذشت پروفسور یحیی بونو را تسلیت گفت

المصطفی درگذشت پروفسور یحیی بونو را تسلیت گفت
جامعةالمصطفی‌العالمیه با صدور پیامی، درگذشت ناگهانی «پروفسور یحیی بونو»، اندیشمند مسلمان فرانسوی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، جامعةالمصطفی‌العالمیه با صدور پیامی، درگذشت ناگهانی «پروفسور یحیی بونو»، اندیشمند مسلمان فرانسوی را تسلیت گفت، متن پیام به این شرح است:

بسم‌‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

باخبر شدیم «پروفسور یحیی بونو» اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فلسفه و عرفان شیعی، که به ساحل عاج سفر کرده بود، بر اثر سانحه‌ای به دیار باقی شتافت.

این اندیشمند فرانسوی، که از ارادتمندان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود و تحت تأثیر امام خمینی(ره) قرار داشت، سال‌ها در حوزه‌های علمیه قم و مشهد مقدس به تحصیل علوم دینی پرداخت و آثار فراوانی در زمینه علوم و معارف اسلامی به زبان فرانسوی از خود بر جای گذاشت.

یحیی بونو از شخصیت‌های صاحب‌نظر در رشته‌های علوم قرآنی، فلسفه و عرفان و مترجم و نویسنده‌ای گران‌سنگ بود که جزو مدافعان حریم اسلام، ولایت و انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رفت.

پروفسور یحیی بونو همچنین از اعضای فعال مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود.

کریستین (یحیی) بونو در سال 1957م در فرایبورگ آلمان، در خانواده‌ای فرانسوی‌ و مسیحی کاتولیک دیده به جهان گشود.

در جوانی میل به آشنایی با ادیان شرقی در او به وجود آمد و سپس با آثار «رنه گنون»، فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد. پس از مدتی مطالعه، در سال 1979 م و تحت تأثیر آثار گنون به اسلام مشرف شد.

پس از آن در رشته‌های «زبان و ادبیات عرب» و «اسلام‌شناسی» به تحصیل پرداخت و در حین تحصیلات دانشگاهی، با آثار «هانری کربن» آشنا شد که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود.

وی سپس تحت راهنمایی‌های «احمد حمپاته‌با» (عارف افریقایی و از شیوخ طریقت تیجانیه) به مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) گروید و نام خود را به «یحیی علوی» تغییر داد. یحیی علوی در زمان گرویدن به مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) 22 ساله بود.

بونو تحصیلات آکادمیک خود را تا بالاترین مرحله ادامه داد و در سال 1995م از رساله دکتری خود تحت عنوان «الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله خمینی(ره)» در دانشگاه سوربون دفاع کرد. وی برای تدوین این رساله، از آن جا که استاد راهنمای مورد نظر خود را در فرانسه پیدا نکرد، در سال 1991م به ایران آمد و با ارشاد «آیت‌الله جوادی آملی» به مشهد رفت و از محضر «مرحوم استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی» بهره برد.

یکی از آثار آن مرحوم، ترجمه و تفسیر قرآن کریم به زبان فرانسوی است که مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی (مرکز ترجمه قرآن مجید به زبان‌های خارجی) در قم، ترجمه قرآن وی را در سال ۲۰۰۰م منتشر ساخت.

از آثار دیگر وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصوف و عرفان اسلامی به زبان فرانسوی، پاریس ۱۹۹۱م.

امام خمینی؛ عارف ناشناخته قرن 20 به زبان فرانسوی، پاریس/بیروت ۱۹۹۷م.

آیین انقلاب اسلامی (منتخبی از آثار و بیانات امام خمینی در حدود هفتصد صفحه) به زبان فرانسوی، ۲۰۰۳م.

مبارزه با نفس یا جهاد اکبر، اثر امام خمینی(ره) به زبان فرانسوی، تهران ۲۰۰۶م.

اداره‌کل روابط عمومی جامعةالمصطفی درگذشت این اندیشمند فرهیخته را تسلیت گفته، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل از درگاه ایزدمنان خواستار است./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات