۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۱۸۲۱۹
واعظی:

اگر پیشرفتی حاصل نشود گام سوم کاهش تعهدات را برمی داریم

اگر پیشرفتی حاصل نشود گام سوم کاهش تعهدات را برمی داریم
رییس دفتر رییس جمهور درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: اگر پیشرفتی حاصل نشود، قطعا گام سوم را در کاهش تعهدات برخواهیم داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی ها برای مذاکره با ایران تحریم ها را لغو خواهند کرد؟، گفت: در همین چارچوب، مذاکراتی با فرانسه در چند هفته و بویژه روزهای گذشته در پیش گرفته شده تا بتوانیم حقوق ایران در برجام را محقق کنیم.

وی افزود: قطعا یکی از هدف گذاری های انجام شده در سفرهای ظریف به اروپا و آسیا، موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران است.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارداشت: ما همواره درباره موضوع مذاکره با آمریکا که از سوی آمریکایی ها مطرح می شود، تاکید کرده ایم که ملاقات برای ملاقات، مشکلی را حل نمی کند و ملاقات باید برای رسیدن به یک هدفی باشد و تا وقتی اعتماد نداشته باشیم که هدفی که دنبال می کنیم محقق می شود، صحبت از ملاقات کردن صحیح نیست.

واعظی افزود: از طرف دیگر آنچه اعلام شده این است که باید یا آمریکایی ها به میز مذاکرات گروه 5+1 برگردند و به توافقات پایبند باشند تا مردم ایران بتوانند از همه مزایای برجام استفاده کنند و اگر به دنبال روش دیگری نیز هستند باید در مرحله نخست روند اشتباه خود درمورد تحریم ها را اصلاح و بعد از آن وارد بحث دیگری شوند.

وی همچنین در جواب سوالی درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام ، گفت: این جزئیات در موعد مقرر اعلام خواهد شد اما آنچه امروز باید اعلام کنیم این است که اگر پیشرفتی حاصل نشود ، قطعا گام سوم را در کاهش تعهدات برخواهیم داشت.

رییس دفتر رییس جمهور درباره طرح پیش شرط هایی برای مذاکره ایران و آمریکا گفت: طی چند ماه گذشته شاهد مواضع مختلفی از سوی آمریکایی ها بودیم ، از 12 شرط وزیر خارجه آن کشور تا عقب نشینی مبنی بر نداشتن هیچ پیش شرطی به گونه ای که آقای ترامپ نیز اعلام کرد که هیچ پیش شرطی برای مذاکره با ایران نداریم و فقط می خواهیم ایران سلاح هسته ای نسازد.

واعظی تصریح کرد: ما نمی دانیم در آمریکا چه کسی صحبت می کند و حرف کدامیک را باید بپذیریم و نشان می دهد خودشان هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.

خبرنگاری از واعظی واکنش دولت به انتقادات و حملات برخی افراد و جریان های خاص به اظهارات رییس جمهور در خصوص مذاکره را جویا شد که وی در پاسخ گفت: دراین شرایط که کشور با دشمن خارجی مواجه است و شدیدترین تحریم ها علیه ملت اعمال شده ، بیش ازهر چیز به انسجام ، یکپارچگی و صمیمیت در داخل کشور نیازمندیم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه ، پیامی که امروز از ایران به خارج ارسال می شود، باید پیام وحدت باشد، گفت: به هر حال گروه اندکی برای تحقق یکسری اهداف جناحی و انتخاباتی به اشتباه تمام دستاوردهای دولت که دستاوردهای نظام و ملت است را زیر سوال می برند ولی ما نباید مثل آنها عمل کنیم.

واعظی با تاکید بر اینکه منافع ملی و امنیت ملی را از همه چیز مهمتر می دانیم ، اظهار داشت: این افراد معدود شعار تفرقه می دهند و مردم پاسخ این گروه اندک را خواهند داد.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات ایران و فرانسه و اعلام جزئیات آن، با بیان اینکه تا دستیابی به توافق نهایی، نباید به گمانه زنی های رسانه ای درمورد جزئیات مذاکرات توجه کرد، گفت: روند مذاکرات با فرانسه مثبت بوده و هفته آینده نیز یک هیات اقتصادی از ایران برای گفت و گو درمورد جزئیات پیشنهادات به پاریس سفر خواهد کرد.

واعظی درخصوص زمان سفر رییس جمهور فرانسه به ایران نیز با اشاره به اینکه درمورد این سفر بحث جدی مطرح نبوده است، گفت: یک سفر دیپلماتیک وقتی انجام می شود که دستاورد روشنی داشته باشد، سفر برای سفر معنی ندارد.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات معاون ارزی سابق بانک مرکزی ( عراقچی) درمورد دستور رییس جمهور برای ورود به بازار ارز و واکنش سخنگوی قوه قضائیه به این اظهارات از رییس دفتر رییس جمهور درخصوص پاسخ دولت در این زمینه سوال کرد.

واعظی با بیان اینکه، دستور رییس جمهور درمورد بازار ارز را خدمت رییس قوه قضائیه ارسال کرده ایم، گفت: در اینکه آقای رییس جمهور در 6 سال گذشته همواره بر تقویت پول ملی کشور و مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته اند تردیدی نیست .

رییس دفتر رییس جمهور افزود: روحانی همواره به صورت کتبی و شفاهی به روسای قبلی و فعلی بانک مرکزی این موضوع را تاکید کرده اند، ضمن اینکه کنترل بازار ارز و مدیریت آن وظیفه ذاتی بانک مرکزی است و ربطی به یک دوره خاص ندارد.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درخصوص احتمال دیدار روحانی و رییس جمهور آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، تاکید کرد : بحث این دیدار به هیچ عنوان مطرح نیست.

واعظی اظهارداشت: بحث آقای رییس جمهور در سخنرانی دو روز قبل درمورد مذاکره نیز، بیان اقتدار ایران و تلاش دولت برای حل مشکلات مردم و افزایش رفاه مردم بود.

رییس دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه رییس جمهور در سخنان خود نوع نگاه دولت به روابط بین الملل و تعامل خارجی را مطرح کردند، افزود: روحانی در اظهارات روز گذشته خودشان پاسخ تفسیر آمریکایی ها از این سخنان را دادند.

واعظی در عین حال در پاسخ به انتقادات مطرح شده به اظهارات رییس جمهور، تاکید کرد: یک گروه محدود و چند رسانه در داخل کاری به این ندارند که رییس جمهور و وزرای دولت چه می گویند، بنای آنها بر مخالفت با دولت و فضا سازی است بویژه امسال که سال انتخابات مجلس است به این مسائل بیشتر دامن زده می شود.

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: وقتی ما با فشار دشمن خارجی مواجه هستیم ، سیاست باید این باشد که به نوعی از برخی خواسته های جناحی و سیاسی ، برای مصلحت کشور و انسجام کشور عبور کنیم .

واعظی با بیان اینکه متاسفانه برخی این مهم را رعایت نمی کنند، گفت: امیدواریم تمام کسانی که در سراسر کشور نامزد مجلس هستند این مسئله مهم را مورد توجه قرار دهند.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص تجاوز اخیر پهپادهای رژیم صهیونستی به حریم هوایی سوریه و عراق ، گفت: از نظر سیاسی اینکه آمریکایی ها در عراق حضور دارند و اسرائیل هم به خودش اجازه می دهد این تجاوز را انجام دهد، معنایش این است که این کار با همکاری آمریکا انجام شده است.

وی افزود: این اقدام تجاوزکارانه از سوی ایران و همه مقامات عراق بشدت محکوم شد و شاهد یک وحدت در بین مسئولان عراقی در این رابطه بودیم، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز واکنش خوبی نشان داده و گفتند که عمل متقابل انجام خواهند داد.

واعظی درمورد تلاش اسرائیل برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، نیز گفت: اسرائیل با توجه به انزوای خود درمنطقه بدنبال استفاده از فرصت ها برای مطرح کردن خود در منطقه است درصورتی که این ائتلاف بدون اسرائیل هم شکل نمی گیرد و با اسرائیل هم شکستش قطعی است .

خبرنگاری با مقایسه سخنان رییس جمهوردرخصوص مذاکره طی دو روز گذشته از رییس دفتر رییس جمهور، مدعی تغییر موضع رییس جمهور شد که واعظی در پاسخ گفت: اظهارات رییس جمهوردرمورد مذاکره در دو روز گذشته و همچنین سخنرانی های قبلی تفاوتی با هم ندارد.

واعظی تصریح کرد: رییس جمهور درسخنان خودشان تبیین کردند که اگر ما اصول سیاست خارجی را درمورد مذاکره بیان می کنیم و برای تامین منافع کشور و مردم خود از هر فرصتی استفاده می کنیم یک کشور خاص نباید آن را به خود بگیرد.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: مواضع ما نسبت به آمریکا روشن است بارها تکرار شده و همان چیزی است که همه ارکان نظام به آن اعتقاد دارند.

خبرنگاری در مورد تکلیف ارز 4200 تومانی و همچنین پاسخ 4 وزارت خانه به نامه رییس جمهور درمورد چگونگی هزینه ارز دریافتی، سوال کرد که واعظی در پاسخ گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم انجام می گیرد و 4 وزارت خانه نیز گزارش خود را درمورد دریافت و هزینه کرد ارز 4200 تومانی با اسناد و مدارک ارائه کرده اند که با محوریت بانک مرکزی درحال بررسی و تصمیم گیری است.

از رییس دفتر رییس جمهور درخصوص سکوت دولت به اظهارات منسوب به آیت الله یزدی درمورد روحانی سوال شد که وی در پاسخ گفت: گاهی پاسخ دادن یعنی ایجاد اختلاف. ما در دولت بدنبال اختلاف نیستم و قضاوت در مورد اینگونه اظهار نظرها را به عهده مردم می گذاریم.

واعظی افزود: ما در دولت سکوت می کنیم بدلیل اینکه شرایط به گونه ای نیست که در این شرایط سخت وارد دعواهای داخلی شویم، ضمن اینکه از صاحبنظران که در این رابطه مطلب نوشتند و همچنین برخی علما که از جانب خود پاسخ اظهارات ایشان درمورد آقای رییس جمهور را دادند تشکر می کنیم.

محمد قمین
ارسال نظرات