۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۶۱۸۲۶۱
مفتی سابق مصر:

وسوسه نفس اماره بیش از شیطان است

وسوسه نفس اماره بیش از شیطان است
مفتی سابق مصر تاکید کرد که نفس اماره بیش از شیطان برای انجام گناه انسان را وسوسه می‌کند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، علی جمعه مفتی سابق مصر در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که شیطان تنها یکی از عوامل انحراف و گمراهی انسان است.

شیخ علی جمعه گفت: تمامی گناهان و خطاها از ناحیه شیطان نیست بلکه شیطان یکی از دلایل گمراهی انسان‌ها است. نفس امّاره بیش از شیطان بر گمراهی انسان‌ها اثرگذار است.

وی افزود: وسوسه شیطان از وسوسه نفس اماره کمتر است زیرا شیطان تلاش خود را انجام می‌دهد اما اگر کمی مقاومت ببیند، راه خود را کج می‌کند در حالیکه نفس اماره همواره انسان را برای انجام بدی‌ها و معاصی وسوسه می‌کند.

مفتی سابق مصر خاطر نشان کرد: علمای علم اخلاق می‌گویند که اگر یکبار انگیزه گناه در فردی ایجاد شود از ناحیه شیطان است اما اگر این انگیزه تکرار شود، از ناحیه نفس اماره است از این روست که خداوند می‌فرماید «مکر و نیرنگ شیطان ضعیف است»

شیخ جمعه همچنین با اشاره به اهمیت نماز اول وقت در دفع وسوسه شیطان تصریح کرد: نماز نقش بسزایی را در جلوگیری از وقوع انسان در دام شیطان و نفس اماره دارد بنابراین باید به نماز اهتمام ویژه‌ای نشان داد.

عالم اهل سنت مصر در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون قضای نماز گفت: به عقیده مشهور فقها و از باب «فور»، باید قضای نماز را باید در اولین فرصت به‌جا آورد.

محمد رایجی
ارسال نظرات