۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۱۸۲۸۷
یادداشت؛

مساهمت سیاسی برای جوانان حزب‌اللهی

مساهمت سیاسی برای جوانان حزب‌اللهی
اگر در مشی سیاسی خود مرتکب اشتباهی شدید، سعی کنید تا قبل از انتقاد منتقدان، مسوولیت اقدامات اشتباه خود را برعهده بگیرید.

به گزارش خبرگزاری رسا، حامد حاجی‌حیدری نوشت: همیشه ادامه راهی که از پیش آغاز شده، آسان‌تر از گشودن مسیر جدید است؛ هر چند ممکن است بهتر نباشد. به هر تقدیر، پیشکسوتان اصول‌گرا مسیری از تشکیلات سیاسی را گشوده‌اند که با افت‌وخیز درهر‌صورت به این نقطه رسیده است. حال جوانان حزب‌اللهی می‌توانند از این مسیر پیش بروند یا مسیر خاص خود را بازکنند؛ ولی باید به‌یاد داشته باشند در این مسیر، «ابتدا با به صبوری واداشتن خویش و درادامه با به صبر فراخواندن هم‌قطاران و آنگاه با ارتباط‌ برقرارکردن» میسر است و تنهایی شدنی نیست. سیاست فن ارتباط برقرارکردن است.

غرض اینکه فعالان سیاسی جوان حزب‌اللهی باید یکی از این دو مسیر را در پیش بگیرند و سکون میانه در فرونشستن و بی‌عملی برازنده آنان نیست. باید یا با جدیت در مسیری که پیش‌از‌این بنا شده، ارتباط برقرار کنند و ادامه طریق دهند یا با جدیت بیشتر مسیر جدیدی بازکنند. بی‌عملی و انتظار برای گشایش خودبه‌خودی جبهه جدید، اصل آن اشتباهی است که نباید اتفاق بیفتد.

آگاهی عمیق و مستدل از این موضوع که حاضر هستید از چه مشی سیاسی‌ای دفاع کنید، بسیار مهم است. این بدان معنی است که ارزش‌های خود را به‌خوبی بشناسید و به‌طورکامل درباره ارزش‌ها و مأموریت خود توجیه شوید. برای مثال، باید بدانید کدام معیارهای اخلاقی برای شما خط قاطع به‌حساب می‌آیند. آیا اگر فردی از شرکای سیاسی یکی از این معیارها را زیر پا بگذارد، بازهم حاضر به حمایت از او هستید؟ اگر یکی از شرکای مسیر مأموریت اصلی را نقض کند، برخورد شما با او چگونه خواهد بود؟ طرد یا تلاش برای جذب؟ چگونه تلاش خواهید کرد او را امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر کنید و به راه آورید یا مسیر خود را تصحیح و تعدیل کنید؟ چه سنخ مشورت‌هایی را ضروری می‌شمرید؟ اگر ذهنی آماده برای رویارویی با چنین وضعیت‌هایی داشته باشید، می‌توانید در موقعیت‌های سیاسی که اغلب موقعیت‌های اضطراری هم هستند، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

گاهی اوقات، شاید نیاز باشد برای دفاع از یک مشی سیاسی و یکی از نیروهای تیم سیاسی خود یا تهاجم به آن‌ها در لحظه تصمیم بگیرید. در این‌ گونه موارد، باید آن‌قدر چارچوب‌های تشخیص شرایط را در خود ملکه ذهن کرده باشید تا بتوانید به قضاوت و برداشت خود اعتماد کنید و تصمیم بگیرید. با‌ این‌حال، همیشه لازم است ابتدا زمانی هرچند کوتاه را برای تجزیه‌ و‌تحلیل شرایط اختصاص دهید و ترجیحا با افراد باتجربه‌تر و ذهن‌های خلاق‌تر جلسه‌ بگذارید. سعی کنید تا حد ممکن واقعیت‌های مربوط به وضعیت پیش‌آمده را به دست آورید. سپس، بررسی کنید اتفاق یا عمل روی‌داده با ارزش‌ها و معیارهای اصلی شما مغایرت دارد یا خیر. آیا این اتفاق یا رفتار ارزش‌ها را تضعیف می‌کند یا ازنظر شما کاری مورد تأیید است؟

بعد از تجزیه‌و‌تحلیل شرایط، زمان تصمیم‌سازی و اقدام است. بسیار مهم است که عادت داشته باشید به‌استناد دلایلی که در مرحله قبل جمع‌آوری کرده‌اید، این موضوع را برای فضای سیاسی توضیح دهید. توضیح مطلب برای فضای سیاسی بسیار مهم است؛ چراکه در گام بعد و اعمال ابزارهای قدرت سیاسی، این توجیه‌ها قدرت شما را به «اقتدار» یا همان «قدرت مشروع» تبدیل می‌کند.

اعمال «قدرت» توان سیاسی شما را می‌کاهد؛ ولی می‌تواند بر توان سیاسی شما بیفزاید. هنگام دفاع از یک مشی سیاسی، باید بتوانید با دلایلی روشن از آن حمایت کنید. گاهی اوقات دفاع و حمایت ضعیف، تأثیر چندبرابری در مقایسه‌ با تخریب مستقیم دارد. پس، مراقب باشید نقض غرض صورت نگیرد و هر کار را دقیق و به‌اندازه انجام دهید. اگر مورد انتقادات شدید و غیرمنصفانه قرار گرفتید، بکوشید همچنان به‌عنوان فردی حرفه‌ای آرامش خود را حفظ کنید.

نهایتا اینکه اگر در مشی سیاسی خود مرتکب اشتباهی شدید، سعی کنید ترجیحا تا قبل از انتقاد منتقدان، مسوولیت اقدامات اشتباه خود را برعهده بگیرید و حتما به ضمیمه پذیرش مسوولیت، باید بتوانید به‌روشنی توضیح دهید که طبق چه برنامه مشخصی نقایص را برطرف و از تکرار آن‌ها جلوگیری خواهید کرد./1360//101/خ

ارسال نظرات