۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۱۸۲۹۱

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
برگزاری جشن تکلیف ۱۰۰ نفر از دختران مشهدی در باغ اردوگاه خاتون و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب رضوی برای خانواده از جمله خبر‌های کوتاه از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین جراحی مغز در حالت بیداری بر روی مرد ۴۰ ساله با بیداری کامل به خوبی و با موفقیت در پنجم شهریورماه در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.

رضا زارع، متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان رضوی که برای نخستین بار در مشهد این نوع جراحی را بدون بیهوشی و در حالت بیداری فرد انجام داده است، گفت: 2 سال پیش این جراحی برای نخستین بار توسط تیم جراحی کاملا ایرانی در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.

وی افزود: افرادی که دارای ضایعات مغزی بوده و ضایعات مغزی آن‌ها نزدیک به نقاط حساس مغز مانند قشر حرکتی و تکلم است، از بیهوش نشدن طی جراحی سود فراوان می‌برند، چرا که بیهوشی افراد طی این نوع جراحی‌ها ممکن است آسیب‌هایی به نقاط دیگر مغز آن‌ها وارد کند.

زارع تأکید کرد: این نوع جراحی در بزرگسالان واجد شرایطی قابل انجام است که از لحاظ روانی آمادگی کامل داشته و بتوانند استرس خود را کنترل کنند. این جراحی در اطفال قابل انجام نیست، چرا که آن‌ها به خوبی در زمان جراحی همکاری نمی‌کنند.

به گفته این متخصص جراحی، این نوع جراحی‌ها به منظور کاهش عوارض مغزی در افراد دارای تومورهای مغزی نزدیک به قسمت‌های حرکتی و تکلم مغز یا افراد دارای تشنج‌های مقاوم به درمان صورت می‌گیرد.

جشن تکلیف 100 نفر از دختران مشهدی در باغ اردوگاه خاتون برگزار شد

دومین دورهمی صمیمی دختران 9 و 10 ساله با حضور 100 نفر از دختران کارکنان آستان قدس رضوی به همراه مادرانشان به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در باغ اردوگاه خاتون برپا شد.

در این برنامه هر 10 نفر به همراه یک مربی در قالب برنامه‌‌های متنوعی همچون بازی، قصه‌خوانی، طنز و کاردستی با مفاهیم دینی و آداب ورود به سن عبادت همچون آموزش قرآن، وضو و نماز، عفاف و حجاب، اصول و فروع دین و امام شناسی آشنا شدند.

قرائت آیاتی از قرآن کریم، اجرای سرود توسط گروه سرود بانوان آواری رضوان، برگزاری کارگاه‌  آموزشی با عنوان مهارت‌های ارتباط مؤثر با فرزند و اصول تربیت و ارائه راهکارهای چگونگی ارتباط برقرار کردن با دختران، اجرای جُنگ برای مادران حاضر در جشن «دختر ماه» و اهدای هدایا به دختران از دیگر برنامه‌های اجرایی این آیین بود.

رونمایی از یکی از قدیمی‌ترین نُسخ خطی زکریای رازی در ایران

هم‌زمان با روز بزرگداشت محمدبن‌زکریای رازی و روز داروسازی، کتابخانۀ آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین نسخۀ خطی «مفید الخاص فی علم الخواص» منسوب به این دانشمند ایرانی رونمایی کرد.

سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی در ارتباط با مشخصات ظاهری و کتابت این نسخه تصریح کرد: این اثر بین سال‌های 743 تا 746 قمری و با خط نسخ جلی، بر روی کاغذ نخودی مصری کتابت شده است.

وی افزود: این نسخه دارای پنجاه مجلس تصویر رنگی از حیوانات و گیاهان به شیوۀ بین‌النهرین است و در 83 برگ 11سطری در ابعاد 19×28 سانتی‌متر کتابت شده است که با شمارۀ اموالی 5135 در مخزن نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

خاطرنشان می شود، در کتابخانه‌های وزیری یزد و ملک تهران، وابسته به آستان قدس رضوی نیز در ویژۀ برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی، از نسخ خطی و اسناد تاریخی با موضوع طب رونمایی شد.

نمایشگاه‌های کتاب رضوی برای خانواده

کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌های سراسر کشور، به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، منابع مطالعاتی خود را با این موضوع در در قالب نمایش کتاب، نرم‌افزار و پوستر در معرض نمایش قرار دادند.

از جمله کتب این نمایشگاه‌ها می‌توان «طعم خوش اخلاق در خانواده»، «مديريت و برنامه‌ريزي امور خانواده»، «خانوادۀ شاد و با نشاط»، «افتخار بازنشستگي»، «زندگي از پنجاه سالگي شروع مي‌شود (كتاب راهنما براي برنامه‌ريزي خلاق در دوران بازنشستگي)»، «بهداشت و مديريت خانواده» و نرم‌افزارهاي «ازدواج و خانوادۀ موفق»، «قانون خانواده»، «مجلۀ تصويري در مسير زندگي»، «مباحث حقوقي خانواده»، «خانوادۀ آسماني»، «خانواده: نرم‌افزار كتاب و سخنراني» را نام برد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها، آشنایی با منابع مطالعاتی در این حوزه و رشد آگاهی و مهارت بیشتر مراجعان در حل مسائل خانوادگی است.

اهدای نسخۀ کامل بازآفرینی قرآن منسوب به دستخط امام علی

به همت شهروند مشهدی، قرآن منسوب به دستخط مبارک حضرت علی(ع) به صورت کامل بازآفرینی و در قالب نسخۀ الکترونیک به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

حمید رابعی، بازآفرین این نسخۀ قرآنی نفیس در این باره توضیح داد: این قرآن با استخراج 200 کاراکتر از نسخۀ موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی، بنا بر روایت معتبر «حفص از عاصم» به صورت کامل بازآفرینی شده است.

وی افزود: بازآفرینی این مصاحف شریف از طریق نرم‌افزاری که برای این کار طراحی کرده‌ام و استخراج رسم‌الخط قرآن موردنظر انجام می‌شود که حتی می‌توان با استفاده از آن و با الگوبرداری از نویسه‌های نامه‌ها و توقیع‌های به‌جامانده از دیگر ائمۀ اطهار علیهم‌السلام که قرآنی به دستخط ایشان موجود نیست -همچون امام جواد(ع) یا حضرت ولی‌عصر(عج)- قرآنی با دستخط مبارک آنان تولید کرد.

گفتنی است که نسخۀ کامل قرآن بازآفرینی‌شدۀ منسوب به دستخط حضرت علی(ع) در حال حاضر به‌صورت نسخۀ الکترونیکی بر روی سایت کتابخانۀ دیجیتال به آدرسhttps://digital.aqr.ir/ برای عموم علاقه‌مندان قابل دانلود است./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات