۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۶۱۸۳۰۰

آغاز ورود مد اسلامی به کوبا

آغاز ورود مد اسلامی به کوبا
با رونق لباس های اسلامی و ورود مد اسلامی، تجارت پوشاک در قلب هاوانا متنوع شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، بازارچه ای با پوشاک و البسه اسلامی و زیوآلات خاص فرهنگ اسلامی، درهای خود را در قلب هاوانا باز خواهد کرد. نوعی کسب و کار زنان مسلمان کوبا است که به دنبال پاسخگویی به نیازهای پوششی این دین در جزیره است. این ابتکار عمل در نظر دارد ضمن ارائه کار به زنان جامعه دینی مهمتر از هر چیز به تغییر دیدگاه نسبت به اسلام بپردازد.

مسجد عبدالله تنها مسجد در نوع خود در کوبا می باشد که در خیابان مرکزی «افیسیوس» در مرکز تاریخی هاوانا واقع شده است که در محل استقرار آن موزه اتومبیل قرار داشت، این مکان به گونه ای بازسازی شد که متدینین مسلمان از مکانی برای عبادت برخوردار گردند که در تاریخ 17 ژوئن سال 2015 همزمان با اولین روز ماه رمضان گشایش یافت.

«خیرا رومرو» برای اولین بار به همراه پدر پزشکش هنگام بازگشت وی از مأموریتی بین المللی در ونزوئلا و گرویدن وی به اسلام، وارد مسجد شد، پدرش در ونزوئلا به اسلام گرویده بود، اندکی پس از بازگشت تصمیم گرفت تا راه پدرش را ادامه دهد و شهادتین، شهادت ایمان برای ورود به اسلام، را گفت، پدر و دختر به عضویت جامعه اسلامی جزیره درآمدند، جامعه ای که بر پایه اتحادیه اسلامی کوبا، امروز دارای حدود 7 هزار نفر مسلمان بوده که از این تعداد 1300 نفر زن هستند.

برای خیرا و پدرش توسعه جامعه با كسب و كاری پر رونق همواره یک دغدغه بوده است. پس از گشت و گذارهای بسیار، ایده بازار برای پاسخگوی به تقاضای لباس مسلمانان پدید آمد، گرچه این ایده بسیار فراگیرتر است. بدین ترتیب، «فردوس»، نام فروشگاهی که به زبان عربی به بالاترین سطح بهشت اشاره دارد، پدید آمد، بهشت مکانی است که در حیات پس از مرگ قابل دسترسی است و سرشار از آسایش و تجملات بوده و تحت تاج خدا(الله ، خدای واحد اسلام) قرار دارد.

«مریم کامخو»، مسئول ارتباطات فردوس طی مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اظهار داشت که کوبا دارای یک جامعه رو به رشد مسلمان می باشد. وی چنین اظهار داشت: «با گذشت ماه ها، می شنوم که افراد جدیدی به دین اسلام روی می آورند با این حال در اینجا مانند مکانهای دیگر جایی وجود ندارد که مسلمانان کوبا بتوانند لباس مناسب برای پوشش پیدا کنند».

در بین زنان مسلمان کوبا، حجاب رایج ترین پوشش اسلامی است که در این نوع پوشش، صورت نمایان و موها، پوشیده می شود. در جهان انواع دیگری از پوشش نظیر چادر (پوشش بلند مشکی، خاص ایران)، برقه (نوعی پوشش مشکی که صورت و حتی چشمها را می پوشاند و خاص افغانستان است) و نقاب (پوششی که صورت را غیر از چشم ها می پوشاند)، به گفته کامخو، خرید پوشش اسلامی در کوبا می تواند پیچیده باشد، گاه اوقات به عنوان گردنبند در فروشگاه های جزیره با قیمت های گزاف فروخته می شوند.بر این اساس فردوس قصد دارد این نیازهای جامعه اسلامی جزیره را تأمین کند با اینکه برای همه زنان نیز در نظر گرفته شده است.

کامخو به عنوان زن مسلمان همچنین اظهار داشت: « لباس های بلند برای پوشاندن بازوها و پاها وجود خواهد داشت که مخصوص زنان مسلمان می باشند همچنین دامن و بلوز فروخته خواهد شد که هر زنی می تواند بپوشد. روسری می تواند به عنوان گردنبند به کار رود.»

وی همچنین تأکید کرد که فضای بزرگی برای زیورآلات وجود خواهد داشت، از ارزان ترین پوشاک گرفته تا پوشاک گران تر وجود خواهد داشت. بیشتر مواد اولیه مورد نیاز دوخت لباس وارد می گردد و از هر کجا که امکان خرید وجود داشته باشد وارد می شود.

وی همچنین اظهار داشت که در کوبا گرچه شگفت آور به نظر آید اما بازار بزرگی برای این محصولات وجود دارد. دانشجویان بسیاری از کشورهای مسلمان به دلیل بورسیه تحصیلی برنامه های پزشکی در کوبا حضور دارند ، همچنین دیپلمات های زن و همسران دیپلمات ها از نقاط مختلف آسیا برای انجام مأموریت در جزیره زندگی می کنند. اما ایده این است که فردوس فضایی برای همه زنان باشد.

تحقق این طرح آسان نبوده است و راه اندازی چنین کسب و کاری در کوبا نیاز به دریافت مجموعه ای از مجوزها دارد. به گفته کامخو، کارآفرینی در جزیره موضوعی است که هنوز در مرحله بسیار ابتدایی قرار دارد، برای راه اندازی یک کسب و کار باید مجوز صنایع دستی و خیاطی و غیره را دریافت داشت ولی مجوز ارتباطات وجود ندارد.

کامخو همچنین درباره جامعه دینی در کوبا چنین اظهار داشت:« یکی از اهداف خیرا و همه کسانی که به نوعی با این تجارت ارتباط داریم نشان دادن این است که زنان مسلمان مطیع هیچ مرد و تحت ستم نیستند. ما نفی نمی کنیم که چنین امری در جهان رخ می دهد ولی تفاوتی بسیار مهم وجود دارد.

در کوبا، زنانی که اسلام را می پذیرند، خود را به عنوان محجبه می شناسند و تنها از پوشش اسلامی استفاده می کنند، به گفته کامخو، ما زنان مسلمان کوبا هستیم و این مسئله به خاطر خصیصه های ویژه تا حدودی ما را از زنان مسلمان کشورهای دیگر جدا می سازد، این واقعیت است. ما زنان کوبایی هنگام سخن گفتن درباره تفسیرهای افراط گرایانه یا مردسالارانه اسلام سکوت اختیار کنیم.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که این نکته مهم است كه تصریح گردد که پذیرش این دین یك تصمیم شخصی و عاری از تمایل به فرهنگ سازی و عربی سازی است و به چنین امری علاقه ای نداریم، برای یک زن مسلمان کوبایی بسیار دشوار است که ایده تعلق یک زن مسلمان به همسرش را بپذیرد و من خودم طلاق گرفته ام.

وی همچنین تأکید کرد که فردوس کسب و کار زنان و برای زنان است و این نشان می دهد که برای ما نقش اساسی ایفا می کند که زنان توسعه یافته و به دنبال محیطی هستند که بتوانند احساس تحقق نمایند. آنها همچنین به اعمال تبعیض در گرایشات جنسی، متوسل نمی گردند و در واقع، آنها اعلام می کنند که با روی آوردن به اسلام بدون در نظر گرفته شدن نژاد یا گرایشات مورد پذیرش قرار می گیرند. همچنین می خواهیم که بدون توجه به چگونگی پوشش و ابراز دین، پذیرفته شویم، ما نیز باید به با افراد دیگر احترام بگذاریم و همزیستی کنیم.

کامخو اسلام را دین صلح توصیف و چنین اظهار داشت :«حتی زمانی که رسانه های بزرگ غربی بخواهند موضوعات را خلاف واقع بگویند و زمانی که گروه های تروریستی زیادی وجود داشته باشند که خود را مسلمان بنامند، این موارد هیچ ارتباطی با اصول و مبانی اسلام ندارند.»

مترجم: صادق بهرامجردی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
لطفا خبر درگذشت ناگهانی مستبصر مشهور فرانسوی را پوشش بدهید یحیی بونو از شخصیت های صاحب نظر در رشته های علوم قرآنی، فلسفه و عرفان و یک مترجم و نویسنده گرانسنگ شیعی بود که مجاهدِ مدافع حریم اسلام، ولایت و انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت .
0
0