۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۱۸۳۹۰

ابعاد تصمیم آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارلله درباره بحران یمن

ابعاد تصمیم آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارلله درباره بحران یمن
روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم اخبار حاکی از قصد آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله یمن را نتیجه ارتقای قدرت دفاعی و نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برشمرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم سرمقاله چهارشنبه (28 اوت) را به خبر قصد آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله یمن اختصاص داد.
رأی الیوم پرسید: «تصمیم آمریکا برای گفت‌وگو با انصارالله و ائتلاف آن به معنای به رسمیت شناختن یک بازیگر اصلی بحران یمن است؟ دلایل پنهان در پس این تغییر چیست؟» و نوشت که تقویت وضعیت تهاجمی ارتش یمن و انصارالله در برابر ائتلاف سعودی، دلیل تغییر راهبرد آمریکا این اتفاق است.
در این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد با پیشرفت‌های سریع در جنگ یمن ائتلاف تحت رهبری جنبش انصارالله بزرگ‌ترین برنده سیاسی و میدانی است، زیرا ایالات متحده به دنبال ایجاد گفت‌وگوی مستقیم با رهبران آن است و دشمنان سعودی و اماراتی انصارالله از طریق متحدان خود در جنوب یمن درگیر جنگ نیابتی با یکدیگر هستند.
نویسنده افزود: این دستاورد بزرگ سیاسی که پس از ورود جنگ یمن به پنجمین سال خود به وجود آمد، نمایانگر قصد ایالات متحده برای حمایت از مذاکرات مستقیم بین طرفین بحران و به رسمیت شناختن ائتلاف انصار الله به عنوان یک طرف اصلی است. از همین روست که دولت آمریکا از شاهزاده خالد بن سلمان، فرزند شاه سعودی و معاون وزیر دفاع این کشور برای سفر به واشنگتن و ملاقات با مقامات آن و در راس آنها مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دعوت رسمی کرد.
رای الیوم نوشت: محل پیشنهادی برای میزبانی هر گونه مذاکره در مورد بحران یمن در آینده تحت نظارت ایالات متحده، کشور عمان خواهد بود. بعید نیست پیش از این مذاکرات آمریکا به طور رسمی جنبش الحوثی را به رسمیت شناسد و مذاکرات رسمی آمریکا با رهبران آن انجام شود یا از بین مسئولین آنها کسانی را برای ورود به مذاکرات مستقیم درباره جزئیات طرح پیشنهادی آمریکا انتخاب کند.
این روزنامه شش دلیل برای تغییر استراتژی دولت آمریکا در جنگ یمن برشمرد که در نکات زیر خلاصه می‌شود:
1- فروپاشی ائتلاف سعودی-اماراتی است که در حال جنگ در یمن است و اختلاف‌های بین عربستان و امارات با وجود همه تلاش‌ها برای انکار  آن شدت گرفته است، به ویژه پس از اینکه امارات به عقب نشینی نیروهایش از برخی جبهه‌های جنگ و تمرکز بر روی راه حل صلح آمیز تصمیم گرفت.
2- حملات نظامی پیاپی توسط بازوی نظامی جنبش انصارالله و متحدان آن و ارتش یمن است که تاسیسات نفتی را در عمق عربستان سعودی  هدف گرفته است و تازه ترین آن  میدان نفتی بزرگ الشیبه و پالایشگاه آن و همچنین مختل کردن پروازها در اکثر فرودگاه‌های عربستان در شهرهای جنوبی است که توسط موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین هدف دقیق قرار می‌گیرد و همچنین حمله‌هایی که به ریاض شده است.
3-  فشار بزرگی که کنگره آمریکا بر دولت ترامپ اعمال کرده است تا حمایت خود از ائتلاف سعودی و امارات را در جنگ یمن متوقف کند و با صدور تصمیمی  خواستار این است دولت آمریکا فروش اسلحه به دو کشور را متوقف کند.
4- سرنگونی دو هواپیمای شناسایی آمریکایی طی دو ماه گذشته در آسمان یمن توسط سامانه‌های پدافند هوایی انصارالله و با شلیک موشک‌های هوشمند و اینکه انصارالله تهدید کرده است به هر هدف آمریکایی یا اسرائیلی را در دریای سرخ حمله می کند.
5- محبوبیت دولت منصور هادی کاهش یافته است. بخصوص از زمانی که نیروهای شورای انتقالی جنوب کاخ المعاشیق و بیشتر مراکز نظامی در عدن پایتخت موقت دولت منصور هادی را تحت کنترل خود گرفتند .درست است که نیروهای دولت مستعفی یمن این شهر را طی تفاهم سعودی-اماراتی پس گرفت، اما این خسارت وارد آمد و جنگ در جنوب هنوز ادامه دارد.
6- احزاب یمنی و بخصوص جنوبی‌ها به دعوت رهبران سعودی به منظور مشارکت در مذاکره‌ای که قرار است در شهر جده برگزار شود پاسخ جدی نشان ندادند که حتی شورای وزارتی عربستان دو روز پیش هم در پایان نشست خود بار دیگر آنها را به مذاکره دعوت کرد.
نویسنده با بیان اینکه گام‌های آتی برای اجرای طرح غیرمنتظره  آمریکا در مذاکره با انصار الله مشخص نیست، افزود: تا به این لحظه انصارالله بیانیه‌ای درباره این قصد آمریکا صادر نکرده است و سفر شاهزاده خالد بن سلمان به واشنگتن تازه اول کار است و مسئله قابل توجه این است که نامی از امارات عربی متحده به عنوان شریک اصلی در جنگ یمن در میان نیست یا خودش غایب است یا آن را از میدان بیرون کرده‌اند در حالی که نمی‌توان نفوذ آن را در جنوب یمن نادیده گرفت.
در پایان آمده است: شاید زود باشد از پایان بحران یمن و احتمال موفقیت طرح آمریکا حرف بزنیم اما به طور قطعی باید بگوییم جنبش انصار الله و متحدان آن مهم‌ترین طرف بحران در یمن شده اند و توانستند خود را بر نقشه سیاسی نه تنها در  یمن بلکه در منطقه تحمیل کنند و محال است بدون آنها به راه حل سیاسی برای بحران یمن دست یافت بنابراین ارزش و جایگاه آنها به رسمیت شناخته شده است.
ارسال نظرات