۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۱۸۴۰۷
حجت الاسلام نبوی:

مرحوم آیت الله شیرازی روحیه مبارزه با باطل داشت

مرحوم آیت الله شیرازی روحیه مبارزه با باطل داشت
حجت الاسلام نبوی گفت: مرحوم آیت الله شیرازی دارای عمر بسیار پربرکت و پرمحتوا بود، در سنگرهای مختلف حضور داشت و هیچ قدرت و اعمال نفوذى مانع ایشان نمی شد.

حجت الاسلام نبوی از ملازمان مرحوم آیت الله سید عبدالله شیرازی در مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تبیین ویژگی های علمی، اخلاقی و سیاسی آن مرحوم پرداخت.

وی ایستادگی در برابر باطل را از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله شیرازی بیان و خاطر نشان کرد: ایشان روحيه مبارزاتی علیه باطل داشتند و از دوران جوانی در هر کجا خط انحرافی وجود داشت، ایستادگی و مبارزه همه جانبه می کردند و در دوران بعد از جوانی نیز مجاهدینی که در هر کجا قیام به حقی داشتند، تأیید می نمودند.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به فعالیت مبارزاتی این عالم شیعه در دو کشور عراق و ایران، گفت: مرحوم آیت الله  شیرازی شجاعت و شهامت فوق العاده ای در برابر جریان بعث آنهم از ابتدای بوجود آمدنش داشتند و در ادامه وقتی به خاطر شرایط سخت، عراق را ترک و به ایران وارد شدند که همزمان نهضت قیام علیه نظام سلطنتی اتفاق افتاده بود، ایشان با ورود در مشهد تشکیلات نظام ستم شاهی را متزلزل کردند و منزل ایشان پایگاه و مرکز اصلی انقلاب و انقلابیون شد، و خلاصة القول اینکه در پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نقش کم نظیر داشتند و بهترین کمک مرحوم امام در خراسان بودند.

مبارز انقلابی زمان پهلوی خاطرنشان کرد: مدت کوتاهی قبل از ورود این مرجع عالیقدر شیعه از عراق به ایران و استقرار در مشهد، آیت الله میلانی فوت کرده بودند و خراسان از وجود مرجع و زعیم محروم شده بود که با ورود آیت الله  شیرازی به مشهد، به واقع، زعیم حوزه علمیه و مردم این دیار شدند. لازم به ذکر است، در جریان نهضت کشف حجاب و واقعه گوهرشاد نیز پرچم دار بوده و در کنار مرحوم آیت الله حاج آقا حسین قمی که در قم بودند، به هدایت و رهبری قیام اهتمام داشتند.

وی افزود: در پی واقعه قیام خونین مسجد گوهرشاد آیت الله شیرازی و دیگر علما به مدت 5 ماه در زندان به سر بردند اما با توجه به این که از جایگاه بالایی در میان مردم برخوردار بودند، شاه و رژیم او جرأت برخورد با ایشان را نداشت اما تهدیدهای بسیاری از جانب ساواک به ایشان می شد.

حجت الاسلام نبوی به جایگاه علمی مرحوم آیت الله شیرازی اشاره و بیان داشت: آیت الله شیرازی از نظر علمی موقعیت خاصی در حوزه علمیه نجف اشرف داشته و از همان ابتدا از علمای برجسته آن حوزه و بعد از رحلت آیةالله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) از مراجع تقلید شیعه به حساب می آمدند و در ایران نیز از مراجع طراز اول شیعه بودند و شاگردان زیادی را در نجف و مشهد تربیت کردند، همچنان که تألیفات متعددی از خود به يادگار گذاشتند.

ملازم مرحوم آیت الله شیرازی به فعالیت های این عالم شیعه در عرصه خدمات اشاره و تصریح کرد: تأسیس درمانگاه های خیری و ارائه خدمات با هزینه کم، تأسیس مدارس علمیه در شهرها و کشورهای مختلف بویژه مشهد مقدّس، نجف اشرف، کوفه، هندوستان، پاکستان و لبنان، و تربیت مبلغ و اعزام آن ها به مناطق مختلف از جمله خدمات این مرجع تقلید بوده و هست.

وی با اشاره به نفوذ ایشان در بین مردم ایران و کشورهای مختلف مسلمان، گفت: بسیاری از علما و شخصیت های مهم در کشورهای مختلف از نظرات و مواضع ایشان بهره می بردند و در هنگام ارتحال این مرجع بزرگ شیعه هم در جهان اسلام مراسم بزرگداشت باشكوهى برگزار شد.

حجت الاسلام نبوی اظهار کرد: مرحوم آیت الله شیرازی از فرصت هایی که برای ایشان در عرصه های مختلف پیش آمد و بطور کلی از عمر خود حداکثر استفاده را کرد، به واقع دارای عمر پربرکت و پرمحتوا بود، در سنگرهای مختلف حضور داشت و هیچ قدرت و اعمال نفوذ ها مانع ایشان نمی شد.

پیشکسوت عرصه منبر و تبلیغ خراسان با اشاره به عشق و ارادت این مرجع عظيم الشأن به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خاطر نشان کرد: بخشی از وقت روزانه مرحوم آیت الله شیرازی چه در نجف اشرف و چه در مشهد مقدّس به زیارت مرقد مطهر امیرمؤمنان و حضرت رضا(ع) و حضور در مجالس اهل بیت(ع) سپری می شد، همچنین در تمام اعیاد مذهبی، وفات ها و ایام شهادت خاندان رسالت(ع) مجالس باشکوهی برگزار می کردند و غالباً خود ایشان حضور پیدا می نمودند و اگر به مجالس اهل بیت دعوت می شدند،  حتی المقدور شرکت می کردند و نیز در ذکر مصائب اهل بیت(ع) بویژه در مصیبت حضرت سیدالشهداء(ع) اهل بکاء و گریه بودند./864/ت302/ب1

ارسال نظرات