۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۶۱۸۴۴۷
حجت الاسلام و المسلمین عاملی در جشنواره ملی جبرئیل امین:

تلاوت قرآن منشاء توسعه ایمان است

تلاوت قرآن منشاء توسعه ایمان است
هجدهمین جشنواره ملی جبرئیل امین (آئین تجلیل از 243 حافظ کل قرآن کریم مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت¬الأحزان حضرت زهرا(س) ) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جشنواره دکتر سعید رضا عاملی با اشاره به حدیث نبوی «حَمَلَةُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ» گفت: شما به شرافتی دست پیدا کرده­اید که از آن در روایات به شرافت خالق نسبت به مخلوق تشبیه می­ کنند.
 
توفیقی که خداوند عطا کند تا ابدیت ماندگار و جاویدان است
وی ادامه داد: حَمَلَةُ القُرآن مصداق انسان­ هایی است که خداوند متعال از آنها این گونه تعبیر می­ کند که: «وَ مَنْ
 
أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا».
دکتر عاملی در ادامه گفت: توفیقات الهی همگی از سوی خداست و آن توفیقی که خداوند اعطا کند تا ابدیت ماندگار و جاویدان است.
 
بایستی به نگاه کلان­ و پیام اساسی قرآن توجه داشته باشیم
 
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تشکر از زحمات دست­ اندرکاران برگزاری جشنواره ملی جبرئیل امین خاطرنشان کرد: قرآن کریم یک پیام الهی است که دربردارنده معارف عظیمی است و ما ضمن اینکه در تک­تک آیات قرآن تدبیر می­ کنیم، بایستی به نگاه کلان­ و پیام اساسی قرآن توجه داشته باشیم.
وی افزود: پیام قرآن یک پیام جهانی است و اینکه خداوند متعال در قرآن در خطابه­ های عام خود تمامی مردم را مورد خطاب قرار می­ دهد و 179 بار کلمه «ناس» در قرآن کریم تکرار می­ شود حکایت از لزوم نشستن این پیام در دل تمامی مردم جهان دارد.
دکتر عاملی ادامه داد: خطاب­های خاص قرآن هم خود به نوعی خطاب عام محسوب می­ شود، چنان­که مثلاً «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» خطاب به هیچ جغرافیا و قوم خاصی نیست بلکه خطاب به همه ملت­ ها و اقوام روزگار است.
وی افزود: ما در دوره جهانی شدن زندگی می­ کنیم و پیام خدا به دلیل جهانی بودن از همان دورانی که امکان ارتباطات و فن­ آوری اطلاعات وجود نداشت، این پیام توانست تا شاخ آفریقا، اسپانیا و ایران نیز برسد و تمامی جهان را در بر گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در روایات راجع به توانایی حضرت مهدی(عج) آمده است که وقتی ایشان ظهور کنند «می­ گویند و مردم جهان همگی می شنوند» که امروزه ابزار آن با تکنولوژی فراهم شده­ است.
مهمترین ملجأ هدایت، قرآن و عترت است
وی ادامه داد: قرآن برای جامعه و ساختن افراد جامعه است که آمده تا هدایت جامعه انسانی را به دست گیرد و از این­ رو مهمترین ملجأ هدایت، قرآن و عترت است.
دکتر عاملی گفت: امروز در دنیایی زندگی می­ کنیم که دسترسی به سایر فرهنگ­ ها و سایر ملت ­ها هم برای ما مفسده­ هایی را به وجود آورده است و هم مزایایی را به همراه داشته است.
اینترنت و ماهواره باعث شده که بخشی از جوامع در معرض خطرات جدی قرار گیرند
وی افزود: اینترنت و ماهواره­ ها باعث شده­اند که بخشی از جامعه ما و جوامع ملت ­های مختلف در معرض خطرات جدی قرار گیرند اما در عین حال این امکان شبیه تیغ دولبه­ است.
76 درصد جامعه ایران تحت نفوذ اینترنت هستند
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: امروز در ایران 62 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و 76درصد جامعه ایران تحت نفوذ اینترنت هستند ضمن آنکه در جهان چهار میلیارد و 300 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد.
وی افزود: ظرفیت اینترنت می­تواند ظرفیتی هم برای انتقال پیام و مفاهیم توحیدی باشد.
در سال 2030 جمعیت مسلمانان، جمعیت اول جهان است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مؤسسه پیو(PEW) مطالعه­ ای را پیرامون جمعیت آینده ادیان جهان انجام داده است که در آن پیش­ بینی کرده در سال 2030 جمعیت مسلمانان جمعیت اول جهان خواهد بود.
وی افزود: امروزه دین از جامعه به نحوی دور شده است اما نیاز به دین همچنان پررنگ است و امروز از هر روز گذشته تاریخ نیاز مردم به دین بیشتر شده است چون تحت تأثیر بلاهای شیطان قرار گرفته­ اند.
دکتر عاملی گفت: استیفن کارتر یک کتابی را در سال 2000 میلادی در آمریکا تحت عنوان فرهنگ بی­ایمانی منتشر کرد که در آن با نقد سکولاریزم از این گله می­ کند که چرا امروزه در جامعه دین به این اندازه ضعیف شده و در نهادهای اجتماعی حضور ندارد.
 
نزدیک به 60 درصد جوامع اروپایی مخالف وضعیت فعلی جامعه خود هستند
وی افزود: این کتاب در سال 2001 میلادی پرفروش­ ترین کتاب آمریکا شد و امروز نزدیک به 60 درصد جوامع اروپایی مخالف وضعیت فعلی جامعه خود و ناراضی هستند که از رایج شدن مصرف الکل، تخریب محیط زیست، تخریب بنیان خانواده و... ناراحت هستند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کلمه حق در قرآن کریم بیش از 200 مرتبه تکرار شده است و معنای حق همان بایسته ­های هستی است که در تشریع و تکوین وجود دارد.
 
اگر خلاف قانون هستی عمل کنیم، هستی را دچار فساد خواهیم کرد
وی افزود: خداوند برای هستی قانونی را خلق کرده است که اگر بر خلاف قانون هستی عمل کنیم، هستی را دچار فساد خواهیم کرد.
 
دکتر عاملی ادامه داد: امروز در علوم روشی به وجود آمده و از آن به روش شبیه­ سازی هستی تعبیر می­ کنند
که نشان از شکست تجربه و آزمون در بنیان علوم تجربی دارد.
 
وی افزود: بر اساس بنیان­های تجربی همین دارویی که امروزه پس از سعی و خطاهای مکرر کشف شده است ممکن است که با کشف بعدی به عنوان داروی غلط و بیماری­ زایی شناخته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشمندان پس از سال ­ها مطالعه به این نتیجه رسیده ­اند که اگر بخواهیم به قانون قطعی دست پیدا کنیم بایستی DNA هستی را و قوانین آن را کشف کنید که این به معنای شناخت قانون خداوند بر هستی است.
وی افزود: قرآن کریم در درجه اول با تشویق به تلاوت قرآن ما را به خودش متصل می­ کند و این خود منشأ توسعه و تکامل انسان است.
 
مقام معظم رهبری به عنوان حکیم عالیقدر به صیانت از جامعه ایران پرداخته است
دکتر عاملی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) به عنوان حکیم عالیقدری که همچون امام راحل(ره) به صیانت از جامعه ایران پرداخته است، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ارائه مدلی حکیمانه برای ما پرداخته­ اند.
 
در بیانیه گام دوم انقلاب بر ظرفیت­ ها تأکید شده است
وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نگاه به 40 سال گذشته انقلاب اسلامی بر ظرفیت­ ها تأکید شده  و از این انقلاب با عنوان انقلاب کبیر اسلامی یاد شده است.
 
هیچ سکانداری را مانند مقام معظم رهبری برای تاکید بر علم و فن­ آوری نخواهید دید
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به 7 راهبرد محور تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: آموزش و پژوهش به عنوان راهبرد اول این بیانیه نشان از توجه ویژه رهبری به این مسئله دارد و شما هیچ سکانداری را مثل ایشان نخواهید دید که بر علم و فن­آوری تأکید داشته باشد.  
وی افزود: مقام معظم رهبری آنسوی دانایی را توانایی می­ دانند و چه توفیقی بیشتر از دانایی نسبت به قرآن است که در قرآن نیز با اشاره به نشانه­ های الهی بر آن تأکید شده است.
باید خود را مجهز به دانش و تعقل کنیم
دکتر عاملی افزود: خداوند با دوازده واژه مختلف از قبیل رأی، حکمت، تعقل، تعلم، تحزم، تفکر و... ما را به تفکر و تعقل دعوت کرده است و ما باید خود را مجهز به دانش و تعقل کنیم.
وی ادامه داد: دوران کنونی دورانی پر از فتنه است و راه نجات ما توسط قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت است که انشاءالله مورد شفاعت حافظان قرآن کریم قرار گیریم.
 
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات