۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۹
کد خبر: ۶۱۸۴۶۰

قدردانی آیت الله علوی گرگانی از فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه

قدردانی آیت الله علوی گرگانی از فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه
حضرت آیت الله علوی گرگانی با تقدیر از فعالیت های مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: مرکز خدمات به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و امیدوارم در آینده موفق‌تر باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار رییس و جمعی از مسؤولان مرکز خدمات با اشاره به آیه 18سوره نحل گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید « وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا؛ اگر بخواهید نعمت‌های خدا را شماره کنید هرگز نتوانید».

وی افزود: مرکز خدمات مصداق این آیه است؛ یکی از نعمت‌هایی که خداوند به طلاب و روحانیون عنایت کرده است و قابل احصا نیست این مرکز است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند همه عمل‌ها از بین می‌روند جز سه عمل که یکی از آنها صدقه جاریه است؛ این خدماتی که شما در مرکز خدمات ارائه می‌کنید جزء صدقات جاریه است و از بین نمی‌رود.

وی بیان کرد: خدماتی که شما ارائه می‌کنید بسیار ارزشمند است و در حوزه این خدمات را تا این اندازه نداشته‌ایم؛ مرکز خدمات به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و امیدوارم در آینده موفق‌تر باشد.

حضرت آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: فعالیت‌های شما از همه جهات قابل تقدیر است و اکثر طلاب نسبت به عملکرد شما رضایت دارند.

وی عنوان کرد: امام علی(ع) در خطبه مسجد کوفه بر مسئله نظم در کارها بسیار تأکید کرده‌اند و علما نیز می‌گویند که نظم، برکت کار است. مدیریت شما نشان داده است که در کار خود نظم دارید و این نحوه فعالیت باعث شده است همه مسائل را به احسن وجه پیش ببرید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در مشکلات اقتصادی اخیر فشارهای زیادی به همه اقشار جامعه وارد شد به‌خصوص به قشر روحانیت که منبع درآمدی جز شهریه ندارد.

وی تصریح کرد: شهریه‌های روحانیون بسیار اندک است و زندگی امروز را تأمین نمی‌کند و طلبه‌ها در تأمین زندگی خود با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه، قانونی تصویب شده است که حقوق کارمندان در همه بخش‌ها مقداری افزایش یابد ولی روحانیون جزء اقشاری هستند که درآمد آنها افزایش نداشته است و با همان شهریه اندک طلبگی زندگی خود را می‌گذرانند.

وی افزود: طلاب و روحانیون یکی از اقشار مفید و مؤثر در جامعه و یکی از پایه‌های انقلاب و نظام بوده‌اند و درست نیست که در این شرایط سخت اقتصادی برای همه اقشار فکری شود جز روحانیت.

ارائه خدمات هدفمند در مرکز خدمات

در ابتدای این دیدار، رییس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز خدمات هدفمند است گفت: مرکز خدمات مأموریت خود را این‌گونه تعریف کرده است که حوزویان با دغدغه کمتری به وظایفشان عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیان کرد: بر اساس رویکرد هدفمندی مرکز خدمات، عناصر تأثیرگذار در تبلیغ و مأموریت حوزه در اولویت ارائه خدمات قرار دارند.

وی گفت: مرکز خدمات، طلاب برادر، خواهر، غیر ایرانی، ایرانی، شیعه و اهل تسنن و همچنین جمع دیگری از طلاب که در این چارچوب‌ها نیستند مانند ائمه جمعه و جماعات و منبری‌ها را تحت پوشش خود دارد.

رییس مرکز خدمات با اشاره به برنامه‌های مرکز خدمات در زمینه سلامت و تأمین اجتماعی افزود: طلاب و روحانیون بعد از گذراندن مقطع اول تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و قبل از گذراندن این دوره تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند.

وی تأکید کرد: هر طلبه عزیزی که وارد حوزه می‌شود چه مجرد و چه متأهل، مشمول بیمه خدمات درمانی است اما پس از اینکه حضورش در حوزه تثبیت شد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی به خدمات مرکز ویژه معمرین و خانواده‌های مرحومین اشاره کرد و گفت: در گذشته بعد از اینکه روحانیون فوت می‌کردند کسی نبود که از خانواده آنها حمایت کند و آنها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدند ولی امروز مرکز خدمات تلاش می‌کند در حد بضاعت خود از آنها حمایت کند.

وی بیان کرد: خدمات مرکز در حوزه سلامت تنها محدود به درمان نیست، بلکه بحث پیشگیری از بیماری‌ها را مورد توجه قرار داده است. سنجش سلامت طلاب جدیدالورود به حوزه و استادان و ائمه جمعه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی بهداشت و سلامت در راستای این رویکرد انجام می‌شود.

رییس مرکز خدمات حوزه تصریح کرد: تلاش ما این بوده است که خدمات خود را از خدمات صرفاً مادی به خدمات عاطفی و فرهنگی گسترش داده و جامعه هدف مرکز را از خود روحانیت به خانواده و فرزندان که نقش ویژه‌ای در مأموریت روحانی دارد توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نقش مؤثری در انجام رسالت طلبگی روحانیون دارند گفت: یکی از رویکردهای مهم مرکز خدمات ارائه خدمات فرهنگی ویژه خانواده‌ها است و به آنها توجه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: گاهی احوالپرسی از یک معمر تأثیر بسیار بیشتری از ارائه خدمات مادی دارد و در روحیه آنها مؤثر است.

بیش از 39 هزار فرزند روحانی ممتاز تحصیلی هستند

حجت الاسلام والمسلمین ربانی به برنامه‌های مرکز خدمات در تجلیل از فرزندان ممتاز تحصیلی اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی 91-90 در کل کشور حدود 8 هزار فرزند روحانی ممتاز تحصیلی داشتیم درحالی‌که با تشویق‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری بیش از 39 هزار فرزند روحانی، ممتاز تحصیلی شدند و در برخی از رشته‌ها در مقطع دکتری جزو برترین‌های کشور بودند.

وی گفت: برگزاری اردوهای خانوادگی با هدف تحکیم و تعالی بنیان خانواده و کارگاه‌های مشاوره ویژه زوج‌های جوان طلبه از دیگر برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات ویژه خانواده‌ها است.

رییس مرکز خدمات حوزه با اشاره به برنامه‌های مرکز خدمات در زمینه توانمندسازی معیشتی خانواده‌های طلاب عنوان کرد: در تلاشیم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای ویژه خانواده‌های روحانیون، آنها حرفه‌ای را یاد بگیرند تا حداقل بتوانند هزینه‌های زندگی خود را کم کنند و به اقتصاد خانواده نیز کمک کنند.

وی به برنامه‌های مرکز خدمات در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت: با هدف مهاجرت طلاب و روحانیون از شهر قم، تلاش ما این است که برای طلاب در شهر خودشان مسکن را دنبال کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: بر اساس این رویکرد مرکز خدمات تنها در شهر قم برای اساتید و ممتازین بحث مسکن را دنبال می‌کند و البته با توجه به تورمی که وجود دارد برنامه ما این است که از طریق دیگری به بحث مسکن بپردازیم.

وی بیان کرد: در استان‌ها این کار به خوبی انجام شده است و در سه سال اخیر نزدیک 3 هزار واحد مسکونی با توجه به آورده خود طلاب و از طریق مسکن مهر و بنیاد مسکن واگذار شده است.

رییس مرکز خدمات حوزه با اشاره به برنامه‌های صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات گفت: تمامی فرایند درخواست وام در صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات به صورت سیستمی انجام می‌شود و متقاضیان تنها یک بار برای دریافت وام قرض‌الحسنه به مرکز مراجعه می‌کنند.

وی گفت: تلاش ما این است که اگر مراجع بزرگوار عنایت داشته باشند شهریه از طریق خدمات کارت پرداخت شود که علاوه بر تکمیل شدن این فرایند حوزوی، صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات ظرفیت بیشتری برای پرداخت وام به طلاب داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مرکز خدمات این است که در زمان بروز حوادث ناگواری مانند سیل تا حد امکان برای حمایت از حادثه دیدگان اقدام کند.

وی گفت: در حادثه سیل اخیر، در کنار مردم و مسؤولان که به خوبی در صحنه حضور داشتند، طلاب و روحانیون نیز همت و ایثار فداکارانه‌ای داشتند و با حضور فیزیکی گسترده در مناطق سیل‌زده به کمک سیل‌زدگان شتافتند.

رییس مرکز خدمات حوزه ادامه داد: علاوه بر حضور فیزیکی، طلاب و روحانیون با وجود مشکلاتی که دارند کمک‌های مالی خوبی به سیل‌زدگان عرضه داشتند و بیش از 4 میلیارد تومان به‌صورت نقدی و غیر نقدی به سیل‌زدگان کمک کردند.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
یک بام و دو هوای بیمه تامین اجتماعی با فرزندان دانشجو و طلبه روحانیون؟ دانشجو تحت بیمه می ماند ،طلبه از تحت پوشش خارج می شود/ طلبه تا 24 سالگی تحت پوشش نیست. می شود بررسی کنید ؟آیا ؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
چرا کامنت ها را بارگذاری نمی کنید؟ لااقل به مسئولین مرکز خدمات برسانید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
شجاعت بارگذاری کامنت -محترمانه و بدون توهین - را نداری ، این قسمت را حذف کنید.
1
0