۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۱۸۴۷۱

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی
فاقد سند بودن ۲۰۰ موقوفه در شیروان و شش هزار دانش آموز نیازمند خراسان شمالی در انتظار مهر خیران عناوین برخی از اخبار فرهنگی این استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان گفت: هم اینک ۲۰ درصد از موقوفه های این شهرستان، که حدود ۲۰۰ موقوفه را شامل می شود، فاقد سند مالکیت است.

حجت الاسلام علی پرهیزگار اظهارداشت: برخی از این موقوفات، به علت کوچک بودن زمین، قابلیت صدور سند نیافته و در برخی موارد نیز موقوفه درخت بوده که قانونی برای سنددار شدن آن وضع نشده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان با اشاره به اینکه امسال ۱۰۰ موقوفه این شهرستان سنددار خواهد شد، گفت: در خصوص اخذ سریع سند مالکیت موقوفات، تفاهمنامه ای با ثبت احوال، بنیاد مسکن و منابع طبیعی به امضا رسیده و نقشه برداری و برون سپاری آن انجام شده است.

حجت الاسلام پرهیزگار، یکی از راهکارهای جلوگیری از موقوفه‌خواری را اخذ سند مالکیت موقوفات دانست و افزود: سند مالکیت موقوفات سبب تثبیت حق و حقوق موقوفه و زنده نگه داشتن نیت واقف می‌شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان، وظیفه این اداره را در احیا و تثبیت موقوفات سنگین برشمرد و گفت: اخذ سند مالکیت موقوفات خدمتی ماندگار و ارزشمند برای وقف و ارزش‌های دینی است.

بیش از ۶ هزار دانش آموز نیازمند خراسان شمالی در انتظار مهر خیران

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: شش هزار و ۵۴۸ دانش‌آموز تحت حمایت این نهاد در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید نیازمند کمک مردم نیکوکار استان هستند.

مجید الهی راد با اشاره به در پیش بودن سال تحصیلی جدید و نیازمندی دانش آموزان مددجو به لوازم‌تحریر و پوشاک مدارس، اظهار کرد: شش هزار و ۵۴۸ دانش‌آموز نیازمند استان تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که امید است با مشارکت خیرخواهانه خیران و نیکوکاران هم استانی، بسته‌های فرهنگی، آموزشی و تحصیلی موردنیاز آن‌ها فراهم شود.

وی از راه‌اندازی پایگاه‌های نیکوکاری در استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: جشن عاطفه‌های امسال با عنوان «بارنگ مهر زویایی را بسازیم» هم‌زمان با سراسر کشور در مصلا نماز جمعه و پایگاه‌های نیکوکاری و مدارس استان اجرا و کمک‌های نقدی و غیره نقدی شامل کیف، کفش و لوازم‌تحریر موردنیاز دانش آموزان جمع‌آوری و میان آن‌ها توزیع می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به برگزاری دومرحله‌ای جشن عاطفه‌های امسال در استان گفت: مرحله نخست در تاریخ ۸ و ۷ شهریورماه از طریق پایگاه‌های امداد، مراکز نیکوکاری، بسیج، جایگاه‌های نماز جمعه برگزار می‌شود و مرحله دوم نیز در تاریخ ۱۰ مهرماه به‌صورت ویژه در سطح مدارس استان و با مشارکت دانش آموزان برگزار می‌شود.

کسب ۱۱ مقام کشوری توسط دانش آموزان خراسان شمالی در جشنواره خوارزمی

سرپرست معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه 50 درصد از مقام آوران جشنواره در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، گفت: 11 دانش آموز از خراسان شمالی در این دوره شرکت داشتند که تمامی آنها موفق به کسب مقام شدند.

عصمت بدخشان اظهار کرد: جشنواره نوجوان خوارزمی با هدف ارتقا دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه پژوهش، شیوه کشف، حل و خلق مسائل برگزار می شود.

وی همچنین فرصت آفرینی برای رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای اجرای مطلوب برنامه های درسی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

بدخشان با بیان اینکه جشنواره نوجوان خوارزمی زمینه ساز انتخاب آگاهانه دانش آموز در بحث انتخاب رشته های تحصیلی و شغل است، ادامه داد: این جشنواره به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: دانش آموزان با شرکت در پنجمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی در محورهای زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، فعالیت های آزمایشگاهی، پژوهش، دست سازها و بازراچه کسب و کار دانش آموزی با هم به رقابت پرداختند.

این مقام مسئول با بیان اینکه جشنواره در چهار مرحله آموزشگاهی، شهرستان، استانی و کشوری برگزار می شود، گفت: در مرحله آموزشگاهی 55 هزار و 352 دانش آموز، در مرحله شهرستانی سه هزار و 540 دانش آموز، در مرحله استانی 384 دانش آموز و در مرحله کشوری 11 دانش آموز از استان خراسان شمالی حضور داشتند.

کسب رتبه اول رادیو اترک در بین صدای استان‌های کشور

بر اساس شاخص‌های چهارده گانه ارزیابی اداره کل صدای استان ها، شبکه استانی صدای خراسان شمالی در فصل بهار و در بین ۳۳ کسب رتبه اول رادیو اترک در بین صدای استان‌های کشوررادیوی استانی، رتبه اول را کسب کرد.

به گفته قربانی جم مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی، این موفقیت برای اولین بار برای رادیوی استان رقم خورد./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات