۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۱۸۵۳۸

بازگشت نجفی به اوین

بازگشت نجفی به اوین
جنبه‌های عمومی جرم شهردار پیشین تهران در دادگاه رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد‌علی نجفی، شهردار پیشین تهران که روز چهارشنبه گذشته با وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شده بود، صبح دیروز دوباره به دادگاه احضار و سپس به اوین منتقل شد.

چهارشنبه هفته گذشته بود که یک‌بار دیگر آقای محمدعلی نجفی سرخط خبرها را به خود اختصاص داد. خبر کوتاه بود و جالب: محمدعلی نجفی با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد. این اتفاق درست در نودودومین روز پس از دستگیری وی در هفتم خرداد، آن هم به جرم قتل همسر دومش روی داد. این خبر بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و نیز افکارعمومی داشت. این سوال برای بسیاری از شهروندان ایجاد شده بود که چطور یک نفر مرتکب قتل عمد می‌شود و در مدت کمتر از سه ماه می‌تواند رضایت اولیای دم را گرفته و حتی از زندان آزاد شود بدون اینکه به جرایم دیگر وی از جمله جنبه عمومی جرم و نگهداری از سلاح غیرمجاز رسیدگی شده باشد.

آقای حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی روز چهارشنبه و بعد از آزادی این چهره سیاسی اصلاح‌طلب از زندان به رسانه‌ها گفت: با منتفی شدن حکم قصاص بعد از گذشت اولیای دم، قرار بازداشت موکل به وثیقه، تبدیل و با تودیع آن از زندان آزاد شد. این وکیل دادگستری مبلغ وثیقه موکلش را سند ملکی به ارزش یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: طبق قانون با سقوط حکم قصاص باید قرار موقوفی تعقیب در بحث قتل عمد صادر شود که این کار صورت گرفت و در بحث جنبه عمومی جرم نیز فعلاً قرار بازداشت موقت موکل به قرار وثیقه تبدیل و از زندان آزاد شده است.

او حتی در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفته بود: «ما همچنان معتقدیم قتل غیرعمدی بوده و به همین دلیل اعتراض خودمان را به دیوان‌عالی کشور خواهیم فرستاد تا در این‌باره تصمیم‌گیری شود. بعد از اعلام نظر دیوان، پرونده بار دیگر در دادگاه به جریان خواهد افتاد.»

 رسیدگی به جنبه عمومی جرم
بعد از ظهر دیروز، جمعه هشتم شهریور بود که باز هم شهردار اسبق تهران خبرساز شد. این بار خبر مربوط به بازگشت وی به زندان بود. آقای محمدجواد حشمتی، رییس کل دادگستری استان تهران با اعلام این خبر به رسانه‌ها اظهار کرد: برابر ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی شده ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه حکم مقتضی صادر می‌شود. به گفته وی، محکومیت نامبرده بابت نگهداری سلاح غیرمجاز به قوت خود باقی است و سرانجام نیز مجازات اشد اجرا می‌شود.

یکی از نزدیکان محمدعلی نجفی نیز روز گذشته در مصاحبه با ارگان رسمی شهرداری تهران گفت: حدود ساعت 11 شب پنجشنبه با وکیل آقای نجفی تماس گرفته و از ایشان خواسته شد که روز جمعه همراه آقای نجفی به دادگاه برود. یکی دو ساعت بعد هم ما و آقای نجفی از این تماس باخبر شدیم. وی ادامه داد: صبح دیروز، جمعه به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران رفتیم. آقای نجفی وارد مجتمع شده اما از ورود ما ممانعت شد.  بعد از یک ساعت یعنی حدود ساعت 11 اعلام کردند که وی دوباره بازداشت شده است.

خانم میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران بود که صبح روز سه‌شنبه، 7 خرداد 98 با شلیک گلوله به قتل رسید. عصر همان روز هم نجفی دستگیر شد و به قتل همسرش اعتراف کرد. او انگیزه خود از این جنایت را اختلافات خانوادگی عنوان کرده بود.

در روند رسیدگی به این پرونده جنایی، دادگاه سه جلسه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی برگزار کرد و در نهایت رأی بر عمدی بودن قتل و قصاص صادر شد. پس از حرف و حدیث‌ها و رایزنی‌های بسیار، خانواده میترا استاد رضایت دادند تا نجفی از تاریخ ششم شهریور و در کمتر از سه ماه بعد از ارتکاب جنایت از زندان آزاد شود اما حالا دو روز بعد از آن آزادی دوباره به پشت میله‌های زندان بازگشته است تا جنبه‌های عمومی جرم وی مورد رسیدگی قرار گیرد./1360//101/خ

منبع: صبح نو
ارسال نظرات