۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۶۱۸۵۷۲
در رونمایی از کتاب «الاتفاق و الافتراق لصنعه التریاق» مطرح شد؛

۲۰۷ نسخه خطی موجود در کتابخانه وزیری مربوط به علم پزشکی است

۲۰۷ نسخه خطی موجود در کتابخانه وزیری مربوط به علم پزشکی است
به گفته رییس کتابخانه وزیری یزد، از مجموع ۴۹۳۱ نسخه خطی موجود در کتابخانه وزیری یزد ۲۰۷ نسخه مربوط به علم پزشکی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با برگزاری نشست فرهنگی در کتابخانه وزیری یزد از کتاب «الاتفاق و الافتراق لصنعه التریاق» با حضور حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر یزدی، محمد میرزایی، معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و محمدرضا ملک ثابت، رئیس کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این نشست با اشاره به قدمت آموزش پزشکی با بیان اینکه از حدود ۴۰ مدرسه در کتب قدیمی نام برده شده است که متاسفانه در حال حاضر نامی از آن‌ها دیده نمی‌شود، گفت: یزد در قرون هفتم و هشتم به دارالعلم معروف بوده، زیرا ده‌ها مدرسه برقرار بوده است و چه بسا کتابت نسخه «الافتراق» در یکی از همین مدارس بوده است.

محمد میرزایی افزود: از جمله این مدارس می‌توان به مدرسه شمسیه (۷۶۷ هجری قمری) مدرسه رشیدیه، مدرسه ضیاییه (۶۳۱ هجری قمری)، مدرسه کمالیه (۷۲۱ هجری قمری)، مدرسه وردانزور از اتابکان یزد مدرسه صفوتیه و مدرسه قطبیه اشاره کرد.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به سابقه و پیشینه ربع رشیدی در تبریز و وقف‌نامه موجود از آن بیان کرد: مدرسه رکنیه در یزد همانند ربع رشیدی معروف بوده که در تاریخ یزد آمده و در سال ۷۲۵ هجری قمری به اتمام رسیده است.

میرزایی اذعان کرد: درباره این مدرسه در تاریخ یزد چنین آمده که مدرسه رکنیه ام‌البقاع است و در هیج مملکتی نظیر ندارد و مثل وقت الساعه در هیچ بلادی و هیچ مسافر نشان ندارد و این بیانگر اوج عظمت این بنا در قدیم است.

وی گفت: مدرسه رکنیه به خاطر وجود دارالادویه (داروخانه) و دارالشفا (بیمارستان) و کتابخانه‌ای با ۳۰۰۰ جلد کتاب و نیز وجود رصدخانه، دارای عظمت خاصی بوده که وقف‌نامه سیدرکن‌الدین و مدرسه رکنیه به صورت کتاب جامع‌الخیرات منتشر شده که در کتابخانه وزیری یزد موجود است، گواهی است بر اوج عظمت این مجموعه فرهنگی و آموزشی در علوم پزشکی.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: سابقه علوم پزشکی در یزد به ۶۹۵ سال قبل بازمی‌گردد که شامل آموزش پزشکی، داروسازی و درمانگاه بوده است.

محمدرضا ملک ثابت، مدیر کتابخانه وزیری یزد نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های این کتابخانه، گفت: از مجموع ۴۹۳۱ نسخه خطی موجود در کتابخانه وزیری یزد ۲۰۷ نسخه مربوط به علم پزشکی است؛ ایران در دوران گذشته طلایه‌دار علم پزشکی در جهان بوده و بسیار از کشفیات دانشمندان ما بانام دانشمندان اروپایی به ثبت رسیده است.

وی افزود: امروز دشمنان ما به دنبال القای فرهنگ و باور مصرف‌گرایی علمی ایرانیان در کشور بوده و در این راستا از ابزار‌های تبلیغی نظیر رسانه‌ها، کتاب، رمان و حتی جذب برخی از روشنفکران داخلی هم کمک گرفته‌اند. آنان سعی در القای این باور بسیار خطرآفرین به جامعه و به‌ویژه نسل جوان هستند چراکه به‌درستی می‌دانند که اگر این باور را در کشور نهادینه کنند، جامعه هرگز برنامه‌ای برای پیشرفت نخواهد داشت.

ملک ثابت ادامه داد: آثار گذشته و مکتوبات علمی دانشمندان ایرانی نشان می‌دهد ایرانی‌ها در عرصه تولید علم چندین قرن از اروپائی‌ها جلوتر بوده و اگر این آثار به نسل جوان اطلاع‌رسانی شود و مجدداً بازخوانی و بازنویسی شوند، به پیشرفت‌های چشمگیری دست خواهیم یافت.

مدیر کتابخانه وزیری یزد تأکید کرد: گذشته ما در زمینه‌های مختلف به‌ویژه کسب علوم، فاخر و درخشان است بنابراین ملتی که گذشته فاخری دارد و دانشمندان بزرگی همچون ابوعلی سینا و زکریای رازی را تربیت کرده است، اما بنا به دلایلی نظیر بی‌کفایتی پادشاهان و ترفند‌های دشمنان در برهه‌ای از زمان دچار افول شده، می‌تواند دوباره به جایگاه تمدنی و طلایه‌داری علوم بازگردد.

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز اروپائی‌ها در زمینه علوم مختلف به‌ویژه علم طب دارند، برگرفته از تلاش‌های دانشمندان ایرانی است، گفت: سابقه علوم پزشکی در ایران به ۶۹۵ سال قبل بازمی‌گردد و ما می‌توانیم با احیای این نسخ خطی به دنیا ثابت کنیم ریشه علوم در دنیا از ایران نشات گرفته است.

ملک‌ثابت در پایان بیان کرد: امروز به مناسبت تولد دو تن از دانشمندان عرصه پزشکی یعنی ابن‌سینا (هفته پزشک) و زکریای رازی (روز داروساز) تصمیم گرفتیم تا با حضور پزشکان و متصدیان عرصه سلامت استان از نسخه‌های خطی طب ایرانی با محوریت آثار این دو دانشمند ایرانی از نسخه نفیس و بی‌نظیر «الاتفاق والافتراق لصنعه التریاق» رونمایی کنیم.

یادآوری می‌شود، نسخه خطی «الاتفاق والافتراق لصنعه التریاق» در خصوص ساخت تریاق فاروق بر اساس کشفیات دانشمندانی نظیر جالینوس، ابن‌سینا، رازی، ابن جلجل، دیسقوریدوس، ابن بیطار، ابن جمیع، ابن سمحون و تعدادی از دانشمندان دیگر علم طب، توسط عبدالملک ابن منصور مبنجی کتابت شده است.

کتب «الادویه القلبیه» و «القانون فی الطب» اثر ابوعلی سینا، «بر الساعه» و «الکناش الفاخر» اثر رازی، «حل الموجز» اثر جمال‌الدین محمد بن محمد اقسرایی، «در شاهوار» اثر عبدالوهاب الشریف حکیم یزدی، «دفع المضارالکلیه عن الادان» اثر ابن‌سینا، «ذخیره خوارزمشاهی» اسماعیل جرجانی از دیگر آثار خطی موجود در کتابخانه وزیری یزد در باب علم طب هستند. /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات