۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۶۱۸۵۸۰
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تشریح کرد؛

برنامه‎های دهه اول محرم در حرم امام رضا

برنامه‎های دهه اول محرم در حرم امام رضا
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم حرم مطهر رضوی را تشریح کرد.

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در اظهار کرد: با توجه به حضور گسترده زائران در دهه اول محرم ویژه برنامه‎های متعدد فرهنگی و تبلیغی برای زائران و مجاوران حرم رضوی تدارک دیده شده است.

وی از برگزاری روزانه بیش از 20 جلسه سخنرانی و بیان معارف حسینی با حضور سخنرانان برجسته کشوری در رواق‌های امام خمینی(ره)، دارالحجه، دارالاجابه و شبستان نهاوندی، میلانی و رواق حضرت زهرا(س) خبر داد و گفت: آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و آیت الله محسن کازرونی و حجج الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، محمدرضا رضایی‌تهرانی، وحید حجتی، حسین حلوائیان، سید محمود مدنی، قاسم سوری، سیدجعفر طباطبایی، رضا علی عزیزی، سیدرضا اکرمی، مرتضی حمیدی و علی‎اصغر فاضلی از جمله سخنرانان حرم رضوی در دهه اول محرم هستند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: قبل و بعد از هر وعده سخنرانی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی(ع) و یاران باوفایشان خواهند پرداخت.
زمان برگزاری برنامه‌‏ها در حرم

 شریعتی‌نژاد ادامه داد: ویژه برنامه‌های ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در دهه اول محرم همه روز بعد از نماز صبح و قبل و بعد از نماز ظهر و مغرب در اماکن متبرکه رضوی برگزار می‌شود.

وی درباره برنامه‌‏های روضه‌خوانی و سینه‌‏زنی حرم مطهر رضوی گفت: همچنین مراسم مرثیه سرایی و عزاداری با حضور مداحان و ذاکران برجسته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قالب ویژه برنامه «شکوه ایثار» هر روز بعد از نماز صبح، قبل و بعد از نماز ظهر و مغرب در صحن جامع رضوی، رواق بزرگ امام خمینی(ره)، ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، شبستان معارف حسینی، رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی و رواق حضرت زهرا(س) برپا می‌شود.

محفل «شيرخوارگان حسينی» و «احلی من العسل»

شریعتی‌نژاد بیان کرد: «محفل شیرخوارگان حسینی» 15 شهریورماه برابر با 6 محرم به صورت همزمان در حرم مطهر رضوی و سراسر ایران و جهان ازساعت 8 تا 10 در صحن جامع رضوی برگزار می‏شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در این مراسم 35 هزار دست لباس ویژه شیرخوارگان که در کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان واقع در مسجد صدیقی‌ها تهیه شده است، از ساعت 5صبح در ورودی‌های حرم مطهر توزیع می‌شود.

وی درباره برگزاری برنامه «احلی من العسل» گفت: نوجوانان عزادار حسینی نیز شنبه 16 شهریورماه مصادف با روز هفتم محرم در ویژه برنامه «احلی من العسل» در صحن جامع رضوی از ساعت 9:30 تا 11 اجتماع باشکوهی را تشکیل خواهند داد. در این مراسم حجت الاسلام حلواییان به ایراد سخنرانی می‎پردازد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در طی این دهه جلسات سخنرانی و روضه نیز ویژه خواهران، قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و قبل از نماز مغرب و عشاء در رواق‌‎های دارالحکمه، درالحجه، حضرت زهرا(س) و رواق حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

مراسم تاسوعای حسینی در حرم رضوی

وی درباره برنامه روز تاسوعا اظهار کرد: مرثیه سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی و قرائت زیارت عاشورا و زیارت امین الله و سخنرانی آیت الله علم الهدی برنامه‌هایی است که در روز تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی از ساعت 4:30 صبح تا 13 برگزار می‌شود.

به گفته شریعتی نژاد برگزاری ویژه‌ برنامه «آیین خطبه خوانی شب عاشورای حسینی» در صحن انقلاب اسلامی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با نوحه خوانی و شمع گردانی و قرائت خطبه از برنامه‌های شب عاشوراست.

شب عاشورای حسینی در حرم رضوی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین ویژه برنامه عزاداری شب عاشورای حسینی دوشنبه 18 شهریور بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی، مرثیه سرایی و عزاداری ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رواق امام خمینی(ره) برپا خواهد شد و طبق سنت هر سال مراسم احیای قرآنی شب عاشورا از ساعت 22:30 تا 24 بامداد در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی افزود: مرثیه سرایی و سینه زنی، قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل با صد لعن و صد سلام، برگزاری «آیین مقتل خوانی» و انجام سخنرانی توسط آیات عظام از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده آستان قدس رضوی در روز عاشورا است که از ساعت 4:30 صبح تا 15 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شوند.

به گفته وی در روز عاشورا و تاسوعای حسینی با حضور عموم هیئت‏های مذهبی، اجتماع عزادارن حسینی در حرم رضوی برگزار و همچنین شکوه نماز جماعت ظهر عاشورا و تاسوعا به نمایش گذاشته خواهد شد.

شریعتی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: سه‌شنبه 19 شهریورماه نیز ویژه‌ برنامه‌های عزاداری و سوگواری شام غریبان حسینی و حرکت کاروان خدام به سمت حرم مطهر رضوی از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در دهه اول محرم بیش از 500 جلسه حلقه معرفت و پرسمان دینی ویژه عموم زائران به صورت شبانه‌روزی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات