۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۱۸۶۵۹

رونمایی قاضی لبنانی از وجود اطلاعات کافی درباره زنده بودن امام موسی صدر

رونمایی قاضی لبنانی از وجود اطلاعات کافی درباره زنده بودن امام موسی صدر
گزارشگر کمیته رسمی تحقیق درباره ربایش امام موسی صدر در سالروز ربوده شدن او اعلام کرد، اطلاعاتی موثق در دست است که نشان می‌دهد وی همچنان زنده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، امام موسی صدر بنیانگذار مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان و حزب «حرکة أمل» به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در نُهم شهریور سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) در جریان دیدار رسمی از لیبی که به دعوت معمر القذافی، رئیس جمهور وقت این کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

وبگاه العهد لبنان، در چهل و یکمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر با قاضی «حسن شامی» گزارشگر کمیته رسمی تحقیق درباره این ربایش انجام داده است.

شامی در ابتدا اعلام کرد که در نتیجه اوضاع امنیتی و جنگ در لبنان بویژه در طرابلس، توانایی ما برای ارتباط با طرف لیبایی واقعاً از بین رفته و این باعث شده پرونده، کند شود. آخرین سفر هیأت لبنانی به آنجا در سال 2016 بوده و ما در همان زمان هم از سطح همکاری بسیار بسیار کند در این زمینه ناراضی بودیم.

وی افزود: بارها اعلام کردیم که ما از این وضعیت ناراحت هستیم؛ سرنخ هایی پیدا کرده‌ایم اما این وضعیت باعث شده نتوانیم تحقیقات را تکمیل کنیم و به سرنخ‌های جدید برسیم تا وضعیت امام موسی صدر در زندان‌های لیبی مشخص شود؛ تأکید می‌کنیم زندان‌ها نه یک زندان. نکته قابل ذکر آن است که مقامات لیبی حتی در زمانی که در این کشور جنگ نبود همکاری مطلوبی نداشتند.

دلایل عدم همکاری لیبی

قاضی شامی در ادامه سه دلیل برای عدم همکاری لیبی عنوان کرد و گفت:

اول: به نظر می‌رسد تصمیمی برای عدم بازکردن پرونده‌های رژیم قبلی یا بستن پرونده‌هایی که باز شده، وجود دارد.

دوم: ارتباطات قبیله‌ای، عشایری و شخصی در لیبی وجود دارد به عنوان مثال یکی از مسؤولان عالی رتبه پس از کودتا در این کشور، با محاکمه یکی از نزدیکانش که در زمان معمر قذافی پست بالایی داشت، مخالفت و حتی وی را از زندان بیرون آورد.

سوم: ترس مالی. با وجود اینکه مقامات لیبی در یادداشت تفاهمی که در سال 2014 امضا شد به مسؤولیت رژیم قبلی در عملیات ربایش صدر اعتراف کردند اما لیبی از احتمال پرداخت غرامت در این پرونده نگران است./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات