۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۱۸۶۷۸

امام حسین(ع) الگوی بسیاری از غیرمسلمانان در مبارزه با استعمار بوده است

امام حسین(ع) الگوی بسیاری از غیرمسلمانان در مبارزه با استعمار بوده است
پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حتی غیرمسلمانان زیادی معتقد هستند که پیروز واقعی قیام عاشورا امام حسین بود و از سیره او راه سعادت و سربلندی را انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، عاشورای امسال همانند سال های پیش با حال و هوای خاص خود از راه رسید. امسال هم مردم مومن و علاقه مند به اهل بیت (ع) عصمت و طهارت با برپا کردن تکایا و علم و بیرق عزا در سرتاسر کشور یکبار دیگر ارادت قلبی خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نشان دادند. این روزها مساجد کشور شور و حال دیگری دارد و خرد و کلان با هر توان برای برپایی هرچه بهتر این مراسم تلاش می کند.

آنچه مهم است اینکه پیام عاشورا در هر عصر و دورانی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و امسال با توجه به فضای کشور و اتفاقاتی که در عرصه بین الملل برای ایران اسلامی روی داده از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

اباعبدالله و یاران وفادارش در محرم سال 60 با خون خود اثرات ماندگار و نقشه راه روشنی برای تمام اعصار از خود برجای گذاشتند که در هر دوره ای می توان از آن برای حل مشکلات و برون رفت از اتفاقات بهره برد.
سیره و راه اباعبدالله علیه السلام در برخورد با دشمنان به اندازه ای روشن و برای تمامی اعصار قابل استفاده است که گویی برای هر دوره ای نقشه راهی تازه و گویا به نمایش درآمده است. با نگاهی به جای جای صحنه‌های کربلای سال 60 درمی یابیم که امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش با گفتار و کردار خود تلاش کردند تا ضمن بیان حق و حقانیت نقشه راهی برای تمامی قرون و اعصار باشند تا مسلمانان واقعی از این سیره بهره لازم را ببرند.

برای تبیین سیره و روش قیام عاشورا در فضای فعلی کشور و بهره مندی از مسیر روشنی که امام مظلومان و یاران وفادارش از خود برجای گذاشتند «رسالت» با دکتر محمدحسین رجبی دوانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید.

وی در ابتدا با بیان این نکته که یکی از مهم ترین پیام های حضرت اباعبدالله علیه السلام در قیام عاشورا مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی است گفت: حضرت در مقابل ظلم و ستم امویان که به ظاهر از قدرت و اعتبار زیادی برخوردار بودند ایستاد و نشان داد که نباید مرعوب ابهت ظاهری دشمن شد.

رجبی با تأکید بر این نکته که مقاومت حضرت اباعبدالله علیه السلام در مقابل زورگویان سبب شد تا درس مقاومت به نسل های بعدی منتقل شود تصریح کرد: پایداری در برابر دشمنان از اصول و مبانی قیام عاشوراست. مبنای قیام امام حسین علیه السلام بر آزادگی بنا نهاده شده و این روش موجب شد تا در مقابل تهدیدات و ارعاب دشمن مقاومت کرده و پیروز این کارزار نابرابر باشند.

این پژوهشگر مسائل تاریخ اسلام سپس به بهره مندی اقوام و ادیان دیگر از این سیره و روش در طول تاریخ اشاره کرده و می افزاید: غیرمسلمانان زیادی معتقد هستند که پیروز واقعی قیام عاشورا امام حسین علیه السلام بود و از سیره او راه سعادت و سربلندی را انتخاب کردند. در این میان بهترین مثال روش مبارزه ماهاتما گاندی رهبر فقید هندوستان است که باوجود داشتن آیین هندو، درس گرفتن از قیام عاشورا را در مبارزه با استعمار انگلیس در سخنرانی های خود به کرات اشاره می کند و از ایشان به عنوان الگوی این مبارزه یاد می کند.

رجبی همچنین به سیره و روش امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب در ادامه راه اباعبدالله علیه السلام در مبارزه با استکبار اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در دوران مبارزه با حکومت ستم شاهی با بهره مندی از سیره حق طلبی و مقابله با ستمگران موفق شدند با تکیه بر مردم بر این حکومت غلبه کرده و بدون ترس از شکست و واهمه از هیبت و هیمنه دشمن بت بزرگ طاغوت را شکسته و پایه های انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بنا نهد. در حال حاضر هم رهبر فرزانه انقلاب با همین منش و پیروی از سیره امام حسین علیه السلام در مقابل زورگویان جهانی با اقتدار ایستاده و در برابر زیاده خواهی آنان کوتاه نمی آیند.

این کارشناس تاریخ اسلام با گلایه از برخی سیاستمداران داخلی که در مقابل قدرت ظاهری دشمنان از خود ترس و واهمه نشان داده و تسلیم می شوند گفت: متاسفانه برخی از مسئولان کشور باور استکبار ستیزی و مقابله با دشمن را ندارند و در برابر زیاده خواهی دشمنان مستاصل هستند. درحالی که اگر بر اساس سیره و روش اباعبدالله علیه السلام حرکت کنند هیچ‌گاه در مقابل مواضع خصمانه و جبارگونه دول خارجی نباید سر تعظیم فرود آورند و باید با اقتدار در مقابل آنها بایستند.

وی ادامه داد: اینکه برخی مسئولان حکومتی با کوچک ترین هو و جنجال دشمنان به هراس افتاده و سخن از مذاکره و تسلیم می زنند هیچ‌گاه در سیره اما حسین علیه السلام قرار نداشته و ایشان با درس مقاومت و ایثار خود نشان دادند که هرکه تسلیم شود قافیه دنیا و آخرت را باخته است. ضمن اینکه باید به خاطر داشت امام حسین علیه السلام در مذاکره با عمر سعد هم هدفی جز اصلاح امور و پیوستن او به جبهه حق نداشت تا شاید از مسیر گمراهی بازگردد وگرنه زبان گویای امام در محرم سال 60 در تمامی مراحل مقابله با ظلم و ایستادگی در برابر زورگویی بود.

رجبی ادامه داد: پیام امام حسین علیه السلام در عاشورا استقامت و نهراسیدن از دشمن بود و اینکه برای رسیدن به آرمان ها باید در برابر استکبار ایستاد. این پیام در شرایط فعلی کشور جا دارد تا از سوی مسئولان به درستی مورد استفاده قرار گرفته و اجازه ندهند هیمنه پوشالی دشمنان ما را از دستیابی به اهداف انقلاب باز دارد. باید در نظر داشت ضعف و زبونی در مقابل دشمن او را گستاخ ترکرده و همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب بارها فرمودند هزینه مقاومت بسیار کمتر از سازش و تسلیم است.بنابراین از مسئولان کشور انتظار می رود در سیاست‌گذاری و برخورد با دشمنان ملت از راه و روش اباعبدالله علیه السلام تبعیت کرده و اجازه ندهند قدرت ظاهری آنان موجبات ذلت و خواری مردم را فراهم آورد./1360//101/خ

ارسال نظرات