۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۶۱۸۷۴۱
حجت الاسلام حیدری کاشانی:

تجلی فضائل و مکارم اخلاق در عاشورا رسالت مبلغان و هیئات مذهبی است

تجلی فضائل و مکارم اخلاق در عاشورا رسالت مبلغان و هیئات مذهبی است
استاد حوزه علمیه گفت: تبیین حقایق عاشورا و تجلی فضائل و مکارم اخلاق در عاشورا یکی از رسالت‌های مهم مبلغان و حوزویان و هیئات مذهبی است.
حجت الاسلام محمد جواد حیدری کاشانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: جهان مدرن و پست مدرن امروز تشنه حقیقت و فضائل و اصول انسانیت و مکارم اخلاقی فراموش شده است و امام حسین (ع) در حماسه عاشورا و کربلا این حقایق و اسرار را به منصه ظهور رسانید.

وی افزود: شرح صدر و رحمت واسعه الهی، جوانمردی، احترام به حقوق مردم، اعتماد به خدا و تقویت و توسعه دیدگاه توحیدی، حلم و بردباری و صبر و پایداری از مصادیق فضیلت‌های فراموش شده‌ای است که امام حسین (ع) در عاشورا آن را متجلی کرد.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر چه تعداد زیادی که از امام حسین (ع) دعوت کرده بودند با وجود اینکه در مسیر راه با امام حسین روبرو شدند، اما حاضر به یاری حضرت نشدند و امام را تنها گذاشتند، اما امام آن‌ها را راهنمایی کرد از منطقه دور شوند تا صدای هل من ناصر ینصرنی حضرت را در غربت و تنهایی نشنوند و بیش از این گرفتار بار سنگین گناه نشوند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی ابراز کرد: یکی از رسالت‌های روحانیون و مبلغان در عرصه تبلیغ استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های محرم و صفر و مدیریت عاشورایی و تبیین فضائل و مکارم اخلاقی و تقسیم ویژگی‌های شخصیت ربانی انسان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه روحانیت می‌تواند سبب توسعه و پیشرفت کشور و خانواده و جامعه و دولت شود، افزود: کشوری توسعه یافته است که به دنبال فن آوری کارخانه و تکنولوژی نرود چرا که تکنولوژی را می‌توان به راحتی خرید و یا کپی رایت کرد.

به گفته وی برای توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف نخست باید به فکر توسعه در اندیشه و قدرت فکر و تحلیل جامعه بود.

استاد حوزه علمیه گفت: برای توسعه و پیشرفت در بین آحاد جامعه باید دید پیش دبستانی‌ها و دبستانی‌ها چه آموزش‌هایی می‌بینند، چرا که مهم نیست چه چیزی را آموزش می‌دهند، بلکه مهم این است که چگونه آموزش می‌دهند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی گفت: اگر کودکان را پرسشکر و خلاق و دارای روحیه گفتگو و تعامل و کار تیمی و هدف گذاری و برنامه ریزی با الهام از مدیریت عاشورایی و قصه‌های عاشورا و کربلا و سیره عملی اهل بیت (ع) تربیت شوند تبدیل به شخصیت‌هایی خواهند شد که سبب توسعه و اصلاح در جامعه خواهند شد.

وی افزود: اگر در دبستان و پیش دبستانی و خانواده و مراکز علمی و پژوهشی اثر و نشانی از خلاقیت و صبوری و حلم و بردباری و شکیبایی و جوانمردی و روحیه تعامل و گفتگو و مشارکت وجود نداشته باشد نخواهند توانست انسان با شرح صدر تربیت کنند و توسعه و پیشرفت در کشور معنا نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه گفت: کشوری که به دنبال توسعه است ابتدا باید به دنبال توسعه اندیشه و منش و گفتار و کردار و شرح صدر باشد و خانواده‌ای که به دنبال پیشرفت است نخست باید به قدرت فکر و ذهن و تحلیل حوادث تاریخ مانند حماسه حسینی نائل شود تا این فضیلت‌ها را در خود و جامعه متجلی کند./۱۳۰۷/ت303/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات