۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۱۸۷۵۳
از تهاجم تا تزلزل فرهنگی(5)

"زنان عفیف" توان اداره جامعه را دارند

رئیس بسیج جامعه زنان استان قم گفت: امروز توده مردم در حوزه حجاب فعالیت زیادی دارند؛ اما متأسفانه دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها حرکتی انجام نمی‌دهند.

اشاره: مسئله حجاب مسئله‌ای است که باید به آن نگاه فرهنگی داشت. در عصری که دشمن با قدرت اقناع مخاطب، اختیار هموطنان‌مان را مورد هجوم قرار داده است، نمی‌توان با اجبار تغییر ایجاد کرد و همین اتفاق سرانجامی جز ناکامی نخواهد داشت.

خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا به همین مناسبت در ‌گفت‌وگو با خانم مرضیه ابراهیم آبادی، رئیس بسیج جامعه زنان استان قم به بررسی فعالیت‌هایی که در حوزه حجاب صورت گرفته، پرداخت.

رسا ـ بزرگترین مشکل امروز ما در حوزه حجاب چیست و چرا تا الان اقدام جدی به صورت محسوس دیده نشده است؟

امروز توده مردم در حوزه حجاب فعالیت زیادی دارند؛ اما متأسفانه دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها حرکتی انجام نمی‌دهند. در قانون مجازات اسلامی ماده 638 می‌گوید: «هر کسی علنا بخواهد در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی انجام بدهد، علاوه بر حبس ده روز الی دو ماه کیفری، به 74 ضربه شلاق هم محکوم می‌شود.»

گفت و گو // دغدغه مردم نسبت به حجاب بیشتر از دولتی‌ها است

اما برای عملی شدن این قانون می‌بینیم که همیشه به تاخیر می‌افتد و مثلا درباره چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل فرهنگ‌سازی درست تقریبا به موضوعی همه‌گیر تبدیل شده است. اما درباره قانون حجاب که تاج بندگی است، متاسفانه هر روز به تاخیر می‌افتد.

رسا ـ حال با این وجود شما به عنوان یکی از متولیان امر چه کارهایی انجام دادید تا بتوانیم این سنت حسنه را به صورت فراگیر فرهنگ‌سازی کنیم؟

از سال گذشته تاکنون، در سطح استان هفته عفاف و حجاب برنامه‌هایی برگزار کردیم. یکی از این برنامه‌ها به مناسبت 21 تیرماه 1314 بود که جمعی از زنان و مردان بیگناه سرزمین‌مان توسط عمال رضاخان در مسجد گوهرشاد کشته شدند و ما به مناسبت این جنایت هر ساله هفته عفاف و حجاب برگزار می‌کنیم.

گفت و گو // دغدغه مردم نسبت به حجاب بیشتر از دولتی‌ها است

امسال برای زنان قمی در دفاع از حریم خانواده تجمعی داشتیم که ابتدا در مصلی برگزار شد و بعد از آن به سمت چهارراه شهدا حرکت کردیم و این موضوع را خود خواهرانی که نگاه ارزشی به مسئله حجاب داشتند، به راه انداختند و کمترین دستگاهی برای این موضوع حاضر شد.

همچنین برنامه‌ ویژه‌ای برای آرایشگران، فروشندگان و عکاسان داشتیم که در سطح بسیج اصناف قم دعوت کردیم و با مشارکت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد. از بانوان تازه مسلمان شده کشورهای غربی و آسیایی برای جلساتی دعوت کردیم تا درباره عفاف و حجاب صحبت کنند و البته تاثیر زیادی بر روی مخاطب می‌گذارد.

رسا ـ دشمن در حوزه حجاب چه فعالیت‌هایی انجام داده است و آیا در این موضوع توفیق داشته است یا نه؟

دشمن به دنبال مفهوم‌سازی تئوری حجاب اجباری در ذهن مردم است تا این جمله اشتباهی در دل‌ها بنشیند. از طرفی افرادی توسط یک خانم که در آمریکا حقوق دریافت می‌کند، سازماندهی شدند تا در قبال کاری که باید انجام بدهند، هزینه‌هایی دریافت کنند.

رسا ـ منظورتان همین مصی علینژاد است؟ آیا بهایی‌ها نیز در این اتفاقات نقش داشتند و این سازماندهی که در خیابان‌ها صورت گرفته است و شبکه ایجاد شده، می‌تواند از یک ساختار بومی ایجاد شده باشد؟

رهبر انقلاب فرمودند که تز انقلاب از قم بیرون آمد و آنتی تز انقلاب نیز از قم است. دشمن بر روی شهر مقدس قم زوم کرده تا جایگاه و خانه انقلاب را تحت تاثیر کارهایشان تخریب کنند. بعضی از این سازماندهی‌ها در اطراف حرم رخ داده است. حجاب تنها مسئله فرهنگی و دینی نیست، بلکه قانونی است که اگر از آن تخطی شود، جرمی دارد.

گفت و گو // دغدغه مردم نسبت به حجاب بیشتر از دولتی‌ها است

حضرت مریم ابتدا اینگونه بود، اما انقلاب جنسی غرب بر روی عکس‌های حضرت مریم نیز تاثیر گذاشت و برهنه‌تر کشیده می‌شد. این بزرگترین سانسور و دروغ تاریخی غرب است که تاریخ را آنگونه که هست به نمایش نمی‌گذارد.

رسا ـ با این وجود وظیفه ما چیست؟

بخشی از وظیفه به تولید کننده‌ها برمی‌گردد، اگر بتوانیم محصول با کیفیت در اختیار زنان قرار دهیم که تنوع، رنگ خوب و هم قیمت مناسب داشته باشد و هم از نظر طراحی و دوخت لباس متناسب با الگوهای اسلامی-ایرانی باشد، قطعا مشتری خواهد داشت و تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

امروز مخاطب اصلی تبلیغات در رسانه‌ها زنان هستند. البته تلاش می‌کنند که از زنان هم به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کنند و به خصوص در شیوه تبلیغات از الگوهای غربی تقلید کرده‌اند. همین فروشگاه سرای ایرانی از زن برای تبلیغات استفاده می‌کند، البته تذکر داده شد و کمی موضوع تلطیف پیدا کرد.

زنان معماران تمدن جدید

رهبر انقلاب می‌فرمایند که زنان معماران جدید در الگوی جدید معرفی زن به دنیا هستند و از زن غربی و شرقی رها شوند و به الگوی سوم زن در سیره حضرت زهرا تمسک کنند. اگر ما بتوانیم هویت زن مسلمان را معرفی کنیم، شاید زنان ما متوجه هویت واقعی خودشان بشوند.

قبل از انقلاب دو الگو وجود داشت، الگوی شرقی که زن را انسانی در حاشیه می‌داند و برایش نقشی در تاریخ قائل نیست. نگاه دوم، نگاه غرب به زن بود که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد. حضرت آقا می‌فرمایند که الگوی سوم ما نه شرقی و نه غربی است که وقتی معرفی شود تازه متوجه می‌شوید که ماهیت و الگوی زن چیست؟

زن مسلمان ایرانی ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف، محجبه و شریف بود و در عین حال در مرکز و متن جامعه باشد، همچنین در صحن اجتماع و سیاست قرار گیرد و از طرفی سنگر خانواده را نیز پاکیزه نگاه دارد.

زن می‌تواند هم عفیف باشد و هم در مجامع حاضر شود و هم می‌تواند جامعه‌ای را عفیفانه اداره کند. زنان زیادی داریم مانند بانو مجتهده امین که زن محجبه و پارسایی است و بعضی علما در برابر ایشان کم می‌آورند. پس می‌توان بود و در اجتماع هم حضور داشت.

رسا ـ چرا در قم موضوع بی حجابی خیلی مهم جلوه داده می‌شود و این حرمت شکنی‌ها چرا باید از شهر قم آغاز شود؟

قم پایگاه انقلاب است و اگر در بحث حجاب بتوانند تزلزلی ایجاد کنند، شاید گام‌های دیگر را به سهولت بردارند. حجاب یک ارزش برای انسان است و کشف حجاب نوعی بی احترامی به افراد جامعه است و این را باید روشنگری کنیم که چرا بی احترامی است. مثلا در موضوع آرایشگاه‌ها باید این نکته را یادآور شد که ناخن کاشتن چه حکمی دارد.

باید گفت که این ناخن که کاشته می‌شود، وضو، غسل و بعضی دیگر احکام شرعی رعایت نخواهد شد و فقط ناخن نیست و بسیاری مسائل دیگر است که زیاد شده و باید نسبت به آن آگاه‌سازی را آغاز کرد. البته ما این کار را در حال حاضر به اندازه توان خودمان انجام می‌دهیم.

باید الگوی زن مسلمان را به مردم معرفی کرد. اگر معنویت در جامعه افزایش پیدا کند و ریشه دینی را دوباره احیا کنیم، در موضوع معنویت و حجاب روشنگری نماییم که امنیت برای زن ما می‌آورد و اگر این موضوع درست تبیین شود، چرا به سمت حجاب اقبال نشود.

رسا ـ از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، تشکر می‌کنم./882/گ402/س

خبرنگار: امیررضا سلیمانی

ارسال نظرات