۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۶۱۸۷۷۰
دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشرکرد؛

«میان لشکر هجران؛ تاریخ شفاهی خاطرات آیت الله عباسعلی صادقی قهاره»

«میان لشکر هجران؛ تاریخ شفاهی خاطرات آیت الله عباسعلی صادقی قهاره»
آیت الله عباسعلی صادقی قهاره از روحانیون نامدار و معروف حوزه علمیه کمالیه لرستان، با دعوت آیت الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم آباد هجرت کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «میان لشکر هجران؛ تاریخ شفاهی خاطرات آیت الله عباسعلی صادقی قهاره» با تحقیق و تدوین سامان سپهوند و به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.

آیت الله عباسعلی صادقی قهاره (متولد ۱۳۰۴ ش در اردستان اصفهان) از روحانیون نامدار و معروف حوزه علمیه کمالیه لرستان، با دعوت آیت الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم آباد هجرت کرد و از میان افرادی که توسط آیت الله کمالوند به خرم آباد دعوت شدند، تنها ایشان، اقامت طولانی مدت و دائمی را در خرم آباد برگزید و منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان شد.

نسخه اولیه این کتاب را واحد تاریخ شفاهی لرستان پس از انجام ۳۳ ساعت مصاحبه آقایان ایمان سپهوند و رضا اقبالی و تدوین سامان سپهوند، به مناسبت کنگره نکوداشت این عالم بزرگ که در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ در خرم آباد برگزار شد، منتشرکرد و اکنون بعد از اعمال اصلاحات و اضافات و اسناد فراوان منتشر شده است.

ویژگی‌ها و فعالیت‌های آیت الله صادقی

عوامل متعددی سبب شد تا دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب خاطرات آیت الله صادقی قهاره را جمع آوری و تدوین کند، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخست، ارتباط نزدیک و صمیمی با مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم از قبیل آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره)، آیت الله شریعتمداری و آیت الله گلپایگانی.

دوم، پیوستگی ایشان با حوزه علمیه قم و دوستی با شخصیت‌های بزرگ سیاسی و علمی، چون شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، آیت الله فاضل لنکرانی و....

سوم، پشتیبانی ایشان از نهضت امام خمینی در تمام مراحل آن و پرداخت هزینه‌های سنگین بابت آن.

چهارم، بازداشت و زندانی شدن در کمیته ضدخرابکاری رژیم پهلوی، ۱۳۵۷ ش.

پنجم، ریاست دادگاه انقلاب و حاکم شرع بودن ایشان.

ششم، سال‌ها ریاست حوزه علمیه کمالیه را داشتن و تربیت طلاب.

هفتم، حضور در جبهه‌های جنگ و همراهی و حمایت معنوی رزمندگان.

هشتم، داشتن سفر‌های تبلیغی دور و نزدیک، به نقاط مختلف کشور و شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان لرستان.

نهم، حضور اثرگذار و انجام فعالیت‌های ماندگار در استان لرستان.

ساختار کتاب

کتاب «میان لشکر هجران» سه فصل دارد:

فصل اول، «از تولد تا هجرت به خرم آباد» که مطالب آن شامل سال‌های کودکی، شروع تحصیلات حوزوی و هجرت به قم، آشنایی با حضرت امام و آیت الله بهاءالدینی، سفر‌های تبلیغی، ازدواج، عزیمت آیت الله بروجردی به قم، اساتید و تدریس است.

فصل دوم، «از هجرت به خرم آباد تا پیروزی انقلاب اسلامی» که در آن به موضوعات متنوعی از قبیل: سفر‌های حج آیت الله صادقی قهاره، جلسات قرآن خرم آباد، اقدامات شاه پس از درگذشت آیت الله بروجردی، انقلاب سفید، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، درگذشت آیت الله کمالوند و مدیریت حوزه پس از ایشان، کاپیتولاسیون، هجرت آیت الله مدنی به خرم آباد، مقاله روزنامه اطلاعات و واکنش‌های نسبت به آن، دستگیری و زندان و برخی مباحث دیگر پرداخته شده است.

فصل سوم، «از پیروزی انقلاب تا رحلت امام خمینی (ره)» که خاطرات راوی درباره دوران حاکم شرع بودن، برخورد با منافقان، اعدام و دستگیری مأموران حکومت پهلوی، بازدید مناطق عملیاتی و مباحث دیگر را دربردارد. در پایان تصاویر و اسناد مرتبط با خاطرات آیت الله صادقی قهاره نیز آورده شده است.

مشخصات

چاپ اول کتاب «میان لشکر هجران» در ۳۹۲ صفحه، قطع رقعی، شمارگان پانصد نسخه و قیمت ۱۷ هزار تومان با همکاری دفتر نشر معارف عرضه شده است. گفتنی است، سامان سپهوند، محقق و نویسنده و معاون حوزه هنری استان لرستان است که کتاب‌های «جنگ جنگ تا پیروزی: تاریخ شفاهی گروه سرود امور تربیتی خرم آباد» و «تا نفس دارم می‌جنگم: تاریخ شفاهی محمد میرزاوندی» از دیگر آثار اوست. علاقه‌مندان برای این کتاب علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶آذر، روبروی پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر یا سایت‌های «عماریار» ammaryar.ir و «پاتوق کتاب فردا» bookroom.ir و «من و کتاب» manvaketab.ir مراجعه و یا نام کتاب را به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ پیامک کنند. /۹۲۵/ن ۶۰۲/ش
ارسال نظرات