۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۶۱۸۷۷۴
دبیر حامعه روحانیت کاشان:

علم لدنی در سایه تقوا کسب می‌شود

علم لدنی در سایه تقوا کسب می‌شود
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه علم لدنی در سایه تقوا کسب می‌شود، گفت: انسان‌ها به اندازه ظرفیتی که دارند می‌توانند از علم لدنی بهره‌مند شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام شاه فضل در ادامه تفسیر آیه ۶۵ سوره کهف که یکشنبه شب در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: آنچه که از خیرات به انسان می‌رسد دارای درجات متعددی است.

وی افزود: انسان علاوه بر داشتن روزی پاک و حلال و طیب در مقابل کسب و کار حلال و یک روزی من عندالله نیز برای بندگان صالح خدا که کار را تنها با نیت رضایت خدا انجام می‌دهند قرار داده شده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسی که خود را وقف خدا می‌کند خدا نیز خودش را وقف بنده اش می‌کند، از این رو خداوند بزرگترین رحمت خودش را که علم لدنی است به حضرت خضر داده است.

وی افزود: یک نوع کسب علم مطالعه و آموختن علم نزد استاد است، اما نوع دیگر آن علم لدونی است که در سایه تقوا کسب می‌شود و در انتهای بزرگترین آیه قرآن در سوره بقره می‌فرماید، «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّ» تقوا پیشه کنید تا خداوند موضوعاتی را به شما یاد بدهد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه علم لدنی در سایه تقوا کسب می‌شود، گفت: خداوند به پیامبر اکرم می‌فرماید، تو نه می‌دانستی کتاب و قرآن چیست و نه می‌دانستی ایمان چیست، اما ما قرآن را به صورت نوری در قلب تو قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه دایره علم لدنی هم می‌تواند وسیع و هم می‌تواند محدود باشد، افزود: پیامبران و ائمه اطهار (ع) نیزعلم لدنی محدودی داشته اند و اینگونه نبود که همه چیز را بدانند، بلکه برخی اوقات تنها بخش‌هایی از علم غییب برای پیامبرمکشوف می‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: ما نیز می توانیم به اندازه ظرفیتی که داریم از علم لدنی بهره‌مند باشیم چرا که وقتی انسان در معرض رحمت الهی قرار می‌گیرد خداوند باران رحمت اش را نازل می‌کند، اما هرکسی به اندازه ظرفیتی که دارد بهره برداری می‌کند.

وی افزود: برخی اوقات انسان ظرفی را که برای دریافت رحمت خدا انتخاب می‌کند محدود است و حتی نوع و جنس رحمتی را که از خدا می‌خواهد نیز خود انسان تعیین می‌کند و خداوند نیز به همان اندازه رحمت اش را به بنده خود خواهد داد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: زمانی که بارش رحمت الهی شروع به باریدن گرفت انسان‌ها متناسب با ظرفیتی که دارند از آن بهره مند می‌شوند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به داشتن تکبر و حسد و بخل علمی نزد برخی افراد، افزود: افرادی که تکبر علمی دارند آنچه را که نمی‌دانند هیچگاه از دیگران سؤال نمی‌کنند و رشد و پیشرفت نیز ندارند./۱۳۰۷/پ203/ب1

گزیده‎ای از خبر را می‎توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات