۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۶۱۸۸۷۸
حجت‌الاسلام شاهسونی تشریح کرد؛

پیش شرط‌های فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه فعالیت اقتصادی

پیش شرط‌های فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه فعالیت اقتصادی
نشست تخصصی «کارآفرینی، اشتغال و خودباوری در زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی»  در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «کارآفرینی، اشتغال و خودباوری در زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی»، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور با اشاره به دغدغه مؤسسات در خصوص ورود به مسائل اقتصادی عنوان کرد: خیلی از دوستان قرآنی معتقدند مؤسسات نباید به حوزه اقتصادی ورود پیدا کنند اما برخی دیگر نیز نظری مخالف این دارند و معتقدند مؤسسات نیازمند پشتوانه برای فعالیت‌های فرهنگی هستند فلذا باید به بحث درآمدزایی و اقتصاد بپردازند. در اینجا این سؤال مطرح است که آیا ظرفیت بی‌نظیر مؤسسات قرآنی و یا کشور با وجود حدود چهار و یا پنج هزار مؤسسه قرآنی آیا می‌تواند در زمینه رونق تولید کمک کننده باشند؟

در ادامه حجت‌الاسلام شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) که تجربه موفق کارآفرینی در حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی را در کارنامه دارد گفت: در زمینه ورود مؤسسات قرآنی به فعالیت‌های اقتصادی دوحوزه مطرح است، حوزه‌ای مختص به فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی است و حوزه دگر مرتبط با تولیدات غیرفرهنگی است. کسی با تولیدات فرهنگی مخالف نیست چون ابزار کار مؤسسات قرآنی هستند، مثلاً مؤسسات می‌توانند در حوزه نشر کتاب و یا فناوری دیجیتال و تولید نرم افزارهای قرآن، ورود پیدا کنند. بتا بر این یا خود مؤسسات باید د راین حوزه ورود پیدا کنند و یا اینکه هزینه‌های سنگینی را در این زمینه بدهند، لذا خود مؤسسات باتولیدات فاخرتر می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی افزود: چنانکه مؤسسات قرآنی سال‌ها در زمینه‌های فرهنگی فعالیت کرده‌اند و بنا براین بهترین نهاد مردمی هستند که می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند. اما سؤال اینکه که آیا مؤسسات قرآنی می‌توانند ردر زمیه سایر تولیدات نیز ورود پیدا کنند؟! معتقدم با رعایت مجموعه‌ای از شرایط خاص تشکل‌های قرآنی می‌توانند در این زمینه ورود داشته بانشد این شرایط شامل دارا بودن آگاهی لازم، برخورداری از توانمندی و تخصص لازم است.

شاهسونی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات در زمینه تولیدات اقصادی دچار شکست شدند که آن نیز به دلیل عدم برخورداری از تتجربه لازم بود، اظهار کرد: بنابراین شرایط اولیه و مورد نیاز فعالیت اقتصادی به صورت عام دارا بودن تجربه، تخصص و توانایی لازم در زمینه مورد نظر است اما فعالیت مؤسسات قرآنی نیازمند یک شرط است و باید فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی از اقتصادی مجزا شود تا تداخلی رخ ندهد. گویا دو مؤسسه اقتصادی ـ فرهنگی و آموزشی در کنار هم و به صورت موازی فعالیت می‌کنند و مؤسسه اقتصادی درآمدهای حاصل را در بخش آموزش هزینه کند.

شاهسونی با تأکید بر اینکه در مؤسسه بیت‌الاحزان نیز فعالیت بخش آموزش از اقتصادی جدا شده است، بیان کرد: مؤسسات قرآنی در میان جامعه مقبولیت دارند و این موقعیت خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی آنها است. چنانکه مؤسسه بیت‌الاحزان دارای کارهای اقتصادی چون کارگاه تیرچه بلوک، بسته‌ بندی مواد غذایی، تولیدات نان محلی و باغات و زمین‌های کاورزی است. معتقدم مؤسسات قرآنی می‌توانند از اعتبار خود در جامعه استفاده کنند و در فعالیت‌های اقتصادی موفق عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه در فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی مؤسسات، تفکیک شرط است، ادامه داد: همچنین در حوزه اقتصادی از افراد متخصص باید استفاده شود. یکی از پشتوانه‌های مالی بیت‌الاحزان همین دفتر زیارتی این مؤسسه در مشهد مقدس است که اگر نبود قطعاً این مؤسسه نیز به جرگه دیگر مؤسساتی که امروزهاز وسعت توسعه آنها کاسته شده است و یا کم رونق شده‌اند، می‌پیوست.

شاهسونی با تأکید بر اینکه در گذشته درآمدهای زمین‌های کشاوری و یا باغات زیادی وقف فعالیت‌های قرآنی می‌شد، افزود: مؤسسه به سمت و سوی وقف‌های قرآنی درآمدزا بیایند. این باور اشتباه که اگر مؤسسات قرآنی به سراغ فعالیت‌های اقتصادی بروند از کمک‌های مردمی بی‌بهره خواهند ماند، اشتباه است. من تأکید می‌کنم که اگر مؤسسه‌ای مفلوک باشد دیگر فردی به سمت و سوی او نمی‌آید. اگر مؤسسه‌ای بر روی پای خود بایستد، مردم به آن مجموعه اطمینان می‌کنند و بیشتر به سراغ آن می‌روند و لذاست که کمک‌های مردمی به آن سرازیر می‌شود.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا برخی از مؤسسات قرآنی برای درآمدزایی تنها محدود به راه‌اندازی پیش‌دبستانی و مدارس غیرانتفاعی شده‌اند؟ اضافه کرد: این اشتباه است. درست است پیش‌دبستانی و دبستان‌های غیرانتفاعی در مقطع خردسالان اگر چه فرصت است اما ممکن است در دراز مدت تبدیل به تهدید شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت باید حمایت‌های مادی کاملی از مؤسسات داشته باشد، اظهار کرد: حمایت مالی کامل از مؤسسات قرآنی موجب می‌شود تا آنها از فعالیت‌های تولید بازبمانند معتقدم حمایت‌های مادی اندک دولت باید از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی باشد اما حمایت‌های معنوی به صورت کامل نیز انجام شود.

شاهسونی بیان کرد: اگر مؤسسات قرآنی باهم مرتبط باشند می‌توانند از ظرفیت همدیگر استفاده کنند چنانکه از تولیدات اقتصادی یکدیگر بهره‌مند شوند و در این میان حلقه مفقوده‌ای است که فکر می‌کنم اتحادیه فعلی و یا اتحادیه مدغم آینده بتواند شرایطی فراهم کند تا مؤسسات قرآنی تجربیات خود را در زمینه فعالیت‌های اقتصادی به یکدیگر ارائه دهند ویا بعضاً نیز در زمینه تولیدات اقتصادی به یکدیگر کمک کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امیداست تا توان هر دو مجوعه قرآنی مردم به هم افزوده شود تا تشکل‌های مردمی ـ قرآنی از تجربیات دیگر به نحو احسن استفاده کنند.

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات