۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۱۸۸۹۴
مختارپور در یزد عنوان کرد؛

فعالیت 800 کتابخانه تک‌کتابدار در کشور

فعالیت 800 کتابخانه تک‌کتابدار در کشور
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: ما 800 کتابخانه تک‌کتابدار در کشور داریم که پذیرش نیرو به این تعداد کار سختی است و هزینه‌های زیادی را بر ما تحمیل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتابخانه عمومی خیرساز حاج علی‌اکبر کاظمینی در یزد، با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

علیرضا مختارپور، دییرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: ما در هفته دولت ۲۹ کتابخانه افتتاح کردیم، اما تلاش کردم که در این افتتاح خیّری حضور پیدا کنم.

وی افزود: در کتاب‌ها می‌خوانیم که در قرون گذشته مومنین روزه می‌گرفتند و عبادت می‌کردند تا یکی از بزرگان را به خواب ببینند، اما امروز در زمانه‌ای هستیم که هزاران شهید را بر دوش تشییع کردیم و شاهد حضور افرادی همچون کاظمینی هستیم که باید دست آن‌ها را بگیریم و به آن‌ها افتخار کنیم و قدر آن‌ها را بدانیم.

مختارپور ادامه داد: چندین دوره از اجرای طرح پایتخت کتاب ایران را گذرانده‌ایم، ولی هنوز هم امید داریم که به نقطه هدف برسیم؛ اما آرزوی ما این است که استان یزد بار دیگر نامزد پایتخت کتاب ایران باشد، ولی به دلیل ممنوعیت انتخاب مجدد این شهر، به سراغ استان دیگر برویم، ولی بگوییم هنوز یزد نامزد اصلی پایتخت کتاب ایران است.

وی گفت: متاسفانه جامعه ما در معرض میانسالگی و کهنسالگی است که این جمعیت بزرگسال اگر جمعیتی مانند خانواده کاظمینی باشند، دچار آلزایمر و آزار خانواده نمی‌شوند، زیرا با فعالیت‌های فرهنگی و بخصوص کتاب همراهی خاصی دارند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: من نمی‌توانم از نارسایی‌ها حرف بزنم و بیان کنم که کمترین تخصیص به نهاد کتابخانه‌ها داده می‌شود.

مختارپور ادامه داد: ما در سطح کشور ۸۰۰ کتابخانه تک کتابدار داریم که پذیرش نیرو به این تعداد کار سختی است و هزینه‌های زیادی را بر ما تحمیل می‌کند.

وی گفت: در ۴ سال گذشته ۶۰۰ کتابخانه ایجاد و تجهیز شده است و در هفته دولت ۲۹ کتابخانه تاسیس کردیم و ۸ پروژه جدید را کلنگ زدیم.

رقیه دوست‌فاطمیها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد هم در این مراسم گفت: کتابخانه عمومی خیرساز کاظمینی به همت خیر نیک‌اندیش حاج علی‌اکبر کاظمینی از سال ۹۵ در شهرک رزمندگان یزد و در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع احداث شده است.

وی افزود: این مجموعه با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در ۴ طبقه و ۱۳۲۰ مترمربع احداث شده و در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد بیان کرد: مخزن این کتابخانه گنجایش حدود ۵۰ هزار جلد کتاب را دارد که در بدو تاسیس با مساعدت اداره‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی ۷ هزار جلد کتاب در مخزن کتاب آن قرار گرفته است.

دوست فاطمی‌ها گفت: از مهمترین بخش‌های این کتابخانه می‌توان به مخزن، نشریات، اطلاع‌رسانی، مرجع، کودک، سالن‌های مطالعه مجزای خواهران و برادران، سالن اجتماعات چند منظوره و استان شناسی اشاره کرد.

علی‌اکبر کاظمینی، خیر کتابخانه‌ساز استان یزد نیز در این مراسم گفت: اولین سوره و آیه‌ای که از طرف خداوند بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، آیه و سوره «اقراء» بود و نخستین دستور خداوند به پیامبر نیز در زمینه خواندن بود که این نشان دهنده توجه و تاکید خداوند متعال بر امر خواندن است.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات انبیا، کتاب‌های آن‌ها است که حضرت موسی با تورات و حضرت ابراهیم با صُحُف، پیامبر اکرم (ص) با قرآن شناخته می‌شود که این امر نیز نشان دهنده اهمیت کتاب و خواندن است.


این خیر کتابخانه‌ساز در استان یزد بیان کرد: کتاب، دریا و بحر عمیقی است؛ چراکه با هر بار مطالعه ممکن است که کتاب‌های جدیدی تالیف شود، زیرا افراد را به اندیشه وامی‌دارد.

کاظمینی ادامه داد: کتاب، تنها دارویی است که ثابت شده برای رفع استرس و ناراحتی‌های روانی کاربردی است. محیط کتابخانه، محیطی پاک، منزه است که همه اقشار مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند و مختص قشر خاصی نیست.

میرزا محمد، فرزند کاظمینی نیز در این نشست گفت: پدرم تا سن ۲۰ سالگی این بستر برایشان فراهم بوده که با آیت‌الله شیخ غلامرضا فقیه یزدی همنشین باشند و پس از آن نیز معتمد بازار بودند و در آن زمان نیز در «یزد امروز» مقالات متعددی منتشر کردند.

وی گفت: این زمین ۵ هزار متر مربع با عنوان مرکز آفرینش‌های ادبی ریحانه الرسول بوده است که اولین بخش آن کتابخانه عمومی است که افتتاح شد.

کاظمینی ادامه داد: در این محل اصلاً کتابخانه‌ای وجود نداشته است و به عنوان نیازی در محله بوده است.

همچنین محمدعلی طالبی، استاندار یزد در سخنانی در این مراسم گفت: استان یزد یک استان فرهنگی با دیرینه بسیار درخشان در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اعتقادی است و امروز که مسیر رشد و توسعه قرار داریم و دامنگیر موضوعات مختلف هستیم، بیش از هر زمان نیازمند تقویت درونمایه‌های فرهنگی و اعتقادی خود هستیم.

وی ادامه داد: کتاب و کتابخانه به عنوان ابزاری بی‌بدیل است که با گسترش تکنولوژی‌های روز هنوز نقش آن به عنوان وسیله انتقال دهنده علم و آگاهی کمرنگ نشده است.

استاندار یزد بیان کرد: ممکن است که ما به دلیل سرگرمی‌های متفاوت نقش کتاب را کمرنگ کرده باشیم، اما هیچ ابزار مدرنی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد؛ لذا راهبرد‌های کتابی را باید با جدیت پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه، برنامه‌ها و هدفگیری‌ها و انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران باید تمام تلاش خود را برای تقویت درونمایه‌های فرهنگی به کار بگیریم.

استاندار یزد با اشاره به سال انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: ۶ ماه دیگر به پایان سالِ پایتختی کتاب نمانده و کار‌های بزرگ دیگری باید در استان انجام شود.

طالبی گفت: کتابخانه مرکزی به عنوان نماد فرهنگی شایسته در یزد است که طول کشیدن این پروژه نماد خیلی منفی در بین مدیران استان است که کاری که بایستی سال‌های پیش انجام می‌شده به طول انجامیده، اما امیدواریم به زودی این کتابخانه به بهره‌برداری برسد.

آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این مراسم گفت: صدای چرخ ریسندگان، صدا قلم، صدای گام رزمندگان سه عنوان سه اصلی است که به برکت آن‌ها جامعه پیشرفت می‌کند و انسان را به خدا نزدیک می‌کند.

وی افزود: ما امروز خوشحالیم که یکی از این صدا‌ها در شهر ما و منطقه‌ای که مورد نیاز جامعه است، توسط خیّر ارزشمند به گوش رسیده و شاهد ایجاد صدای قلم هستیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: خانواده کاظمینی در زمینه فرهنگ استان بسیار تلاش کرده‌اند که نمونه آن موزه امامزاده جعفر (ع) که گنجینه ارزشمند و ظرفیت خوبی برای جذب گردشگری است.

یادآوری می‌شود، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر یک روزه خود به استان یزد پس از افتتاح کتابخانه خیرساز حاج علی‌اکبر کاظمینی در شورای فرهنگ عمومی استان یزد حضور پیدا کرد و در پایان نیز از کتابخانه‌های عمومی امام علی (ع) حضور پیدا می‌کند. /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات