۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۱۸۹۵۹
آیت الله تحریری:

حوزه های علمیه مورد عنایت و توجه اهل بیت است

حوزه های علمیه مورد عنایت و توجه اهل بیت است
آیت الله تحریری با بیان اینکه حوزه های علمیه مورد عنایت و توجه اهل بیت(ع) است، گفت: طلاب علم و ادب را در کنار هم تحصیل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جمع طلاب همین مدرسه به ایراد با سخنرانی پرداخت و گفت: نعمت ولایت از بالاترین نعمات الهی است و خداوند متعال ظهور عالم و عوالم وجودیه را با چنین حقیقتی ظهور داد.

وی افزود: عوالم وجودیه به ولایت مطلقه الهیه قیام دارد، بخصوص عالم دنیا که از جهت کثرت صفات کمالیه الهیه، مظهر تام کمالات الهی و مظهر تام ظهور ولایت کلیه الهیه است، این مقام با وجود انسان و قرار گرفتن در صراط ولایت الهی به کمال می رسد و به کمال رسیدن انسان جز از طریق ولایت کلیه الهیه امیرمومنان علی(ع) قابل تحقق نیست.

آیت الله تحریری با بیان اینکه امر ولایت امانت الهی است که بر دوش همه انسان ها نهاده شده، ابراز کرد: انسان با تحمل ظاهری و باطنی امانت ولایت می تواند به درجات بالای ایمان دست یابد، همچنین با انکار ظاهری و باطنی این مقام و امانت انسان در حد سقوط پیش می رود همچنین انسان در پذیرش ظاهری و عدم پذیرش باطنی در نهایت سقوط قرب الهی قرار می گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: بنابراین چنین حقیقتی قابل سوال و جواب است که حتما همگان از چنین حقیقتی سوال می شوند پس شکر خداوند را باید نسبت به این نعمت به جای آورد؛ بنابراین مساله غدیر یک حجتی را تا قیامت برای انسانها تمام کرد؛ انسان ها موظف هستند با آگاهی و تذکر این امانت را به اهلش برسانند.

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(ع)، بیان داشت: امام علی(ع) می فرمایند: ای مومن این علم و این آدابی که در معارف دین آمده قیمت انسان و انسانیت است؛ قیمت و ارزش انسان به فراگیری این معارف و متلبس شدن و متخلق شدن به این معارف است.

آیت الله تحریری ادامه داد: همچنین حضرت درادامه فرمودند: تلاش کنید این علم و ادب را فرا بگیرید، هر مقدار انسان در کسب این علم تلاش کند به نوعی سعه روحی پیدا می کند و در این علم ارزش وجودی او افزایش می یابد، چون به واسطه این علم که چراغ و روشنایی است هدایت می شود، با آداب خدمت پروردگار را می توان به نیکی انجام داد.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: بنابراین به فرمایش حضرت علم و ادب هر دو با هم همراه هستند و علم بدون ادب تاثیری بر ارزش آفرین انسان ندارد پس طلاب بدانند در چه محیطی گام برداشتند و از خداوند ازدیاد توفیق بطلبند.

وی اضافه کرد: همچنین حضرت فرمودند: با ادب خدمت، بنده مستوجب ولایت الهی است و تحت ولایت خاص خداوند قرار می گیرد؛ از جهات معرفتی مبدا ظهور عوالم هستی از ذات اقدس الهی و مقام ولایت کلیه الهیه است و مرجع همه موجودات به طور خاص انسان به آن ظهور ولایت کلیه الهیه است که فرمود: قیام خلق به سوی این انوار مقدسه است و حساب خلق نیز برعهده این اولیا است و در پرتوی این ولایت به آن ولایت حقیقی می رسد.

آیت الله تحریری افزود: در پایان حضرت می فرمایند: اگر می خواهید در این مسیر قرار بگیرید و ثبات قدم داشته باشید و به کمال برسید باید نصیحت را از هر ناصحی بپذیرید تا اینکه از عذاب رها شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با خطاب قرار دادن طلاب حاضر از آنان خواست تلاش پیگیر داشته باشند و گفت: با استمداد از مقام ولایت کلیه امیرمومنان علی(ع) بخواهید معارف الهی را حلق آویز گوشتان کنند و با باور به حق بودن این معارف و عمل به آنان جان خود را حقانی کنید.

وی افزود: حوزه های علمیه مورد عنایت اولیای الهی هستند اگر انسان با این توجه وارد حوزه  شود و در لحظات آن قرار بگیرد به طور قطع مورد عنایت اولیای الهی قرار می گیرد؛ بزرگان حوزوی که به موفقیت هایی نائل شدند با چنین باورها و قدم هایی حرکت کردند و با تمام وجود نسبت به حق بودن این معارف و خضوع در برابر این معارف عقل و جان خودشان را در اختیار این معارف و تزیین به زینت تهذیب این معارف قرار دادند و به مقامات بالا از جنبه های علمی و معنوی رسیدند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه مدرسه علمیه مروی از حوزه های با سابقه است، گفت: بزرگان بسیاری که اهل فقه، فقاهت، معرفت و معنویت بودند از همین حوزه ها تربیت شدند، همه موفقیت این بزرگان در پرتوی یک چنین همت هایی بوده آنان اهل تلاش پیگیر در کسب معارف با وجود مشکلات مادی بودند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش آن بزرگان فوق امکانات مادی و توفیقاتی که خداوند به آنان عنایت فرموده بود، به هر حال قابل تصور برای ما نیست، ما باید وارث خوبی برای آن بزرگان باشیم و فکر نکنیم که راه رسیدن به قله های فقه، فقاهت، معرفت و معنویت بسته شده، نه این چنین نیست به هر میزان انسان تلاش کند طبق کلام امیر حکمت و بلاغت این راه برای همگان باز است./813/پ202/ب1

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات