۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۱۸۹۶۲
حاجی میرزایی:

به دنبال احقاق حق فرهنگیان هستم

به دنبال احقاق حق فرهنگیان هستم
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اولویت اصلی کار خود در صورت اخذ رای اعتماد از پارلمان را تلاش برای احقاق حقوق فرهنگیان معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش امروز سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان و در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: بنیان‌های آموزشی در کشور همچنان دارای ضعف است. برای مثال کتب درسی دانش آموزان هنوز از کیفیت کامل محتوایی برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: در کنار امر آموزش، باید به مقوله ورزش در مدارس، به ویژه ورزش دختران نیز توجه ویژه کنیم.

توسعه مدارس دولتی جزء سیاست‌های اصلی من خواهد بود. باید با جبر جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم و امکان انتخاب دانش‌آموزان را بالا ببریم. باید برای ارتقای کیفیت مدارس به میدان آمد و کار کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: معلم، کارمند نیست. معلم مهمترین رکن تعلیم و تربیت است و لذا اگر در همه فرآیند آموزشی ما نقص و کاستی وجود داشت، این معلم است که می‌تواند این نقص‌ها را برطرف کند. هیچ کشوری از سقف اندیشه معلمانش بالاتر نمی‌رود. با دولت هماهنگی کرده ام و از مجلس می‌خواهم که لایحه خاصی را مخصوص معلمان تدوین کنیم تا جایگاه معلم مشخص شود.

حاجی میرزایی گفت: از ظرفیت فنی و حرفه‌ای برای بالا بردن تخصص دانش‌آموزان بهره خواهیم برد. آشتی ملی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیفتد، همچنین دیوار بین مدرسه و خانه باید از بین برود. پرداخت حقوق بازنشستگان شروع شده و ادامه خواهد داشت، اما مشکلات این موضوع را باید ریشه یابی کرد. کنکور باید اصلاح شود و تاثیر معدل در پذیرش دانشگاه‌ها باید افرایش یابد. منحصراً برای خدمت به آموزش و پرورش به این میدان آمده‌ام.

حاجی میرزایی با بیان این که انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشته و گام دوم را برداشته است، بر ضرورت میدان دادن به نیرو‌های جوان و با انگیزه تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش از سند خوبی برخوردار است که میثاق ملی ما برای ساختن انسان مستقل و شرافت‌مند است. ما توانسته‌ایم چتر آموزش و پرورش را در تمام ایران باز کنیم، اما آن طور که شایسته این مرز و بوم است زمینه‌های لازم برای رشد و پرورش را فراهم نکرده‌ایم و بنیان‌های آموزشی ما آنچنان که باید باشد، نیست. متاسفانه آموزش‌های حافظه محور مهارت‌های یادگیری و مساله را به حاشیه برده و محتوای درسی نیز جامعیت لازم را ندارد.

حاجی میرزایی با بیان این که روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود، خاطرنشان کرد: اضطراب در مدرسه، علاقمندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد لذا ما نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش آموز هستیم. افزایش شادی و نشاط در مدرسه و آموزش مهارت‌های زندگی و همچنین گسترش برنامه‌های پرورشی و تربیتی در صدر برنامه‌های من است و در این راستا از ظرفیت قانون پرورش فکری نیز استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: همه نابرابری‌ها در سطوح قدرت و ثروت ریشه‌اش در نابرابری فذرصت‌های یادگیری است. در حالی که دسترسی به فرصت‌های برابر حق همه شهروندان است و ما باید برای آن تلاش کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تک تک دانش آموزان در مدارس دولتی حق دارند از سرانه سه و نیم میلیون تومانی استفاده کنند، اضافه کرد: من با مشارکت اقتصاد دانان به مدل علمی برای فعال سازی تعاونی‌های معلمان در اداره مدارس رسیده‌ام که همگی متعهد به آموزش رایگان هستند و درآمد آن‌ها هم از دولت است که این منجر به بهبود کیفیت آموزش می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید از آموزش فضای مجازی اختصاصی به صورت رایگان استفاده کند و امکان استفاده از فن آوری‌های نوین آموزشی در همه مناطق را فراهم کند، اضافه کرد: امروز به مدد تکنولوژی‌های جدید می‌توانیم دانش آموزان مناطق محروم را هم از توانمندی برخوردار کنیم.

وی مقابله با بازماندگی از تحصیل دانش آموزان را نیز از دغدغه‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: اگر مدرسه خانه دوم دانش آموزان است خانواده هم مدرسه اول است و باید این دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود.

حاجی میزایی با بیان این که ضامن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی خواهد بود، تاکید کرد: ما ابتدا باید مسائل آزار دهنده و روی زمین مانده آموزش و پرورش را بهبود ببخشیم تا زمینه برای برداشتن گام‌های بلند فراهم شود و آن توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است که الان بیمار است. آموزش و پرورش از بودجه‌ای که ضعف ساختاری دارد رنج می‌برد و باید برای اصلاح بودجه آن اقدام شود چرا که همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود در حالی که باید بر مبنای عملکرد و واقع بینانه تنظیم شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت تسریع در پرداخت مطالبات فرهنگیان تصریح کرد: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود ما نیازمند این هستیم که بودجه واقع بینانه تنظیم شود. ما باید به حقوق معلمان فکر کنیم و آن را منظم پرداخت کنیم، زیرا تاخیر در پرداخت حقوق معلم علاوه بر معیشت او، منزلت نظام آموزشی را به مخاطره می‌اندازد. /۸۵۶/
ارسال نظرات