۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۱۸۹۸۰

خط قرمز روی لوازم‌التحریر

خط قرمز روی لوازم‌التحریر
بازار کاغذ از سال گذشته با بالا رفتن قیمت ارز روز‌های پرالتهابی را پشت سر گذاشت چراکه سالانه حجم زیادی کاغذ به کشور وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، بازار کاغذ از سال گذشته با بالا رفتن قيمت ارز روزهاي پرالتهابي را پشت سر گذاشت چراکه سالانه حجم زيادي کاغذ به کشور وارد مي‌شود. در چنين شرايطي، خبر حذف ارز ۴۲۰۰ توماني از واردات کاغذ هم باعث شد تا بازار ملتهب کاغذ بازهم ملتهب‌تر شود. اين التهاب در آستانه بازگشايي مدارس در بازار لوازم‌التحرير سايه انداخته و شاهد افزايش سه برابري در قيمت لوازم‌التحرير هستيم. درآشفته بازار فروش نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير، بيشترين سهم گراني به دفتر مي‌رسد زيرا ارتباط مستقيم با واردات کاغذ دارد. طبق گفته مسئولان هيچ کمبودي در عرضه لوازم التحرير وجود نخواهد داشت اما شايد با توجه به تورم نوشت افزار، محصولات با قيمت مناسب با استقبال زياد مردم و کمبود روبه رو شود.

موسي فرزانيان رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسي در گفت‌: با اشاره به بالا رفتن قيمت لوازم‌التحرير گفت: «قيمت لوازم‌التحرير از زمان بالا رفتن ارز از سال گذشته تغيير کرد و داراي افزايش سه برابري شد. اما از ابتداي امسال افزايش قيمتي در اين اقلام نداشته‌ايم و قيمت‌ها به‌طور تقريبي ثابت مانده‌اند.»

فرزانيان افزود: «کاغذ ابتداي سال گذشته بندي ۸۰ هزار تومان بود و در شهريور همان سال به بندي ۱۵۰ هزار تومان رسيد درحالي‌که اکنون هر بند کاغذ به ۵۰۰ هزار تومان رسيده است. بيشترين افزايش قيمت نوشت‌افزار متعلق به دفتر است زيرابه کاغذ ارز دولتي تعلق نگرفت و فقط به دو کارخانه که در حدود ۱۵ تا ۲۰ ميليون جلد دفتر توليد کنند، ارز دولتي داده شد تا محصول خود را از طريق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و دولتي توزيع کنند. مابقي دفترها با نرخ آزاد تهيه‌شده و تفاوت آن براي خانواده‌ها محسوس است.»

رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسي تصريح کرد: «قيمت دفتر به دليل تنوع در جلد و نوع کاغذ متفاوت است. اکنون دفتر ۴۰ برگ در بازار عمده‌فروش از ۲۷۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان به فروش مي‌رسد. همه نوع دفتر از جلد ساده تا فانتزي و با کاغذ کم کيفيت يا کيفيت عالي در بازار وجود دارد.»

فرزانيان ظرفيت توليد داخلي لوازم‌التحرير را بالا عنوان کرد و گفت: «براي اقلامي مانند مداد، خودکار، تراش و پاک‌کن توان توليد واحدهاي داخلي بالاست. ورود مداد از سال گذشته ممنوع شده است و از توليدات داخل استفاده مي‌شود اما چون از گذشته مدادهاي وارداتي هنوز در انبارها باقي‌مانده است، در بازار به فروش مي‌رسند. طي سال‌هاي اخير توليد خودکار بسيار بالا رفته و حدود ۶۰ درصد بازار را تأمين مي‌کنند. توليد پاک‌کن و تراش هم زياد است. بنابراين در تأمين اقلام اصلي لوازم‌التحرير مشکلي وجود ندارد اما واردات لوازم اداري مانند منگنه و سوزن بيشتر است.»

وي با تأکيد بر ضرورت حمايت از توليدات داخلي افزود: «اگر حمايت از توليدات داخلي مستمر شود ظرفيت توليد بيشتر مي‌شود. اکنون جلوي واردات لوازم‌التحرير گرفته‌شده تا از توليدات داخلي بيشتر استفاده شود. در اين فرآيند مديريت خوبي صورت مي‌گيرد اما واحدهاي توليدي ما با مسائلي مانند بيمه، ماليات و عدم تأمين نقدينگي مواجه هستند. سرمايه‌اي که پارسال براي توليد نياز بود امسال دو برابر شده است. توليد بيشتر به نقدينگي بيشتر نياز دارد و دولت بايد براي تأمين سرمايه از توليدکننده حمايت کند.»

عدم کمبود لوازم‌التحرير
فرزانيان با اشاره به عدم کمبود لوازم‌التحرير در بازار ادامه داد: «کمبود نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير وجود ندارد و جنس به ميزان کافي در انبارها و بنکداري‌ها انباشته‌شده و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.»

وي با اشاره به امکان رقابت توليدات داخلي لوازم‌التحرير با نمونه خارجي آن گفت: «کيفيت توليدات داخلي در حدود ۷۰ درصد قابل‌قبول است. نمي‌توان کيفيت نوشت‌افزار داخلي را عالي عنوان کرد اما بي کيفيت هم نيست.»

فرزانيان درباره فروش لوازم‌التحرير لاکچري گفت: «لوازم‌التحرير لاکچري اقلام آنتيکي هستند که در بعضي از مغازه‌هاي لوکس و بالا شهر به فروش مي‌رسند تا افرادي که دنبال کالاهاي خاص هستند آن‌ها را خريداري کنند و در غير اين صورت عموميت ندارد. لوازم‌التحريرفروشان اين اقلام گران را نمي‌فروشند زيرا خريدار ندارد.»

فرزانيان با اشاره به استقبال خانواده‌ها از نمايشگاه نوشت‌افزار ايراني – اسلامي گفت: « براي توليد نوشت‌افزار ايراني در سال‌هاي اخير کار کارشناسي انجام‌شده و براي انجام اين کار با اتحاديه، بسيج اصناف، اداره اماکن و توليدکنندگان جلسه‌هاي طولاني برگزار شد و به نتيجه رسيده‌ايم. ما سعي کرديم نوشت‌افزار براي سنين مختلف و سلايق کودکان را مناسب‌سازي کنيم تا کاراکتر محصولات قابل‌فهم باشند. اکنون نيز کاراکترهاي ايراني بيشتري خلق‌شده‌اند و از توليد و ورود کاراکترهاي خارجي ممانعت به‌عمل‌آمده است.»

وي با تأکيد بر نقش صداوسيما در اشاعه فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ايراني گفت: «مخاطبان ما کودکان هستند که با صداوسيما ارتباط دارند. صداوسيما بايد شخصيت‌هايي مانند دارا و سارا خلق کرده و بر آن‌ها سرمايه‌گذاري کند تا کودکان آن‌ها را بشناسند و اين امکان به وجود آيد در سال‌هاي آينده استقبال مردم از اين لوازم‌التحريرها بيشتر شود.»

دولت مقصر اصلي بالا رفتن قيمت کاغذ
بي شک در صورتي که در کشور در توليد کاغذ به خودکفايي رسيده بوديم و يا سهم عمده اي از کاغذ در داخل به توليد مي رسيد، بالا رفتن نرخ ارز تاثير کمتري بر قيمت لوازم التحرير، کتاب و روزنامه مي گذاشت؛ نکته اي که سال‌هاست درباره آن چاره‌اي انديشيده نشده است.جهان‌بخش بهزادي دبير سابق انجمن توليدکنندگان لوازم‌التحرير در گفت‌: بابيان اينکه خانواده‌ها در تأمين بودجه خريد لوازم‌التحرير دچار مشکل مي‌شوند، گفت: «افزايش قيمت‌ها توجيه عقلي و قانوني دارد زيرا با توجه به افزايش چند برابري نرخ ارز، قيمت مواد اوليه هم افزايش پيداکرده است. بالا رفتن فاحش قيمت کاغذ طبيعي بود زيرا عمده کاغذي که در توليد نوشت‌افزار استفاده مي‌شود، وارداتي است. وقتي ارز از ۳۷۰۰ تومان به بالاي ۱۲هزار تومان رسيد به‌طورقطع قيمت کاغذ چند برابر مي‌شود. قيمت مداد و خودکار نيز افزايش داشته اما به‌اندازه دفتر نبود زيرا بعضي از مواد اوليه اين اقلام در داخل توليد مي‌شود.»

وي دولت را مقصر اصلي بالا رفتن قيمت کاغذ عنوان کرد و افزود: «توليدکننده با مواد اوليه ارزان‌قيمت، کالاي ارزان به دست مصرف‌کننده مي‌رساند اما با مواد اوليه گران‌قيمت کالا هم افزايش پيدا مي‌کند. طبق قانون اساسي مسئولان بايد به مردم پاسخگو باشند ولي ما مسئولان پاسخگو نداريم. کساني که بايد به مردم توضيح دهند در برج عاج و شيشه‌اي نشسته‌اند.»

اين توليدکننده لوازم‌التحرير با اشاره به واردات زياد کاغذ به کشور، گفت: «بايد از سالها پيش تمهيداتي براي توليد کاغذ انديشيده مي‌شد تا کارخانه‌هاي توليد کاغذ بيشتر توليد کنند. درگذشته چند کارخانه چوب و کاغذ در کشور وجود داشت که يکي پس از ديگري دچار مشکل شدند و ريشه آن در تعلق داشتن به نهادي خاص يا دولت بود. دولت و نهادها فربه پروري کردند و مديريت کارخانه‌ها بر اساس تخصص انتخاب نشد درنتيجه کارخانه‌هاي توليد کاغذ به زيان دهي رسيدند و به بخش خصوصي واگذار شدند.»

بهزادي تصريح کرد: «خصوصي‌سازي در ايران نيز واقعي نبود و افراد يقه‌سفيد از نهادهاي مختلف به ثمن بخس اين کارخانه‌ها را خريداري کردند و از بين بردند. کارخانه‌ها به افراد غيرمتخصص سپرده شد و نتيجه‌اي جز تعطيلي در پي نداشت و همان چند کارخانه توليد کاغذ نيز که براي کشور کافي نبودند، تعطيل شدند.»کشوري مانند ايران داراي بيش از ۱۴ ميليون دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصيلي به مدرسه مي روند، داراي بازار مصرف زياد لوازم التحرير و نوشت افزار است که در صورت وابستگي به نرخ ارز خانواده دانش آموزان را با مشکل مواجه مي کند و اکنون اين اتفاق افتاده و معضل سه برابر شدن قيمت لوازم التحرير دامن خانواده ها را گرفته است. بديهي است در صورت تامين کاغذ کشور و عدم نياز به واردات زياد اين محصول فرهنگي، با افزايش قيمت افسار گسيخته آن مواجه نبوده و در آُستانه سال جديد آرامش بيشتري را در اين بازار شاهد مي بوديم./1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات