۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۱۹۰۳۴
در گفت و گو با مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین بررسی شد؛

فعالیت ‌های دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ نوین و فضای مجازی

فعالیت ‌های دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ نوین و فضای مجازی
با توجه به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تبلیغ نوین اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، اباذر جعفری مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گویی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل پرداخت و اظهار داشت: این اداره کل در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد که با توجه به شأن تبلیغی دفتر از اول انقلاب، در این راستا، بحث ها و شیوه های مختلفی را پشتیبانی کرده است؛ به همین جهت دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ نوین و استفاده از فضاهای جدید تبلیغی مانند بحث رسانه، فضای مجازی و حوزه هنر برای تبلیغ را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است و از مبلغینی که در این زمینه فعالیت می کردند، حمایت های جدی داشته است.

وی افزود: قبل از سال ۹۰ با توجه به توسعه بهره گیری از فضای مجازی و فعالیت هایی که مبلغان در این عرصه ها داشتند، دفتر تبلیغات اداره کلی را تحت عنوان اطلاع رسانی و تبلیغ نوین با هدف فعالیت گسترده ‌تر و جدی تر در فضاهای نوین تشکیل داد و مأموریت آن را، شناسایی، ساماندهی و حمایت از مبلغین در عرصه فضای مجازی، حوزه های رسانه ای و نیز هنری و مکتوب قرار داد.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: از بین قریب ۷۰۰۰ متقاضی و طلبه ای که درخواست تشکیل پرونده تبلیغ نوین داشتند، برای بیش از  ۳۲۰۰ نفر تشکیل پرونده دادیم و مابقی که شرایط لازم را نداشتند برای طی مراحل آموزشی به مرکز آموزش های کاربردی معرفی شده اند و فرآیند جذب مبلغین نوین مچنان ادامه دارد.

وی در مورد حمایت از این گروه های تبلیغی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ گروه داریم که به عنوان تیم های فعال در عرصه های مجازی، رسانه و هنری فعالیت می کنند و دغدغه ما این بوده که مبلغان با توجه به اینکه اقتضائات فضای مجازی و رسانه متفاوت از کار تبلیغ چهره به چهره است حتما به صورت گروهی و تیمی کار کنند تا بتوانند همدیگر را پشتیبانی کنند.

جعفری اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۰ گروه تبلیغی در حوزه فضای مجازی فعالیت می کنند و ۸۵ گروه در حوزه رسانه فعال هستند و بقیه گروه ها هم گروه های هنری و مکتوب هستند که مورد حمایت این اداره کل هستند.

وی با اشاره به ماموریت اداره کل تبلیغ نوین در استفاده از ظرفیت بالفعل طلاب در عرصه هنری و مکتوب افزود: سعی کردیم آن ظرفیت ‌هایی از شاخه های هنری که مورد توجه طلاب بوده، شناسایی و تقویت کنیم که از جمله آن، بخش ادبیات است که طلاب علاقه زیادی دارند، بحث داستان نویسی، داستان کوتاه و رمان از جمله مواردی است که هم گروه های فعالی را داریم و هم مجموعه های خوبی را با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی تولید کرده است. حوزه گرافیک و هنرهای تصویری هم مورد توجه طلاب بوده که فعالیت هایی داشته اند که می توان به طراحی پوستر و اینفوگرافیک اشاره کرد.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: دو حوزه دیگری که به حوزه هنری اضافه کردیم، عرصه کمک آموزشی است که می ‌تواند به حفظ و یادگیری معارف دینی کمک کند؛ به عنوان مثال در زمینه حفظ قرآن کریم، مبلغان، ابزار کمک آموزشی را تهیه و ارائه می کنند.

وی با اشاره به هنر خوشنویسی، خطاطی، شعر، نقاشی گفت: به این حوزه ها توجه هایی را داریم اما عمدتا با توجه به اینکه دفتر تبلیغات، مرکز فرهنگی و هنری دارد، این حوزه ها را آن مرکز عهده دار است.

جعفری اظهار داشت: اداره تبلیغ رسانه ای، ۸۰ گروه تبلیغ رسانه ای دارد که در حوزه های مختلف رسانه های دیداری و شنیداری فعالیت می کنند که یکی از قالب های فعالیت آنها، فیلم مستند است که بسیاری از تولیدات این گروه با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی انجام و از رسانه های درون و برون مرزی پخش شده است.

وی افزود: یکی از تولیداتی که در عرصه فیلم مستند صورت گرفته، مستند مرحوم کافی است که به سوابق انقلابی، سبک و روش منبر ایشان پرداخته تا هم مورد توجه مخاطب عام قرار گیرد و هم مخاطب خاص بتواند از آن بهره برداری کند. همچنین مستندی در مورد استاد انصاریان تهیه کردیم.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این، مستندهای متعددی را از برخی کشورهایی که در آنها عقبه اسلامی وجود دارد و باید برجسته شود، تهیه و تولید کردیم؛ به عنوان نمونه نسبت به کشور هند با توجه به اینکه مرحوم صاحب عقبات فعالیت های خوبی را آنجا داشتند و آثار مختلفی را در زمینه تشیع هند داشتند، مستندی را از نقش ایشان در هند و تشیع در این کشور تهیه کردیم.

وی گفت: مبلغان این اداره کل بیش از ۱۶۰ اثر را در حوزه رسانه در قالب‌های مختلف تیزر، فیلم مستند، فیلم کوتاه، فیلم داستانی تولید کردند.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی، اخلاق را یکی از اولویت های دفتر تبلیغات اسلامی ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: در این زمینه فیلم ‌های کوتاه خوبی تولید شده است که به نمایش فضائل اخلاقی، اخلاق در خانواده می پردازد.

وی تعمیق باور دینی و مقابله با فرق انحرافی را اولویت دیگر دفتر تبلیغات اسلامی برشمرد و افزود: در این زمینه هم بیش از ۲۰ اثر تولید شده است که در آن، کلام تاثیر چندانی ندارد و در شبکه های برون مرزی ما منتشر شده است و در شبکه های همسو با ما هم در حال انتشار است.

جعفری، اندیشه سیاسی اسلام، ولایت فقیه، نظام سیاسی را اولویت دیگر دفتر تبلیغات اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: در این حوزه هم تولیدات مستندی را داشتیم و در حوزه نظام سیاسی در مورد باقر النمر مستند دو قسمتی را تهیه و پخش کردیم که بازتاب خوبی داشت همچنین مستندی را در مورد شیخ زکزاکی دو قسمتی تهیه شد که بخشی به تحصیل و مقدمات فعالیت ایشان پرداخت و قسمت دوم به فعالیت وی در نیجریه پرداخته است.

وی در مورد مستند استاد انصاریان بیان داشت: این مستند با هدف تجلیل و تکریم این استاد برجسته اخلاق و ارائه الگویی از روش تبلیغی در مدت ۲۵ دقیقه تهیه شده است که به بخش از زندگی استاد انصاریان، فعالیت تبلیغی ایشان و خدمات اجتماعی و تالیفات او و نیز فعالیت های وی در عرصه فضای مجازی می پردازد همچنین سبک و روش تبلیغی ایشان را سعی کردیم مدنظر داشته باشیم تا مخاطب با مشاهده این مستند بتواند روش و سبک تبلیغ استاد را دریافت کند. فعالیت تبلیغ استاد انصاریان در همدان و تاثیرگذاری ایشان چه در قبل و چه بعد از انقلاب نمونه هایی است که در این مستند به آن پرداخته شده است یعنی در این مستند سعی شده هم جنبه های فردی و عوامل اجتماعی و هم سبک و روش وی را عرضه کنیم.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ تولید رسانه ای داشتیم که به صورت دیداری عرضه شده و در عرصه شنیداری هم بیش از ۳۰۰ تولید رادیویی داشتیم که منتشر شده که شامل تیزرهای رادیویی، پادکست و نمایشنامه های رادیویی است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۸۰ گروه تبلیغی در فضای مجازی گفت: این گروه ها در محیط های مختلف شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان فعال هستند و الان بیش از ۴ میلیون مخاطب را از طریق این گروه های تبلیغی در شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام‌رسان داریم و درواقع پیام دین را اینگونه منتقل می‌کنیم. تولیداتی که مبلغان مجازی دارند در ۲۰ قالب تفاوت عرضه می شود که این تنوع، یکی از پیشرفت هایی بوده است که به همت مبلغین صورت گرفته است چون ما هیچ استانداردسازی را در قالب و محتوای فضای مجازی نداشتیم اما مبلغان ما توانستند به یک استانداردسازی در این فضا دست یابند.

جعفری اظهار داشت: از ویژگیهای تولیدات تبلیغ نوین، انتشار آنها و رساندن تولیدات به مخاطبان است در همین راستا بالای ۹۰ درصد تولیدات ما اعم از رمان و داستان منتشر شده است همچنین در عرصه فیلم، فیلم کوتاه و داستانی از صدا و سیما منتشر شده است و کارهایی هم که در شاخص های صدا و سیما قرار نگرفته در فضای مجازی منتشر کردیم و میزان پخش یا بازپخش تولیدات رسانه ای ما از رسانه ملی و برون مرزی بیش از ۵۰۰۰ دقیقه است.

وی بسترسازی و حمایت زیرساختی از فعالیت مبلغان را از جمله اقدامات مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی برشمرد و افزود: در حوزه فضای مجازی بالغ بر ۱۱۰ سایت را برای گروه های تبلیغی طراحی کردیم که هرکدام با موضوعات مشخص و تخصصی خود فعالیت می کند.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: از بیش از ۱۵۰ سایت، پشتیبانی فنی می شود. علاوه بر این، به گروه‌های رسانه ای که برای تهیه مستند یا فیلم به مناطق مختلف می‌روند، مجوز داده می شود تا آسان تر کارهای خود را پیش ببرند.

وی در خصوص حمایت از تبلیغ در مناطق مرزی گفت: با توجه به عدم محدودیت جغرافیایی در تبلیغ نوین، حمایت های ما محدود به گروه خاصی نیست و تمایل داریم این معرفی فعالیت های تبلیغ نوین و بستر حمایتی که اینجا ایجاد شده به گوش همه طلاب برسد که شاید در این زمینه نقص داشته باشیم.

جعفری اظهار داشت: گروه های تبلیغی را داریم که در مناطق مشترک فعالیت می کنند و با توجه به محدودبودن امکانات از آنها حمایت ویژه صورت می‌گیرد ولی سطح و تعداد به آن حجم کافی نیست و لازم است که شناسایی بیشتری نسبت به گروه ها و افراد فعال در سطح کشور داشته باشیم اما الان ۲۵ گروه در مناطق محروم هستند و سعی داریم از آنها حمایت ویژه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات عرصه های مختلف تبلیغی را وظیفه خود می داند و سعی می کند از همه مبلغین در عرصه های مختلف حمایت کند که یکی از اقدامات صورت گرفته توجه به تبلیغ تخصصی است یعنی هم نگاه به مبلغ و هم نگاه به مخاطب را تخصصی داشته باشیم./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات