۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۱۹۰۳۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

استفاده افراطی از طبل و ادوات جانبی مانع عزاداری مطلوب است

استفاده افراطی از طبل و ادوات جانبی مانع عزاداری مطلوب است
امام جمعه بجنورد گفت: ساده بودن هیئات عزاداری زیبا است؛ اما متأسفانه گاهی به‌اندازه‌ای طبل و عَلَم و کتل به داخل هیأت می‌آورند که عزاداری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست مشورتی ستاد مرکزی اجتماع بزرگ جوانان حضرت علی‌اکبر (ع)، با اشاره به اجرای مداحی و نوحه‌خوانی با زبان و لهجه‌های ترکی، کردی، تاتی و ... در استان، اظهار کرد: خراسان شمالی به استان باب الرضا (ع) گنجینه معرفت‌ها معروف است؛ ازاین‌رو عزاداری‌های ما هم باید گنجینه معرفت‌ها در این استان را نشان دهد.

وی ادامه داد: نگذارید مداحی و نوحه با لهجه‌های زیبای کرمانجی و ترکی و ... از بین برود؛ ازاین‌رو باید مداحی‌ها و نوحه‌های رایج با این لهجه‌ها را پاس بدارید.

امام جمعه بجنورد در ادامه با تأکید بر اینکه باید نسل‌های آینده به این جریان عظیم عاشورایی وصل شوند، اضافه کرد: در این راستا نباید از سنت‌های قدیمی خود در عزاداری‌ها دست برداریم؛ بلکه باید این سنت‌ها اصلاح و پیرایش شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سنت عزاداری در وسط خیابان‌ها و سینه‌زنی و زنجیرزنی نسل‌اندرنسل برای ما به یادگار مانده و باید آن را به‌عنوان شعائر الهی پاس بداریم.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد: در ماه‌های محرم و صفر باید به‌گونه‌ای فعالیت کنیم که سال‌به‌سال بر جمعیت و کیفیت کار و نظم و انضباط ما در هیئات مذهبی اضافه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: باید با برگزاری کیفی این مراسم امانت عاشورا را به نسل بعدی تحویل دهیم تا این مراسم همیشه باشکوه و پرشکوه برگزار شود.

وی اظهار کرد: بی‌تکلفی و ساده بودن هیئات عزاداری زیبا است؛ اما متأسفانه گاهی به‌اندازه‌ای طبل و عَلَم و کتل به داخل هیأت آورده و استفاده می‌کنیم که عزاداری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: این عزاداری مطلوب نیست؛ چراکه عزاداری باید تحول و دگرگونی ایجاد کرده و کسی که به این مراسم می‌آید احساس سبک‌بالی و سبک‌باری کند؛ اما استفاده افراطی از این گونه آلات و ادوات اجازه بهره‌برداری مطلوب و محتوایی از مراسم عزاداری را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: تجمع‌ها و عزاداری‌های ما دستاورد معنوی داشته باشد؛ اما متأسفانه با وجود اینکه در کف خیابان دسته‌های زیادی راه می‌افتند ولی سروصدای طبل‌ها و ... عزاداری را تحت تأثیر قرار داده و اثرگذاری مطلوب را ندارد./9314/پ310/ب1

گزیده‎ای از خبر را می‎توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
هادی رحیمی
ارسال نظرات