۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۱۹۰۴۲
استاد حوزه مطرح کرد؛

نقش بصیرت دینی و وظیفه‌شناسی در قیام امام حسین

نقش بصیرت دینی و وظیفه‌شناسی در قیام امام حسین
 حجت‌الاسلام کریمی قدوسی در مراسم عزاداری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به نقش بصیرت دینی و وظیفه‌شناسی در قیام حضرت اباعبدالله(ع) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام کریمی قدوسی صبح امروز در سومین روز مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد بیان کرد: بصیرت و روشن‌بینی، زما‌ن‌شناسی و وظیفه‌شناسی از صفاتی است که توسط امام حسین(ع) و یاران گرامی ایشان در جریان کربلا به صورت کامل تجلی پیدا کرد.

استاد حوزه با بیان اینکه انسان برای گذشتن از هر مسیر و رسیدن به هر مقصدی باید بصیرت و آگاهی داشته باشد افزود: بصیرت و آگاهی کافی نسبت به محیط و زمانه سبب می‌شود انسان بتواند حق را از باطل تشخیص دهد.

وی با اشاره به اینکه انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) دارای بینش و بصیرت الهی بوده و نسبت به مسیر خود آگاهی کامل داشتند تشریح کرد: به همین جهت است که ایشان در تشخیص راه و عمل کردن به وظیفه خود دچار خطا نمی‌شوند.

 حجت‌الاسلام کریمی قدوسی با بیان اینکه امام حسین(ع) نیز بصیرت و آگاهی کامل نسبت به وظیفه و هدف خود داشتند ادامه داد: ایشان با آگاهی کامل و روشن‌بینی در مسیر کربلا قدم برداشته و نسبت به سرنوشت خود آگاه بودند.

وی با بیان اینکه امام حسین نسبت به سرنوشت خود و یارانشان روشنگری کرده بودند خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) رهبر سیاسی نبودند که با دروغ افرادی رو به دور خود جمع کرده و به ریاست و رهبری برسند.

استاد حوزه عنوان کرد: امام حسین(ع) علاوه بر اینکه خود روشن‌بینی و بصیرت کامل داشتند نسبت به روشنگری و بصیرت افزایی نیز اهمیت زیادی می‌دادند، ایشان از همان ابتدا هدف قیام خود را روشن کرده و ‌فرمودند برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم.

 حجت‌الاسلام کریمی قدوسی با اشاره به اهمیت بصیرت دینی و زمان‌شناسی افزود: پس از واقعه عاشورا در مدینه و کوفه قیام‌هایی رخ داد اما این افراد زمان‌شناسی و وظیفه‌شناسی خوبی نداشتند و پس از اینکه امام حسین(ع) به شهادت رسید به وظیفه خود پی بردند.

وی اظهار کرد: هرگاه بزرگان و مردم یک جامعه بصیرت داشتند به پیروزی رسیدند و هرزمان که بصیرت و وظیفه‌شناسی خوبی نداشتند دچار شکست شدند، جریان حکمیت در صفین و تنها گذاشتن امام حسن در مبارزه با معاویه شکستی بزرگ برای امتی بود که بصیرت کافی نداشتند.

 حجت‌الاسلام خاطرنشان کرد: در جریان انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب با بصیرت و روشنگری به مسیر خود ادامه داده و در مقابل استکبار جهانی با قدرت ایستادگی کرده‌اند./998/د102/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات