۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۱۹۰۵۴
استادیار جامعةالمصطفی‌:

خانواده در سیاست‌گذاری‌های کلان، مورد غفلت قرار گرفته است

خانواده در سیاست‌گذاری‌های کلان، مورد غفلت قرار گرفته است
استاد یار مؤسسه الحکمه جامعةالمصطفی‌ گفت: غفلت از خانواده موجب شده است با تحولات شدید در این حوزه و آسیب‌های آن روبه‌رو باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر خدیجه برزگر،‌ با تأکید بر این که موضوع خانواده در چند دهه اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است،‌ گفت: خانواده چه به عنوان نهادی اثرگذار در جامعه، که نیازمند سیاست‌گذاری خاصی است و چه به عنوان نهادی که ذیل سیاست‌گذاری کلان اجتماعی به آن نگریسته شود - متأسفانه- در چند دهه گذشته به موضوع خانواده در جامعه ایران بی‌توجهی شده است.

استاد یار مؤسسه الحکمه جامعةالمصطفی‌ ادامه داد: این تصور که خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن نسل به نسل در جامعه منتقل می‌شود، موجب شد در برنامه‌های کلان، به خانواده و تحولاتی که خانواده را دچار دگرگونی می‌کند، بی‌توجهی شود.

خانم برزگر، با بیان این که مدرنیته در تقابل با سنت نیست، گفت: مدرنیته همواره رخ داده است و حرکت از سنت به مدرنیته فرایند تاریخی است و چون این فرایند را نپموده‌ایم، با تقابل این دو روبه‌رو هستیم.

خانم برزگر با بیان این که خانواده را حقوقی تعریف‌ کرده‌ایم، ولی انتظار داریم اخلاقی ادامه دهد و این ممکن نیست، گفت: دغدغه همه خانواده‌ها در زمان ازدواج، مهریه و امتیازهای حقوقی است، ولی غافل هستیم که پیش از آن باید مسائل اخلاقی، ‌ایثار و گذشت را به جوانان آموزش دهیم.

وی ادامه داد: برای حل مشکل‌های خانواده، پیش از آموزش به جوانان، باید ذهنیت خانواده‌ها و سیاست‌گذاری به موضوع ازدواج و خانواده را تغییر داد.

خانم برزگر با تأکید بر این که خانواده سالم نباید متولی داشته باشد، ‌ادامه داد: خانواده بیمار، که درگیر مشکلات است، نیازمند متولی است، ولی متولی خانواده نیز خود خانواده است، نه نهادهای موازی.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعةالمصطفی اظهار داشت: سیاست‌گذار برای حل مشکلات نهاد خانواده، به جای حل این مشکلات،‌ اقدام به دور زدن آنها نموده و این موجب شده این مشکلات نه تنها حل نشده، که تشدید نیز شده است.

وی با تأکید بر این که به جای پاک کردن و نادیده گرفتن برخی آسیب‌های خانواده مانند تجرد، باید به دنبال ریشه‌یابی و حل این مسائل بود، ‌اظهار داشت: بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی موجب تشدید آن می‌شود و از سویی، توجه به این مسائل نیز به معنای تأیید آن نیست، بلکه به منظور ریشه‌یابی،‌ شناخت پی‌آمدهای منفی و برنامه‌ریزی درست برای جلوگیری از گسترش و همچنین رفع این مشکل اجتماعی است./998/د102/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات