۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۱۹۰۶۱
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

دین باوری و اعتقاد به معاد شاخصه اصلی یاران امام حسین است

دین باوری و اعتقاد به معاد شاخصه اصلی یاران امام حسین است
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که یکی از مسایل مهم در تحلیل وقایع عاشورا موقعیت زمانی امام حسین(ع) است، گفت: شاخصه اصلی یاران امام حسین(ع) معاد باوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در مراسم عزاداری روز سوم محرم در دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی که با حضور این مرجع تقلید برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مسایل مهم در تحلیل وقایع عاشورا موقعیت زمانی امام حسین(ع) است، عنوان کرد: امام حسین(ع) با وضعیتی مواجه بود که در آن معاویه به صورت علنی منکرات دین را مرتکب می شد و آنها را بدوش اشکال می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به اینکه بعد از مدت کمی از رحلت پیامبر(ص) موضع گیری های مستقیم در برابر سنت او آغاز شد، گفت: با روی کارآمدن عناصر فاسدی مانند زیاد بن ابیه و مغیره بن شعبه معترضین به حکومت بنی امیه به فجیع ترین شکل ممکن به قتل می رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به جنایات دست نشاندگان بنی امیه اشاره کرد و گفت: در یک مورد زیاد بن ابیه 70 نفر از معترضین به طولانی شدن خطبه های نمازش را به قتل رسانید.

وی افزود: قبل از رخ دادن فجایع کربلا حکومت بنی امیه یک فضای بسته و جو سنگین را برای خاموش ساختن اعتراض ها بوجود آورده بود، به گونه ای که مسلم بن عقیل هدف از ورود خود به کوفه را احیای عدل بعد از زنده ساختن سنت های عصر جاهلیت توسط بنی امیه، عنوان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به خطبه منای امام حسین(ع)، اظهار داشت: دو سال قبل از مرگ معاویه امام حسین(ع) در مکه خطبه ای را ایراد کردند و از طریق لسانی به امر به معروف و نهی از منکر حکومت پرداختند.

وی از دنیا پرستی به عنوان یکی از عوامل گمراهی انسان یاد کرد و افزود: به عنوان نمونه تاریخی عمروعاص اعتراف می کند که از بین دنیای معاویه و دین علی، دنیا را انتخاب کرد و در مقابل آن حکومت مصر را از معاویه طلب نمود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان کرد: حجت خداوند متعال در روزگاری که دین بازیچه مردم شده است وارد سرزمین کربلا شد و از نویسندگان نامه به او فقط تعدای اندکی با امام حسین(ع) باقی ماندند.

وی شاخصه اصلی یاران امام حسین(ع) را دین باوری و معاد باوری دانست و ابراز کرد: دین باوری و معاد باوری سبب می شود تا انسان تا آخرین لحظه به پای حق ایستادگی کند .

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: زهیر بن قین علی رغم اینکه خطی جدای از خط امام حسین(ع) داشت به علت عدم لجاجت در پذیرش حق راه حقیقی را پیدا کرد.

وی لجبازی و قدرت طلبی را از عوامل انکار حق دانست و عنوان کرد: عمر سعد از جایگاه اهل بیت(ع) آگاهی داشت اما رویای حکومت ری چشمان او را کور کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان به وفاداری یاران امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین از جمله یاران امام حسین(ع) بودند که بدن و صورت های شان را در هنگام اقامه نماز سپر تیرهای دشمن کردند.

گفتنی است مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هر روز از ساعت11:30 در دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی واقع در خیابان صفاییه برگزار می شود./1350/ج

گزیده‎ای از خبر را می‎توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
ارسال نظرات