۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۱۹۰۸۴
در کتاب جام عبرت با تکیه بر بیانات رهبر انقلاب بررسی شد؛

عملکرد عوام و خواص در حادثه عاشورا

عملکرد عوام و خواص در حادثه عاشورا
نویسنده در این اثر عملکرد عوام و خواص را در حادثه عاشورا با تکیه بر بیانات رهبر معظم انقلاب در چهار بخش تبیین کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب جام عبرت؛ بررسی عملکرد عوام و خواص در حادثه عاشورا با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری را به قلم سید حسین اسحاقی منتشر کرده است.

عاشورا، جام عبرتی است برای ما که از نقش خواص و عوام در این ماجرای سوزناک و سترگ درس بگیریم. رهبر معظم انقلاب در تحلیلی جامعه‌شناختی از حادثه عاشورا؛ به نقش دو گروه عمده خواص و عام در آن حادثه جان‌سوز اشاره کردند که خواص، گروه پیشرو خط دهنده و اهل فکر و تحلیل بودند و عوام گروه دنباله رو متأثر از رویداد‌ها جامعه.

نویسنده در این اثر عملکرد عوام و خواص را در حادثه عاشورا با تکیه بر بیانات رهبر معظم انقلاب در چهار بخش با عنوان‌های: طرح و بررسی مسأله عوام و خواص، وظایف و عملکرد خواص و عوام در بستر تاریخ، آموزه‌ها و عبرت‌های عاشورا و ضرورت اتخاذ الگوی صحیح در تبلیغ پژوهش تبیین کرده است.

اگر خواص و عوام در هر جامعه به وظایف خود عمل کنند، آن جامعه راه رستگاری می‌پیماید وگرنه هلاکت و گمراهی در انتظار آنان است؛ از این رو نویسنده در تبیین و تشریح این مسؤولیت در بخش دوم وظایف خواص و عوام بررسی کرده است.

نگارنده عمل به علم، تعلیم عوام، بیان حقایق در مواقع لازم، امر به معروف و نهی از منکر؛ اعلام بیزاری از منحرفان؛ هجرت، تصمیم‌گیری به موقع، جان‌فشانی و جان‌نثاری، هراس نداشتن از ملامت دیگران، رشادت و جوانمردی و تواضع و فروتنی، زهد و بی‌اعتنایی به دنیا و پیروی از رهبر آگاه و شجاع از وظایف خواص جامعه توصیف و همچنین تبعیت از حق و عالمان عامل، خودداری از اظهارنظر‌های جاهلانه و آموختن و کوشش برای خارج شدن از گروه عوام را از وظایف عوام بیان کرده است.

عوام زدگی یعنی اینکه انسان اسیر هیاهوی شود و بی‌بصیرت عمل کند. قرآن کریم از کسانی که اسیر موج شده‌اند؛ با عنوان اکثریت یاد و آنان را شدیداً نکوهش می‌کند و این اکثریت در مسیر باطل‌اند و چنین جامعه‌ای از نشاط به دور و جامعه‌ای عوام‌زده است؛ بنابراین، نویسنده راه زدودن آفت عوام زدگی چنین تشریح داده است:

در هر جامعه، اگر شخصیت‌ها، گروه‌ها و عقاید با حق سنجیده شوند و حقیقت معیار قضاوت باشد، آن جامعه گمراه نخواهد شد؛ اما اگر در جامعه‌ای حق در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و معیار‌های سنجش حق شناخته نشود، در آن صورت اشخاص، محور می‌شوند و اشتباهات شخصی افراد به نام حق ارزیابی و زمینه‌ساز گمراهی می‌شود.

برخی از هنجار‌ها و ارزش‌ها وارد جامعه می‌شوند و افراد بدون آنکه واقف باشند از آن‌ها پیروی می‌کنند. این مسأله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که افراد برخی از پدیده‌هایی را قبلاً نفی می‌کردند؛ اما بعد از مدتی در پی برخی از اقدامات یا اتفاقات آن را تأیید از آن پیروی می‌کنند.

باید از تاریخ عبرت گرفت، چرا که سنت‌های تاریخی حاکم بر رفتار و اعمال اجتماعی؛ سراسر شباهت و همانندی است.

رهبر معظم انقلاب برای پرهیز از عوام زدگی و استفاده مفید و سازنده از تاریخ می‌فرماید:

تاریخ یعنی شرح حال ما، منتها در یک صحنه دیگر. تاریخ یعنی من و شما، یعنی همان‌های که امروز اینجا هستیم؛ پس اگر ما شرح تاریخ را داریم می‌دهیم، هر کدام ما باید نگاه کنیم بینیم ما در این داستان کجاییم؛ کدام قسمت قرار گرفته‌ایم؛ بعد آنی که مثل ما در این قسمت قرار گرفته آن روز چطور عمل کرد که ضربه خورد؛ ما آن طور عمل نکنیم.

مهم‌ترین رسالتی که نخبگان و فرهیختگان جبهه حق بر عهده دارند، این است که در بالا بردن سطح فرهنگی و علمی مردم و ایجاد بصیرت و آگاهی سیاسی در میان توده‌ها مردمی از هیچ کوششی دریغ نورزند؛ از این رو نگارنده در بخش چهارم درباره اهمیت توجه خواص به زمینه‌های سیاسی زیر عنوان جامعه اسلامی و رسالت آگاهان چنین آورده است:

بیمه اجتماع در مقابل با انحرافات، تنها با اشاعه آگاهی در میان توده‌ها مسیر است. هراندازه توده‌های مردمی به عنوان پشتوانه‌های مشروعیت نظام، از معرفت بهره‌مند شوند؛ احتمال وقع کژی و انحراف در جامعه کمتر خواهد بود.

انتشارات بوستان کتاب «جام عبرت بررسی عملکرد عوام و خواص در حادثه عاشورا با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری» را با شمارگان ۸۰۰ نسخه، در ۲۴۰ صفحه به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات