۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۱۹۰۸۷
معرفی و بررسی کتاب حاج آقا مجتهدی؛

سیری در حیات مجتهد فقید تهرانی

سیری در حیات مجتهد فقید تهرانی
شیوه روایت کتاب حاج آقا مجتهدی مبتنی بر نقل قول از زبان راویان اثر همچون خانواده مرحوم، سخنان باقی‌مانده، یاران و نزدیکان و علمایی است که با ایشان در ارتباط بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «حاج آقا مجتهدی؛ در احوالات مرحوم آیت‌الله حاج شیخ احمد مجتهدی»، اثری از مؤسسه ایمان ماندگار است که به زندگی این عالم شهیر از تولد تا وفات می‌پردازد. تألیف این کتاب، کاری جمعی بوده و گروه پژوهشی ایمان ماندگار، تهیه و تنظیمش را بر عهده داشته، اما در نهایت، روایت کتاب به قلم حمید سبحانی صدر نوشته شده است.

مؤلفین کتاب، سیر نوشتاری خود را از همان مسجدی آغاز کردند که اکنون به مسجد و مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی مشهور است و ایشان سال‌ها در آن اقامه جماعت کردند و ضمن پرورش طلاب، در همان مسجد هم طلاب و هم سایر اقشار مردم را از بیانات خود مستفیض می‌کردند. نام اصلی این مسجد که در نقشه‌های قدیمی تهران هم آمده، مسجد «حاج ملا محمد جعفر» است.

آخوند حاج ملا محمدجعفر چاله‌میدانی از علمای بنام تهران بوده است که پس از هشتاد سال زندگی در سال ۱۲۹۶ ه. ق درگذشته و مسجدی که ایشان در آن نماز اقامه می‌کرد و اکنون حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی است، قریب به ۱۸۰ سال قدمت دارد.

سیری در حیات مجتهد فقید تهرانی

کتاب «حاج آقا مجتهدی» دو بخش دارد: بخش نخست آن به سابقه تاریخی مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی می‌پردازد و برای بررسی این سابقه، مؤلفین کتاب به دوران حاج ملا محمدجعفر و زندگانی ایشان پرداختند. از خصوصیات جالب توجه این بخش از کتاب که در زمینه مطالعه تاریخ روحانیت تهران دستاوردی قابل توجه محسوب می‌شود، آن است که مؤلفان برای نوشتن این بخش از کتاب از اسناد دست اول برجای‌مانده از خاندان آیت‌الله محمدجعفر چاله‌میدانی بهره برده‌اند.

بخش دوم کتاب، شرح زندگانی آیت‌الله مجتهدی از کودکی تا پس از شکل‌گیری حوزه علمیه ایشان است. این بخش، شامل سه قسمت است: «زمانه و زمینه» که شرح ابتدا به پیشینه خانوادگی آیت‌الله و زندگی پدر و مادر ایشان می‌پردازد و سپس احوال او در کودکی و نوجوانی، تحصیلات طلبگی در تهران، مهاجرت به قم، بازگشت به تهران، تدریس در مسجد سید عزیزالله، حضور در مسجد حاج ملا جعفر، سفر‌های زیارتی و تبلیغی و تفریحی، ازدواج و مشکلات اقتصادی ایشان پرداخته است.

فصل سوم کتاب مشتمل بر «فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی» آیت‌الله مجتهدی است و به مبارزات مخفی ایشان و نیز شیوه مبارزاتی ایشان در رژیم سابق می‌پردازد و بیان می‌کند که ایشان با وجود علاقه به امام خمینی، طوری رفتار می‌کرد که در دوران طاغوت مدرسه به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی بسته نشود. همچنین در این قسمت به احترام و اعتماد علما و مراجع نسبت به ایشان اشاره شده‌است.

آخرین فصل کتاب نیز به سیره تعلیمی و تربیتی ایشان می‌پردازد. عطوفت و مهربانی ایشان که گاه با تندی نیز همراه می‌شد تا جوانان را از انحراف دور کند، شوخ‌طبعی، جدیت در استفاده مفید از وقت، تسلط در تدریس، زبان شیرین موعظه و…، همه و همه ویژگی‌هایی است که ایشان را ماندگار کرده‌است.

انتهای کتاب هم شامل تصاویر اجازه‌نامه مراجع تقلید به ایشان در زمینه وکالت و دریافت و صرف وجوهات شرعی و نیز عکس‌های ایشان است.

شیوه روایت کتاب مبتنی بر نقل قول از زبان روایان اثر است. روایانی که خانواده مرحوم مجتهدی، سخنان باقی‌مانده از خود ایشان و یاران و نزدیکان ایشان و علمایی که با ایشان در ارتباط بوده‌اند را شامل می‌شود.
انتشارات مطیع کتاب «حاج آقا مجتهدی» را که در مؤسسه ایمان ماندگار گردآوری شده با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در پائیز ۱۳۹۷ منتشر کرده است. این کتاب ۲۴۰ صفحه دارد و قیمت آن ۲۵ هزار تومان است. /۹۹۸/ن ۱۰۱/ش
منبع: ایبنا
میثم صدیقیان
ارسال نظرات