۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۱۹۱۱۰
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

محبوب خدا شدن بالاترین درجات انسانیت است

محبوب خدا شدن بالاترین درجات انسانیت است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسانی که در وادی عرفان و خودسازی و جهاد با نفس فعالیت دارند معتقد هستند یکی از بالاترین درجات انسانیت این است که محبوب خدا باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در چهارمین شب از ماه محرم در مراسم سوگواری امام حسین (ع) که در آستان مقدس امامزاده ابراهیم برگزار شد، گفت: خداوند نفس اماره را به انسان داده است که همواره انسان را به بدی دعوت می‌کند.

وی افزود: خداوند انسان را ضعیف و جاهل آفریده است و اگر مرتکب گناه می‌شود یک امر طبیعی است معصوم نیست و مرتکب گناه چشم و گوش و زبان می‌شود، اما آنچه که خداوند از بندگان خودش انتظار دارد، عدم اصرار بر گناه و توبه از گناه است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه تفاوت شیطان و حضرت آدم در گناه کردن و نکردن نبود، گفت: تفاوت حضرت آدم با شیطان در توبه بود که حضرت آدم توبه کرد، اما شیطان توبه نکرد.

به گفته وی، توبه فرصتی از سوی خدا برای انسان‌ها است و زیباترین تعبیر برای انسان‌های توبه کار این است که است که خداوند می‌فرماید، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ» خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: کسانی که در وادی عرفان و خودسازی و جهاد با نفس فعالیت دارند معتقد هستند یکی از بالاترین درجات انسانیت این است که محبوب خدا باشد و این‌ها کسانی هستند که هم آن‌ها خدا را دوست دارند و هم خدا آن‌ها را دوست دارد.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند از بندگان خودش انتظار گناه نکردن ندارد، اما این انتظار را دارد که اگر مرتکب گناه شدند توبه کنند و این یک ظرفیت بزرگی برای انسان است.

وی با اشاره به در نظر گرفتن چندین پاداش از سوی خداوند برای انسان‌های توبه کار، افزود: برخی از گناهان سبب می‌شود نعمت‌ها تغییر کند و برخی از گناهان سبب نزول بلا می‌شود و برخی از گناهان نیز سبب می‌شود دعا حبس شود و بالا نرود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند آثار و برکاتی را در توبه جاسازی کرده است که وضعیت زندگی انسان را بهبود می‌بخشد، از این رو برخی گناه نمی‌کنند، اما گناه در فکر و روح آن‌ها است و استغفار برای این گروه لازم است.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: استغفار مراتب زیادی دارد و همه انسان‌ها مشمول استغفار هستند و بالاترین درجات استغفار از پیامبران الهی است که آن‌ها نیز در جایگاه خودشان استغفار می‌کنند.

به گفته وی توبه حد یقف ندارد و همه باید توبه کنند حتی از کار‌های خوب خود هم باید توبه کنند، چرا که برخی با وجود اینکه کار خوب انجام داده اند، اما پذیرفته نشده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند می‌فرماید اگر کسی توبه کرد و توبه او حقیقی بود و برگشتی در آن وجود نداشت یکصد گناه او را بخشیده و تبدیل به حسنات می‌کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات