۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۱۹۱۹۴
واعظی:

مباحث موشکی و توان نظامی کشور به هیچ وجه در مذاکرات مطرح نیست

مباحث موشکی و توان نظامی کشور به هیچ وجه در مذاکرات مطرح نیست
رییس دفتر رییس جمهور درباره طرح مباحث موشکی و نظامی در مذاکرات، گفت: این گمانه زنی های رسانه های خارجی است و به هیچ وجه مباحث موشکی و توان نظامی و دفاعی کشور مطرح نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در گفت و گویی با خبرنگاران، و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا با توجه به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، یازده تعهد بر زمین مانده اروپا نیز جز محور مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و اروپا قرار دارد، گفت: در این مرحله مباحث مربوط به برجام باز نشده است و تنها راجع به کلیات در حال صحبت هستیم و پس از عادی شدن شرایط، درباره یازده مورد و موضوعات دیگر نیز قطعا مذاکره می شود.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه الان بیشتر مباحث بر این موضوع متمرکز است که در صورت بازگشت یک سری حقوق مرتبط با نفت، بانک و تامین نیازمندی های ایران از کشورهای مختلف تامین شود، گفت: پیشرفت های خوبی داشته ایم اما تا زمان رسیدن به نتیجه قطعی نمی توان این توافقات را اعلام کرد و پیش بینی من این است که تا دو هفته آینده می توانیم نکات روشنتری را بیان کنیم.

خبرنگاری از نتایج مذاکرات معاون وزیر خارجه در سفر به فرانسه و تاثیرات آن بر گام سوم جمهوری اسلامی ایران درباره برجام پرسید که واعظی با بیان اینکه اگر در زمان مشخص انتهای این هفته در مذاکرات با رییس جمهور فرانسه به توافق قطعی نرسیم، گام سوم را برمی داریم، افزود: در سفر عراقچی به همراه تیم خوب اقتصادی به فرانسه، مذاکرات با توجه به پیچیدگی ها در مجموع پیشرفت هایی داشته است که زمانبر می باشد ولی قرار است تا هفته آینده نتیجه به ما اطلاع داده شود.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه گام های برداشته شده تا الان در مقایسه با یک ماه قبل خوب بوده است اما تا جمع بندی نهایی نمی توان اعلام کرد، تصریح کرد: البته مردم را نامحرم نمی دانیم و چیزی از مردم پنهان نداریم اما با توجه به اینکه با طرف خارجی بحث می کنیم، نمی خواهیم برداشت نامتعارف از اقدامات ما داشته باشند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره تحریم های آمریکا علیه سازمان فضایی ایران، گفت: در ماه های گذشته تمام تحریم و ادعاهای آمریکا هیچ تاثیری بر فعالیت های ما نداشته است و طبق گزارشات این تحریم ها در 5 ماه قبل باعث شد تا در داخل در زمینه تحقیقات، نوآوری و صنعت پیشرفت های خوبی داشته باشیم و اگر بخش فضایی نیز تحریم شود، از این هدف گذاری عقب نشینی نخواهیم کرد.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: تحقیقات با دانش افراد مرتبط است و دانش چیزی نیست که بخواهیم از خارج وارد کنیم بلکه این تحریم ها انگیزه ای برای محققان در بخش های مختلف از جمله فضایی بوجود می آورد تا با عزم بیشتر فعالیت کنند.

خبرنگاری پرسید: آیا طرف فرانسوی در مذاکرات مطالبی ازجمله درباره بازگشت ایران به شرایط قبل 18 اردیبهشت، مباحث منطقه ای و توان موشکی مطرح کرده است؟

واعظی پاسخ داد: این گمانه زنی های رسانه های خارجی است و به هیچ وجه مباحث موشکی و توان نظامی و دفاعی کشور مطرح نیست و مشخصا در رابطه با برجام، حقوق ایران در برجام به طورکلی و روش هایی که به این هدف گذاری ها برسیم، مذاکره می شود.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به سخنان رییس جمهور قبل از 18 اردیبهشت مبنی بر اینکه ایران در هر مرحله دو ماهه اقداماتی اتخاذ می کند و زمانی که به هدف گذاری ها برسیم، این اقدامات قابل بازگشت است، ادامه داد: اکنون در همین چارچوب در حال حرکت هستیم.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قرار بود در اینستکس حساب باز شود اما برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند در حقیقت این خط برای ایران پول نمی شود و کانالیزه است، تصریح کرد: سفر هیات ایرانی برای این است که اگر نفت را پیش فروش کردیم و اعتباری را می گیریم، از هر لحاظ اطمینان داشته باشیم که می توانیم با استفاده از این اعتبار نیازمندی ها خود را برطرف کنیم و مردم مطمئن باشند تا زمانی که اطمینان کسب نکنیم ما به قبل 18 اردیبهشت برنمی گردیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات با فرانسه و پیشنهاداتی مبنی براینکه به جای 15 میلیارد یورو، 5 میلیارد یوروبه ایران داده شود تا گام سوم به تعویق بیفتد، گفت: خیر. این موضوع در سه هفته پیش مطرح شده بود.

خبرنگاری پرسید: در حالیکه دولت در مرحله مذاکرات حساسی قراردارد، بار دیگر در رسانه ملی برخی مستندها با موضوع هسته ای پخش می شود که برخلاف منافع ملی و تخطئه کردن برجام است و آیا دولت در این رابطه با رییس سازمان صداوسیما صحبت هایی انجام داده است؟

رییس دفتر رییس جمهور با تاکید براینکه با علی عسگری رابطه خوب و نزدیک داریم و وی هم درباره هر موضوع مطرح شده تلاش و پیگیرهای خود را انجام می دهد، خاطرنشان کرد: این مستند را ندیدم و قضاوتی ندارم اما این نکته نه تنها برای ایران بلکه برای هر جای دیگری بسیار درست است که وقتی کشوری با یک هجمه گسترده خارجی وجنگ اقتصادی مواجه است، باید به گونه ای رفتار کنیم که آدرس غلط به دشمن ندهیم و باید پیام ما، وحدت، همفکری و انسجام باشد.

واعظی رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی را پیام مثبت همبستگی بین دولت و مجلس خواند و گفت:این اقتدار کل نظام است و چنین علامت هایی به معنای آن است که دشمنان نمی توانند برای رسیدن به اهداف خود در ایران تفرقه افکنی کنند. باید همه ارگان ها، قوای سه گانه و صداو سیما به دنبال این باشیم که در این موقعیت انسجام خود را افزایش دهیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره اعلام فرانسه که این توافق 15 میلیاردی منوط به معافیت جدید امریکا است، گفت: مربوط به بخش بانک است چراکه اکثر بانک های بزرگ دنیا، سهامدار آمریکایی یا به شدت و با درصد بالایی از دلار استفاده می کنند و لذا طرف مذاکره نیاز به هماهنگی های قبلی دارند که این موضوع به آنها مربوط است.

خبرنگاری درباره درباره ادعای خرابکاری در سایت پرتاب ماهواره ای در سمنان پرسید که رییس دفتر رییس جمهور پاسخ داد: گزارشی درباره خرابکاری دریافت نشده است و معمولا اقدامات و آزمایشاتی قبل از پرتاب اصلی انجام می شود که در زمان تنظیم، مشکلی پیش آمده است.

واعظی تصریح کرد: احتمال خرابکاری هرچقدر هم ضعیف باشد باید بررسی شود، اما در گزارشات، مشکل فنی اعلام شده است.

محمد قمین
ارسال نظرات