۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۶۱۹۲۱۰
حجت الاسلام امیدیان:

حوزه علمیه رسالت خطیری در عملیاتی ساختن بیانیه گام دوم دارد

حوزه علمیه رسالت خطیری در عملیاتی ساختن بیانیه گام دوم دارد
مؤسس حوزه علمیه نورآباد از حوزه به عنوان خاستگاه انقلاب یاد کرد و گفت: حوزه علمیه در تحقق بیانیه گام دوم در مقام عمل رسالتی خطیر بر دوش داشته و می تواند مطالبه گر باشد.

حجت الاسلام سعید امیدیان، مؤسس حوزه های علمیه خواهران و برادران نورآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت حوزه در قبال این بیانیه بیان داشت: بیانیه گام دوم که نقشه راه و منشوری است که باید عملیاتی شود و حوزه در این زمینه رسالت خطیری بر دارد.

وی خاستگاه انقلاب را حوزه های علمیه عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در این گام دوم مسیر رشد و تعالی را ترسیم کرده و مخاطب این بیانیه همه مسؤولان، قوای سه گانه، سازمان ها، نیروهای مسلح، ادارات، مردم و مراکزعلمی و فرهنگی از جمله حوزه های علمیه هستند.

مطالبه گری حوزه علمیه در تحقق بیانیه گام دوم

وی از بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان یک تئوری، دستورالعمل و نسخه ای برای پیشرفت، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یاد کرد و گفت: در راستای عملیاتی شدن این بیانیه همه ارکان نظام باید معتهد باشند و حوزه های علمیه نیز ضمن پایبندی به آن باید مطالبه گر نیز باشند.

نقش پر رنگ حوزه علمیه در محورهای هفت گانه گام دوم انقلاب

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی قم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم محورهای هفت گانه ای را مطرح کرده و حوزه علمیه می تواند در شکل گیری، اجرا و ترویج این محورها نقش مؤثری داشته باشد و در برخی محورها حوزه نقش پررنگ تری باید داشته باشد.

وی حرکت جهادی را یکی از محورهای این بیانیه عنوان و اظهار کرد: در این زمینه حوزه های علمیه می توانند در بعد نرم افزاری، در بحث تأمین متون و محتوا و در ترویج و تبیین حرکت جهادی نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام امیدیان خاطرنشان کرد: در بخش سخت افزاری نیز حوزه می تواند در عرصه های مختلف امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و حضور در امور اجرایی با نگاه جهادی حضور پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه باید حرکت جهادی را عملأ شروع کند و خود پرچمدار باشد، اظهار داشت: با سخنرانی و تهیه مقاله مشکلی برطرف نمی شود، حوزه علمیه ابتدا باید وارد عرصه عمل شود و سپس مطالبه گر باشد.

مؤسس حوزه های علمیه خواهران و برادران نورآباد در ادامه به بحث امید آفرینی پرداخت و گفت: امروز دشمن در تلاش بوده که در جامعه و بین جوانان ایجاد ناامیدی و یأس کند و در مشکلات  بزرگنمایی و سیاه نمایی کند، حوزه علمیه باید ایجاد امید کند و ابتدا از درون خود طلبه هایی امیدوار و بالنده پرورش دهد و سپس این روحیه را ترویج بخشد.

وی با بیان رسالت حوزه علمیه در ترویج راه های امیدآفرینی در جامعه و خنثی سازی توطئه های دشمن در این زمینه افزود: از دیگر محورها پایبندی به اصول در عین مرزبندی با دشمن است.

شاخص های نفوذ شناسایی و تبیین شود

حجت الاسلام امیدیان با اشاره به اینکه رهبری بارها فرمودند که مخالف مذاکره نیستم اما مذاکره ای که بناست اصول ما را بگیرید، خلع سلاح است، خاطرنشان کرد: منافع ملی، اصول، مذهب، اصول دین و اصول اخلاقی و باورهای دینی باید حفظ شود.

وی در ادامه به اهمیت توجه به مسأله نفوذ پرداخت و اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب به صراحت به مسأله نفوذ اشاره می کند و این نفوذ می تواند در بین علما، طلبه ها و مسؤولان باشد، دشمن از هر طریقی تلاش می کند که نفوذ کند و نباید این موضوع را دست کم گرفت، باید منافذ نفوذ و ورود دشمن را کنترل کرد و در این زمینه مقابله کرد، طرح داشت و شاخص های نفوذ را شناسایی کرد.

بدنه حوزه علمیه با معنویت و اخلاق پیوند بخورد

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه در جامعه حوزه علمیه را به خلاق بودن، با اخلاق و مهذب بودن می شناسند، خاطرنشان کرد: شاهد هستیم که علمایی که متخلق بودند اثرگذار بوده و تحول ایجاد می کردند.

وی مهذب و با اخلاق بودن را دُر کمیاب و فراموش شده در جامعه خواند و اظهار داشت: حوزه علمیه ابتدا باید در خود و بدنه خود این ویژگی را تبیین و پررنگ نماید و سپس در جامعه ترویج دهد و معنویت و اخلاق را در جامعه ارتقا بخشد.

علم و پژوهش شاخص های مهم برای تمدن اسلامی

وی علم و پژوهش را اساسی ترین شاخص برای تمدن اسلامی عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت تولید و پیشرفت علم  در حوزه گفت: در شکل گیری مراحل پنج گانه تمدن اسلامی، بُعد جامعه اسلامی و بُعد تمدن اسلامی علم و پژوهش مهم است، علما و حوزه های علمیه باید نگاه عمیق علمی و پژوهشی را پر رنگ کنند تا گام های محکم و استواری در این زمینه بردارند.

عضو شورای حوزه های علمیه لرستان بیان کرد: حوزه علمیه باید در تمام بدنه انسانی و اجرایی خود در زمینه تولد علم و پژوهش گام های استواری بردارد و در سازماندهی این گام موفق شود و برای رسیدن به اهداف فعالیت نماید.

وی با تأکید بر ضرورت مطالبه گری حوزه علمیه تصریح کرد: مگر نه این است اگر کاستی، بی توجهی و ضعفی در مدیریت است نگاه اتهام به طرف حوزه است، چون حوزه علمیه ر اخاستگاه انقلاب می دانند.

حجت الاسلام امیدیان افزود: برای حوزه تکلیف است که برای دفاع از دین و باورهای اسلامی ضمن انتقاد سازنده و جلوگیری از کج روی ها، بدون گرایش به جناح خاصی باید در راستای عمل به فرامین رهبری در جامعه مطالبه گری کند./9451/ت310/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات