۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۶۱۹۲۱۱
حجت الاسلام میرزامحمدی:

امر به معروف مصلحت عمومی جامعه اسلامی را تضمین می کند

امر به معروف مصلحت عمومی جامعه اسلامی را تضمین می کند
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عمومی جامعه اسلامی را تضمین می کند، گفت: مصلحت جامعه با شعار و مذاکره تضمین نمی شود.

به گزارش خبرنگاز خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری به مناسبت ایام ماه محرم که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه نصرت و یاری دین خداوند از اوامر الهی است، گفت: اگر نصرت دین خداوند از سوی انسان ها محقق شود، بدون شک خداوند نیز نصرت و یاری خویش را شامل حال آنها خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر مؤمنان در یاری دین خدا، پیامبر اکرم(ص) و اولیای الهی همت گماشته و لباس جهاد در راه خدا و نصرت دین الهی را بر تن کنند، مورد نصرت الهی قرار گرفته و در مسیر دینداری از هرگونه تزلزل و تشکیک در مسیر دین در امان خواهند ماند.

حجت الاسلام میرزامحمدی در ادامه با اشاره به مجاهدت های حواریون و بیان اینکه دین مسیحیت بعد از حضرت عیسی(ع) دچار تحریف شد، بیان کرد: مشاهده می کنیم که دین نورانی حضرت عیسی(ع) که سرتاسر از مبارزه، قیام و جهاد بود، به یک دین سکولار و بی تفاوت نسبت به جریان طاغوت تبدیل شده است.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: امروز مسیحیت دینی است که در آن عنصر جهاد مسلحانه با طاغوت و جریان ولایت باطل در آن وجود نداشته و به یک دین کاملاً سکولار، بی غیرت و بی تفاوت نسبت به حوادث بشریت و جریان شوم ولایت طاغوت تبدیل شده است.

وی یکی از اصول و ارکان اسلام را عنصر «جهاد» است، پیامبر اکرم(ص)، امیرمؤمنان(ع) و امام حسین(ع) را تجسم و تمثل عینی جهاد فی سبیل الله بودند، ابراز داشت: امام علی(ع) فرموده اند «جامعه ای که بیگانه از جهاد فی سبیل الله است، خداوند لباس ذلت را بر آن جامعه خواهد پوشانید و طاغوت بر آن حکمرانی خواهد کرد»، بنابراین جامعه بیگانه با جهاد محکوم به ذلت، پستی و خواری در برابر دشمنان است.

حجت الاسلام میرزامحمدی به روایت «الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه» اشاره و تأکید کرد: در عالم دینی برتر از دین اسلام و شریعت پیامبر خاتم(ص) وجود ندارد، از همین جهت ضروری است جهاد فی سبیل الله در آن به صورت پررنگ وجود داشته باشد تا به سرنوشت مسیحیت دچار نشود.

استاد حوزه علمیه قم عنصر «جهاد» را مایه عزت، سربلندی و اقتدار اسلام و مسلمانان دانست و تصریح کرد: اگر جهاد از اسلام گرفته شود، اسلام به اسلام ذلیل و اسلام آمریکایی و سکولار تبدیل خواهد شد؛ به بیان دیگر حیات اسلام مبتنی بر «جهاد فی سبیل الله» است، بنابراین اگر قیام اباعبدالله(ع) و مجاهدت های صدیقه طاهره(س) و امیرمؤمنان(ع) نبود، امروز اسلام تحت تأثیر بدعت های سقیفه به سرنوشت مسیحیت دچار می شد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه عظیم امر به معروف و نهی از منکر در مبانی دینی خاطرنشان کرد: طبق تعابیر امیرمؤمنان(ع)، همه اعمال خیر در برابر امر به معروف و نهی از منکر همانند قطره ای در برابر دریا است؛ اگر امر به معروف و نهی از منکر از اسلام جدا شود، چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به ضرورت بهره گیری جامعه از معارف نهج البلاغه مطرح کرد: امروز متأسفانه نهج البلاغه بسیار کم مورد توجه جامعه قرار می گیرد؛ امیرمؤمنان(ع) در این کتاب نورانی، امر به معروف و نهی از منکر را دارای مراتب دانسته اند و برای آن سه مرحله «انزجار قلبی از گناه»، «تذکر لسانی» و «اقدام و برخورد عملی» متصور شده اند و فرموده اند این سه موضوع ارکان جهاد فی سبیل الله را تشکیل می دهند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: طبق فرموده امیرمؤمنان(ع) اگر مؤمن «انزجار قلبی»، «تذکر لسانی» و «برخورد عملی» در مواجهه با گناهان نداشته باشد، مرده ای متحرک خواهد بود؛ طبق روایات، جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند، طواغیت و اشرار بر آن مسلط خواهد شد و مردم آن جامعه هر قدر دعا کنند، مستجاب نمی شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عمومی جامعه اسلامی را تضمین می کند، افزود: مصلحت جامعه با شعار و مذاکره تضمین نمی شود؛ افراد جامعه اسلامی نمی توانند نسبت به یکدیگر بی تفاوت باشند، زیرا در صورت بروز مفاسد مصلحت عمومی جامعه به خطر می افتد و همه باید نسبت به آن احساس مسؤولیت داشته باشند.

حجت الاسلام میرزامحمدی خاطرنشان کرد: بدحجابی ها و فراهم شدن زمینه کسب و کار ربوی و حرام در بازار مصلحت عمومی جامعه را به خطر می اندازد، از این جهت نمی توان نسبت به آنها بی تفاوت بود؛ اگر آحاد جامعه اسلامی نسبت به یکدیگر بی تفاوت بوده و هر کدام به کار خودشان مشغول باشد، از پیکره جامعه اسلامی چیزی باقی نمی ماند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بی حجابی، بدحجابی، بی غیرتی و بی عفتی امنیت خانواده را بر هم می زند و وقتی امنیت خانواده به هم بریزد، جامعه نیز به تبع از بین خواهد رفت، گفت: اگر نسبت به سبک زندگی اسلامی بی تفاوت باشیم که حتی پوششمان را غربی ها مدیریت کنند، جامعه به امنیت و سلامت نمی رسد.

وی تأکید کرد: اگر تمدن اسلامی جای خود را به تمدن غربی بدهد، رفته رفته خوراک های اسلامی نیز جای خود را به خوراک های حرام می دهد و جامعه ای که به حرام آلوده شود دیگر سخن حق را درک نخواهد کرد.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به نفوذ فرهنگی دشمن و بیان اینکه نباید عده ای به بهانه آزادی مظاهر فساد را علنی کنند، تصریح کرد: دشمن از طریق تغییر تمدن و فرهنگ می خواهد جامعه اسلامی را همانند اتحاد جماهیر شوروی از بین ببرد؛ امروز اگر کسی مقید به رعایت احکام دینی باشد از سوی دیگران مورد تمسخر قرار می گیرد، اما عده ای با بی حیایی تمام مرتکب فساد می شوند و کسی متعرضشان نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دشمن می خواهد بینش و جهان بینی توحیدی را از ما بگیرد، عنوان کرد: امروز دشمن تلاش می کند خواب، خوراک، پوشاک و رسانه را از ما گرفته و در دست خودش بگیرد که متأسفانه در برخی موارد موفق هم شده است./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات