۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۶۱۹۲۶۲
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی تشریح کرد؛

ویژه برنامه عاشورا و تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی

ویژه برنامه عاشورا و تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی
حجت الاسلام شریعتی نژاد در نشست خبری به تشریح برنامه های حرم مطهر رضوی در عاشورا و تاسوعای حسینی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد، معاون تبلیغات آستان قدس رضوی امروز در نشست خبری در حرم مطهر رضوی به تشریح برنامه های حرم مطهر رضوی در خصوص عاشورا و تاسوعای حسینی پرداخت.

حجت الاسلام شریعتی نژاد با اشاره به اجرای ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم، گفت: 130 جلسه سخنرانی و بیان معارف قبل و بعد از نمازهای یومیه در رواق امام خمینی، ایوان مقصوره، رواق دارالحجه، رواق غدیر و صحن انقلاب برگزار می شود.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی افزود: در دهه اول محرم در جای جای حرم مطهر رضوی، هر روزه مراسم سخنرانی، بیان احکام و روزه خوانی برگزار می شود که در رواق امام خمینی آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر شوراهای عالی حوزه علمیه خراسان در 5 شب دوم به ارائه سخن می پردازند.

وی ابراز کرد: از ابتدای ماه محرم مراسم اهدای پرچم، اذن عزا، صلای عزا از مناره های حرم مطهر برگزار شد همچنین  برگزاری 90 جلسات سخنرانی و بیان احکام ویژه خواهران در رواق حضرت زهرا و رواق حضرت معصومه و نیز نجوای عارفانه و قرائت ادعیه و زیارات از دیگر برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه اول ماه محرم است.

حجت الاسلام شریعتی نژاد افزود: سخنرانی، مدیحه سرایی، قرائت زیارت امین الله، قرائت زیارت عاشورا در دو نوبت در روز، اجتماع عظیم شیرخوارگان حسینی در صحن جامع رضو و دوخت 35 هزار لباس شیرخوارگان و توزیع لباس ها به این شیرخورگان از ساعت 6 صبح ششم ماه محرم به مادران شیرخوار و برنامه عزاداری ویژه نوجوانان با عنوان «احلی من العسل» در هفتم محرم از دیگر برنامه ها در این دهه است.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی با اشاره به ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی سخنرانی می کند همچنین در روز عاشورا برنامه مقتل خوانی از ساعت 9 صبح توسط آیت الله علم الهدی برگزار می شود و نماز ظهر عاشورا نیز به امامت آیت الله علم الهدی اقامه خواهد شد.

وی اضافه کرد: مراسم آیینی خطبه خوانی در شب عاشورا در صحن انقلاب اسلامی  با حضور تولیت آستان قدس رضوی در دوشنبه 18 شهریور برگزار می شود و این مراسم با خطبه خوانی و شب گردانی خدام و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت انجام می شود همچنین مراسم شام غربیان سیدالشهدا با حرکت خدام از چهاراه شهدا به سمت حرم مطهر و اجتماع و عزاداری در صحن جمهوری اسلامی برگزار می شود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد به مراسم قرائت قرآن در شب عاشورا اشاره و خاطرنشان کرد: مراسم احیای قرآن در شب عاشورا با حضور قاریان بین المللی در دوشنبه از 22:30 تا 24 در صحن امام خمینی برگزار می شود.

روح الله رنجبر، مدیر امور انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: همزمان با آغاز ماه محرم همایش اهدای پرچم به هیأت های مذهبی، مراسم اذن عزای محرم، سیاه پوش کردن پرچم گنبد و ضریح مطهر برگزار شد و نیز از 29 ذیحجه تا  صبح 3 ربیع الاول که حرم مطهر رضوی سیاه پوش است نقاره خوانی نیز تعطیل است.

وی به خدمت رسانی به هیأت های مذهبی در روز عاشورا اشاره و ابراز کرد: در تاسوعا و عاشورای حسینی خادمان حرم مطهر رضوی فرخوان فوق العاده شده اند تا به صورت مطلوب تر در خدمت گروه های عزاداری باشیم و بتوانیم ضمن تأمین مسائل امنیتی، تسهیلاتی جهت ورود دستجات عزاداری به حرم داشته باشیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات