۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۱۹۲۸۴

حکم شنیدن آیات سجده‌دار قرآن در فقه اهل‌سنت

حکم شنیدن آیات سجده‌دار قرآن در فقه اهل‌سنت
الازهر مصر تاکید کرد که مطابق با فقه اهل سنت، انجام سجده پس از شنیدن آیات سجده‌دار قرآن، مستحب است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، کمیته فتوای مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر در پاسخ به استماع آیات سجده‌دار قرآن تاکید کرد که بنابر نظر مشهور فقها، انجام سجده مستحب موکد است.

کمیته فتوای مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با اشاره به سیره برخی صحابه در انجام و ترک آیات سجده‌دار در مجالس مختلف خاطر نشان کرد که قول ارجح در میان فقها، استحباب سجده است بنابراین اگر فردی سجده را به جا آورد ثواب خواهد برد همانگونه که ترک آن عقابی در پی ندارد.

این نهاد دینی افزود: اگر امکان سجده برای مستمعین فراهم باشد پس بهتر آن است که سجده به‌جا آورد. برخی فقها در فرض عدم طهارت یا عسر و حرج از انجام سجده، فتوا به استحباب بیان ذکر «سُبْحَانَ الله، وَالْحَمْد لله، وَلَا إِلَه إِلَّا الله، وَالله أكبر، وَلَا حول، وَلَا قُوَّة إِلَّا بِاللَّه الْعلي الْعَظِيم» داده‌اند.

کمیته فتوای الازهر با اشاره به ذکر سجده اظهار داشت: ذکر سجده مستحب همانند سجده نماز، سه مرتبه «سبحان ربی الاعلی» است یا آنکه گفته شود «اللهم لك سجدت، وبك آمنت، ولك أسلمت، سجد وجهي للذي خلقه وصوره وشق سمعه وبصره، تبارك الله أحسن الخالقين»

در همین راستا دارالافتای مصر نیز در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، هدایای اعطا شده از فرزندان به والدین در ایام حیات را در زمره ترکه میّت به شمار آورده است.

دارالافتا تصریح کرد که تمامی متعلّقات فرد متوفی مانند سکه و طلایی که از جانب فرزندان به والدین هدیه داده می‌شود، در زمره ملک متوفی به حساب آمده و با توجه به نصاب سهم الارث میان ورثه تقسیم می‌شود.

محمد رایجی
ارسال نظرات