۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۱۹۳۲۰
جمعی از علما و سخنرانان خواستار شدند؛

هیئت‌های سراسر کشور به موضوع خطیر خانواده بپردازند

هیئت‌های سراسر کشور به موضوع خطیر خانواده بپردازند
جمعی از علما و سخنرانان کشور در راستای دعوت از هیئت‌های سراسر کشور جهت پرداختن به موضوع خانواده نامه ای منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در نامه جمعی از علما و سخنرانان کشور خطاب به هیئات مذهبی که در آغازین روزهای ماه محرم و در راستای دعوت از هیئت‌های سراسر کشور جهت پرداختن به موضوع خطیر خانواده منتشر شده است، آمده است: هیئات به جهت موضوع محوری خویش یعنی حیات و ممات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گره‌ی ذاتی با موضوع خانواده دارند. نه تنها واژه «اهل‌بیت (ع)» به معنای «خانواده» بوده بلکه به استناد روایات تاریخی، پروژه دین اسلام از آغاز بعثت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) تا غصب خلافت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) تا قیام عاشورا و پس از آن، همگی به صورت خانوادگی اجرا شده است و بدون شک تحقق ظهور نیز ربط و نسبتی وثیق با تبلور خانواده‌هایی به رنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نامه با تأکید بر لزوم توجه به موضوع تقویت بنیان خانواده در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلام و ظهور حضرت حجت آمده است: مسأله خانواده از جنس مسائل فرهنگی است و قطعاً در کوتاه مدت نتایج چشمگیری ملاحظه نخواهد شد. پیروزی در این صحنه نیازمند صبر و کار مداوم و مستمر است اما شروع مبارزه خود گام بزرگی برای فتح است.

متن کامل نامه بدین شرح است:

از حدود صد سال پیش تا امروز، دشمن بشریّت، یعنی صهیونیسم و جریان سرمایه‌داری بین‌المللی، تصمیم گرفته‌اند نظام خانواده را از بین ببرند. هرچند در بعضی نقاط موفقیت‌هایی به دست آوردند، اما در کشورهایی چون ایران اسلامی به موفقیت نرسیدند. با این حال آنان دست از تلاش برنداشته‌اند و امروز بیش از گذشته میهن عزیز ما، هدف بمباران دشمنان قرار گرفته است. رواج شهوات و از بین رفتن حیا و عفّت؛ سخت شدن شرایط ازدواج برای جوانان؛ ترویج فرهنگ فرزند کمتر زندگی بهتر؛ و رواج یافتن ازدواج سفید که سیاه‌ترین اتفاق در این زمینه است؛ همه در راستای نابودی این سنّت الهی است.

اما در این بین هیآت که سرچشمه تسری ولایت اهل بیت (علیهم‌السّلام) در جامعه و از اصلی‌ترین حلقه‌های اتصال مردم به آستان ربوبیت هستند؛ همواره از مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی نقشه‌های دشمن در طول تاریخ تشیع بوده‌اند. آنان که هماره از جبهه‌های دفاع مقدس تا سنگرهای دفاع از حرم و در خاکریزهای خدمات اجتماعی در خط مقدّم حضور داشته‌اند، امروز که مبارزه به میدان خانواده کشیده شده است روا نیست این نهاد اصیل جامعه شیعی، از توجه به این مهم چشم فروبندد و در راه دفاع از آن، از همّت و حمیّت خویش فروگذار نماید.

هیآت همواره بر مدار اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السّلام) دایر بوده‌اند و نه تنها واژه «اهل‌بیت (ع)» به معنای «خانواده» است، بلکه به استناد روایات تاریخی، از آغاز بعثت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) تا قیام عاشورا و پس از آن، نهاد خانواده نقشی تعیین کننده در شکل‌گیری این اتفاقات داشته است و بدون شک تحقق ظهور نیز نسبتی وثیق با تبلور خانواده‌هایی به رنگ اهل‌بیت علیهم‌السّلام خواهد داشت.

این دغدغه، جمعی از خادمان آستان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السّلام را بر آن داشت تا در آستانه‌ی محرّم حسینی، که نماد عزت و عظمت اسلام است، با دعوت از عموم هیآت سراسر کشور، بسم‌اللّهی بگوییم و سرآغازی باشیم بر جهادی بی‌پایان در سنگر حفظ و تحکیم ارزش‌های والای نهاد خانواده.

بدین وسیله از تمام کسانی که در عرصه هیأت نقش‌آفرینی می‌کنند، دعوت می‌کنیم به صف این مبارزه بپیوندند تا بتوانیم در کنار یکدیگر، برای حفظ و رشد انقلاب و نظام اسلامی که زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت بقیةالله‌الاعظم (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) خواهد بود، قدم برداریم. سخنرانان با تبیین اهمیت موضوع خانواده و شرح و بسط زوایا و جوانب آن؛ شاعران با پردازش هنرمندانه مدایح و مراثی اهل‌بیت علیهم‌السّلام از زاویه نگاه خانواده؛ مداحان با رصد و گزینش فرازهای مرتبط با خانواده از تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السّلام و انتخاب اشعار متناسب؛ و مدیران و متولیان نیز با توجه به کمّ و کیف برگزاری جلسات و فراهم آوردن زمینه حضور خانوادگی مخاطبان در هیآت، در این جریان‌سازی ارزشمند سهیم شوند و با تبدیل هیأت به سنگری برای حفاظت و صیانت از کیان خانواده یک‌بار دیگر، پشت دشمنِ محکوم به شکست را با خاک مذلت آشنا کنند.

در پایان لازم به ذکر است مسأله خانواده از جنس مسائل فرهنگی است و بدون تردید با فعالیت‌های موقت و کوتاه‌مدت نتیجه چشمگیری حاصل نخواهد شد. موفقیت در این صحنه نیازمند صبر و تلاش مداوم است، اما شروع مبارزه خود گام بزرگی برای دست یافتن به فتح و نصر در این عرصه خواهد بود، ان‌شاء‌الله.

این نامه که مصادف با دومین روز از ماه محرم‌الحرام و با امضای آیات و حجج اسلام باقری کنی، جاودان، صدیقی، انصاریان، پناهیان، ماندگاری، مؤمنی، کاشانی و عباسی ولدی منتشر شده است را می‌توان هم‌راستا و در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل بیت (علیهم السلام) در سال ۹۷ دانست./1360/

ارسال نظرات