۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۱۹۳۵۹
معاون تهذیب حوزه:

کربلا عصاره همه تاریخ است

کربلا عصاره همه تاریخ است
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ملکی از جریان کربلا به عنوان عصاره همه تاریخ یاد و تاکید کرد که در هر عصر و زمانی رسالت ما باید نصرت جبهه حق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حمید ملکی معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان که با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد امام صادق(ع) شهرک صادقیه قم برگزار شد، با استناد به روایاتی و فرازهایی از فرمایشات علامه شهید مطهری، به تبیین فلسفه خلقت انسان پرداخت.

وی با اشاره به روایت «من عرف نفسه فقد عرف ربه» خودشناسی را یک اصل مهم ارزیابی و تصریح کرد: انسان کریم، عزیز و غیور گناه مرتکب نمی شود؛ دست به مستی نمی زند، دروغ نمی گوید، غیبت نمی کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه یکی از اسوه های مهم قرآنی را وجود شخصیت نازنین حضرت رسول الله(ص) دانست و با تاکید بر این که شیعه اهل سنت است، خاطرنشان کرد: ما باید به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) تاسی و در زندگی شخصی و اجتماعی خود به توصیه ها و سیره، گفتار و کردار ایشان توجه و عمل کنیم.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ملکی، برتر دانستن دیگران از خود را یکی از مراتب و علامات ادب طبق آموزه های دینی دانست.

وی با اشاره به داستان قارون در قرآن کریم، «إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى فَبَغى عَلَیْهِمْ وَ آتَیْناهُ مِنَ الْکُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ» تصریح کرد: قارون از قوم موسی و جزو بنی اسرائیل بود اما بر آنها طغیان کرد؛ داستان تنها ماجرای قارون نیست، بلکه قارون صفتان است، او صعود کرده بود و بالا می رفت اما در امتحان رفوزه شد و سقوط کرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در نتیجه گیری خود از این بحث، ابراز داشت: آنچه خدا به ما داده مغرور و سرمست مان نکند، مؤمن واقعی کسی است که اگر همه دنیا را به او بدهند یا دنیا را از او بگیرند فرح و شادی و غم و غصه او را فرا نگیرد.

وی در تشریح اوصاف متقین به روایاتی از معصومین(ع) استناد کرد و گفت: متقین دنبال علو، برتری جویی و سلطه و فساد روی زمین نیستند،  

حجت الاسلام والمسلمین ملکی از کربلا به عنوان عصاره تاریخ یاد و  تاکید کرد: تمام تلاش و رسالت ما باید در هر عصر و زمانی شناخت و یاری کردن جبهه حق باشد؛ همواره باید بدانیم در صف حق هستیم یا باطل؟ /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات