۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۱۹۴۰۶
آیت الله رئیسی:

حمایت از تولید با صرف سخن حل نمی‌شود |درب اتاق مسؤولان به روی مردم باز باشد

حمایت از تولید با صرف سخن حل نمی‌شود |درب اتاق مسؤولان به روی مردم باز باشد
رییس قوه قضاییه بر ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از مسؤولان قضایی و اجرایی درباره موضوع باغ‌شهرها و دست‌اندازی به اراضی تأکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، تصریح کرد: شور و شعور حسینی عبارت به‌حقی است که برای مردم استان شهیدپرور زنجان به کار می‌رود؛ مردمی که به تدین، اخلاص، دلدادگی به دین، ارزش‌های دینی و عشق به انقلاب و ارزش‌های انقلاب و ولایتمداری معروفند.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تبیین موضوع عدالت، اظهار کرد: در هر کوی و برزن اگر فرماندار، بخشدار، قاضی، وزیر، وکیل، مسؤول و هرکسی که به نام نظام خدمت می‌کند، از ملکه عدالت بهره‌مند باشد، می‌توان به بهره‌مندی مردم از عدالت امیدوار بود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه توجه به قانون و اجرای آن می‌تواند در زمان ما بهترین شاخص برای اجرای عدالت باشد، خاطرنشان کرد: هر نوع قانون شکنی، دور زدن قانون، پارتی بازی، رابطه ناسالم و فساد، نقض عدالت و موجب وارد آمدن خدشه به اجرای عدالت می شود.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زمین و نگهداری و بهره‌برداری صحیح از آن به عنوان یک ثروت ملی، گفت: زمین‌خواری، تجاوز به رودخانه و بستر آن و دست اندازی به ثروت‌های ملی از ناحیه هر شخص و صاحب هر جایگاهی، خلاف عدالت است. کسانی که امروز به عنوان حافظان این ثروت تعیین شده‌اند، باید بدانند این وظیفه امری است که جنبه پیشگیری دارد و ما نه فقط برای حراست از مرزهای اقلیمی خود بلکه در همه حوزه‌ها نیازمند مرزبان هستیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اگر منابع طبیعی، جنگل‌ها و ثروت‌های ملی مورد دست اندازی افراد سوداگر، متخلف و قانون گریز قرار گرفت، باید کسانی که امروز از طرف دولت اسلامی مسؤولیت نگهبانی دارند، پیشگیری کنند و در زمان خودش نگذارند تخلفی واقع شود. اینکه می‌‎بینید امروز دادستانی برای قلع و قمع یک بنا حکم می‌دهد برای این است که در زمانی که لازم بوده جلوی احداث این بنا از خشت اولی که گذاشته شد، گرفته نشده است تا نهایتا تبدیل به یک خانه و ویلا شده و الان برخورد با آن هم برای صاحب ویلا و خانه و هم برای افکار عمومی سخت است ولی اگر پیشگیری می‌شد، کاربسیار آسان و بی زحمتی بود.

رییس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه در مورد باغ‌شهرها و دست‌اندازی به اراضی یک کارگروه از مسؤولان اجرایی و قضایی باید تشکیل شود، اظهار کرد: این کارگروه باید بدون فوت وقت اولا از تصرفات آتی جلوگیری کند و ثانیا نسبت به وضع موجود بررسی هایی را صورت دهد و به مردم اطلاع رسانی کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در اجرای عدالت هیچ فرقی بین ضعفا و متمولان نیست، تصریح کرد: اینکه با ضعفا برخورد شود اما افراد متمول در حاشیه امن باشند، به هیچ عنوان برای جامعه پذیرفته نخواهد بود.

رییس قوه قضاییه همچنین درباره موضوع خصوصی سازی گفت: آن دسته از شرکت‌ها و کارخانجات که به عنوان خصوصی سازی واگذار شده اند، مورد بررسی قرار دارند و ما نتیجه رسیدگی ها را به مردم خواهیم گفت.

آیت الله رئیسی با تأکید بر تعامل و هماهنگی همه دستگاه ها در روند مبارزه با فساد، به نقش مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: عموم مردم با تاسی از روحیه امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند و این حس امر به معروف و نهی از منکر و بلند کردن فریاد در برابر دیده شدن بی عدالتی، حس بسیار مبارکی است که باید مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد زیرا یک پشتوانه ارزشمند در مشارکت مردم برای اجرای قانون و عدالت و مبارزه با فساد است.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که آیا فقط صرف اینکه بگوییم در مورد فضای مجازی، توسعه‌ای در یک روستا ایجاد کرده‌ایم، کفایت می‌کند؟ خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع باید گفته شود که آیا رفع بیکاری و ایجاد اشتغال کرده‌ایم؟ آیا آن پسر ودختری که تحصیل کرده‌اند و می‌توانند در برنامه‌نویسی شریک باشند به کار گرفته شده‌اند؟ امروز هند به میزانی که ما درآمد نفتی داریم از همین فضای مجازی درآمد اقتصادی کسب می‌کند و پاکستان نیز این کار را شروع کرده و بسیاری از کشور‌ها این کار را کرده‌اند. اقتصاد و اشتغال فضای مجازی باید مورد توجه باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه ظرفیت‌ها در کشور، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری باید تولید در کشورمان رونق پیدا کند و رمز رونق تولید این است که باید یک سرمایه گذار و کارآفرین احساس کند می‌تواند فرآیند‌ها را سالم و سریع طی کند. اگر تولیدکننده و سرمایه گذار احساس کند سیری که باید مجوز بگیرد با سرعت انجام می‌شود و از آن به شکل قانونی حمایت می‌شود، در این صورت تولید رونق پیدا می‌کند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر حمایت همه جانبه از صنعتگران و کارآفرینان در حوزه های قضایی، مالی، تسهیلاتی و ... خاطرنشان کرد: حمایت از تولید کنندگان و صنعتگران با صرف سخن گفتن حل نمی‌شود بلکه باید در عالم عمل و اجرا صورت گیرد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش های دستگاه قضایی برای کاهش اطاله دادرسی، عدم اعطای صلاحیت برای اخذ پروانه وکالت توسط قضاتی که صلاحیت ندارند، جلوگیری از فرار مالیاتی و شایسته سالاری در دستگاه ها اشاره کرد و با تاکید بر ضررورت افکارسنجی مستقیم از مردم، گفت: یکی از بهترین روش‌ها این است که فرماندار، شهردار، رئیس دادگستری، مدیر اجرایی، دادستان و ... درب اتاق خود را به روی مردم باز بگذارند تا مردم با مراجعه به آنها حرف‌های خود را بزنند. این موضوع یکی از روش‌های سنجش افکار عمومی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها خواهد بود.

رییس قوه قضاییه در پایان با بیان اینکه آنچه برای ما موضوعیت دارد، اجرای منویات مقام معظم رهبری برای رفع دردها و دغدغه های مردم است، یادآور شد: گفتمان غالب در کشور باید گفتمان امام و رهبری باشد. ارائه آمار در زمینه‌های گوناگون کافی نیست بلکه مردم باید احساس اجرای قانون و عدالت کنند. این احساس نیز فقط با عمل ایجاد می‌شود.

محمد قمین
ارسال نظرات