۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
کد خبر: ۶۱۹۴۲۸
آیت الله رئیسی:

هیچ فرد و نهادی نباید به پشتوانه قدرت، به بیت المال تعرض کند

هیچ فرد و نهادی نباید به پشتوانه قدرت، به بیت المال تعرض کند
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد که هیچ سازمان، نهاد و اداره‌ای در کشور نباید به اسم قدرت و وابستگی به سازمان خود، به بیت المال تعرض کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان زنجان، قیام اباعبدالله الحسین (ع) را حماسه سازترین، انسان سازترین و انقلابی‌ترین حرکت تاریخ دانست و تصریح کرد: ما مبتنی بر عاشورا باید یک حرکت برنامه ریزی شده و با هزم و دوراندیشی داشته باشیم که این امر نیازمند مدیریت مدبرانه، برنامه ریزی دقیق و اعتقاد و باور است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: مردم نباید گرفتار آن چیزی باشند که الان برای آن‎ها دغدغه ایجاد کرده است. البته مسائل و مشکلاتی هست اما در این میدان همه چیز در این واژه بلندی است که انسانیت باید به وجود مقدس اباعبدالله الحسین (ع) افتخار کند و این گره‌ها به کمک امام حسین (ع) باز می‌شود.

آیت الله رئیسی با بیان این که فضای کشور، فضای مقاومت است، افزود: مقام معظم رهبری پرچم مقاومت را بلند کرده‌اند و ما نیز فرزندان ایشان هستیم. روحیه مردم، روحیه مقاومت است. زمانی که پهپاد آمریکایی ساقط شد، فرزندان ما ثابت کردند که ما می‌توانیم. چرا امروز آمریکایی‌ها برای یک مذاکره مستاصل هستند؟ اگر ما در موضع اقتدار و مقاومت بایستیم این وعده الهی و تاکید مقام معظم رهبری است که در این میدان پیروزیم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به افتخارآفرینی جوانان کشور از جمله شهدای هسته ای، اظهار کرد: به نظر می‌رسد خیلی از مشکلات را دشمن ساخته یا به دلیل بی تدبیری برخی ایجاد شده است اما به دست توانمند انسان‌های با اراده و به برکت نام اباعبدالله الحسین (ع) حل خواهد شد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اراضی ملی گفت: در این باره با شورای حفظ حقوق بیت المال جلسه داشتیم و مقرر شد مسائل دنبال و برای آن زمان تعیین شود. ما یک ماه را تعیین کردیم که امید است به همت آقایان کار پیگیری شود نباید شاهد این باشیم که نسبت به ثروت ملی، منابع طبیعی و اراضی تعرضی شود. چرا در کشور چاه‌های غیرمجاز که بر اساس آمار به نسبت بیش از چاه‌های مجاز هستند باید وجود داشته باشند؟ مگر دولت‌ها و دستگاه‌های مسئول اقتدار ندارند که جلوی این کار را بگیرند؟

رییس دستگاه قضا ادامه داد: واقعاً اگر برخی اقدامات مجاز است و منابع طبیعی اجازه می‌دهد، طرحی را داشته باشند و قاطعانه مثل خیلی از طرح‌ها اجرا شود اما چراباید جلوی چشم مدیران ما قانون نقض و به ثروت ملی تعرض شود یا آب و خاک مورد تعرض قرار گیرد؟ گفته می‌شود برخی از سازمانها بنا احداث کرده‌اند با آن‌ها چه کنیم؟ سازمان‌هایی که در این قضیه مقصر هستند سوال از آن‌ها جدی‌تر است. آن‌هایی که خودشان حافظان قانون هستند اگر ناقضین قانون باشند، آیا قابل قبول است؟ گفته می‌شود سازمانی مجموعه‌ای ساخته آیا باید با آنها برخورد شود؟ باید بگویم چرا که نه، مگر نقض قانون نیست؟ اگر هست چرا آن سازمان به خود اجازه می‌دهد این را انجام دهد؟

آیت الله رئیسی افزود: به نظر ما اگر سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌ها به خود اجازه بدهند به خاطر جایگاه قدرت خود یا اتصال به قدرتی تخلف کنند، این قضیه نسبت به افراد معمولی باید شدیدتر باشد. حال هر سازمانی که می‌خواهد باشد. این را مقام معظم رهبری فرمودند و تاکید کردند و نگاه ما نیز همین گونه است که هیچ سازمان و اداره‌ای نباید به خود اجازه نقض قانون و تعرض نسبت به بیت المال را بدهد و به اسم قدرت و وابستگی به یک سازمان و اداره و نهاد، در بستر رودخانه کاری انجام دهد یا زمین‌ها و مراتع را تصرف کند.

رییس قوه قضاییه درباره مسئله پسماند‌ها نیز اظهار کرد: این موضوع باید هر چه سریعتر ساماندهی شود لذا از معاون اول محترم قوه قضاییه می‌خواهم تا این قضیه را مدیریت کنند و با قاطعیتی که از آقای اژه‌ای سراغ داریم این موضوع ظرف یک ماه ان‌شاءالله رفع شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه موضوع فروش اراضی قولنامه‌ای را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: معاون حقوقی قوه قضاییه در حال تعامل مجدانه با مجلس هستند که البته مجلسی‌ها هم موافق هستند، تنها ایرادات شورای نگهبان باقی است که این موضوع را از طریق شورای نگهبان نیز پیگیری خواهیم کرد. اسناد رسمی باید در کشور باب شود وگرنه ممکن است یک زمین یا یک آپارتمان به چند نفر فروخته شود. به همین سبب بسیاری از پرونده‌هایی که در داسرا مطرح می‌شود برای همین مشکل است که باید رفع شود زیرا مسئله اسناد جزء نظامات است.

رییس قوه قضاییه همچنین تاکید کرد: اگر کسی به هر دلیلی نه پول داشت وکیل بگیرد و نه زبان حقوقی داشت که سخنش را بگوید، باید احساس کند که می‌تواند حق‌خواهی خودش را دنبال کند لذا این فضا باید در دادگستری و دستگاه‌ها ایجاد شود تا افراد به حق خود برسند.

آیت الله رئیسی درباره اعتراضات کارگران کارخانه روغن نباتی نیز گفت: این افراد عنوان می‌کنند با واگذاری کارخانه به بخش خصوصی این مجموعه خوابیده و تا حدی حقوق‌ها نیز عقب افتاده است درحالی که قرار بود با واگذاری کارخانه به بخش خصوصی این مشکلات حل شود. آیا قرار بود مواد اولیه که استانداری به آن‌ها داده به کار گرفته نشود؟ آیا قرار بود کارگران بیکار شوند؟ آیا قراربود اینگونه خصوصی سازی کنیم؟ بدون شک حتما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رییس قوه قضاییه درباره مشکلات کارخانه ایران تراسفور نیز تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها کسی آمده بدون اینکه آورده‌ای داشته باشد بیش از هزار میلیارد به دست آورده است. حال آیا مردم این را می‌پذیرند؟ آیا این خصوصی سازی واقعی است؟ بخشی از سهام به شخصی واگذار شده که بدون آورده صاحب هزار میلیارد پول شده است که هیچ کس آن را نمی‌پذیرد لذا با کمک مدیران باید پیگیری شود.

آیت الله رئیسی در پایان خطاب به مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی گفت: با جرات و قدرت کار کنید و ما هم به عنوان دستگاه قضا پشتیبان شما خواهیم بود. یقین بدانید مدیری که با جسارت تحریم‌ها را دور می‌زند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید و دشمن را زمین گیر کند، به عنوان یک مدیر شجاع مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.

محمد قمین
ارسال نظرات