۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۶۱۹۴۸۷
حجت الاسلام والمسلمین عبادی:

طرح جدید بانکداری مجلس تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد

طرح جدید بانکداری مجلس تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد
عضو شورای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه با بیان اینکه مجلس نباید در تصویب طرح جدید بانکداری عجله کند، خواستار استفاده از نظر کارشناسان حوزه و دانشگاه برای تکمیل طرح شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که در گام دوم انقلاب باید گامی اساسی در حوزه بانکی برداشته شود، گفت: بانک نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و تأثیر پذیری بیش از 70 درصد اقتصاد کشور از نظام بانکی است.

وی افزود: منابع مالی توسط بانک ها تأمین می شود از این رو تأثیر فراوانی دارند، اوایل انقلاب یکی از مطالبات مهم و جدی بزرگان و انقلابیون به ویژه حضرت امام اسلامی شدن بانک ها بود اما قانون بانکداری بدون ربا سال 62 بعد از 5 سال به تصویب رسید، این قانون متشکل از تعدادی عقد شرعی مانند مضاربه و جعاله بود که هیچ مرجعی با این قراردادها مخالفتی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی اظهار داشت: بعد از گذشت سال ها امروزه مراجع و حتی اقتصاددانان می گویند که قانون بانکداری بدون ریا عملیاتی نشده است، مراجع تقلید ده ها بار نسبت به شبهات شرعی در نظام بانکی هشدارهای جدی دادند.

وی ادامه داد: مردم باید در گام دوم انقلاب اسلامی در زمینه مسائل بانکی مطالبه کنند و مسؤولان نیز به اصلاح وضعیت موجود بپردازند، اخیرا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که طرح جدیدی با عنوان بانکداری جمهوری اسلامی ایران در حال نهایی شدن و تصویب در مجلس است.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه ابراز داشت: ما ویرایش های قبلی این طرح را مشاهده کردیم و ماده به ماده مورد بررسی جدی قرار دادیم، متأسفانه با وجود این که طرح مذکور نسبت به طرح فعلی مزایایی دارد اما نمی تواند به عنوان قانون جدید وضعیت بانکی را سامان دهد و در برخی موارد وضعیت را بدتر می کند.

وی عنوان کرد: مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه نکات خود را به دست اندرکاران طرح منتقل کرده است که امیدواریم توجه لازم صورت گیرد، جا داشت که کمیسیون اقتصادی ویرایش نهایی طرح را در اختیار نخبگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی قرار می داد تا مورد بررسی قرار گیرد، مجلس نباید در تصویب این قانون عجله کند چون باید کار کارشناسی دقیق بر این قانون صورت گیرد چرا که تحول لازم را در این طرح مشاهده نکردیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی خاطرنشان کرد: انتظار ما از طرح جدید این است اشکالات قانون فعلی که مورد اعتراض مراجع و اقتصاددانان است برطرف شود، امیدواریم که دست اندرکاران طرح جدید مشکلات آن را با کاردقیق بر طرف کنند.

وی با اشاره به مشکلات قانون فعلی بانکداری اضافه کرد: اوایل انقلاب به دلیل شرایط خاص آن زمان بررسی های کافی و کارشناسی های لازم صورت نگرفت، قراردادها مشروع است اما لوازم مورد نیاز برای اجرایی شدن قانون در نظر گرفته نشد، اگر مضاربه شرعی عملیاتی می شد احدی ایراد نمی گرفت اما امروز مضاربه ها صوری است.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه گفت: یکی دیگر از قراردادها فروش اقساطی است که اگر طبق قانون عمل می شد هیچ مرجع تقلیدی بر فروش و سود آن ایراد نمی گرفت اما امروز پول را به مشتری می دهند و شخص پول را می گیرد و یک فاکتور صوری تهیه می کند و به بانک می دهد؛ در اغلب موارد بانک اطلاع دارد که فاکتورها صوری است اما کار خود را انجام می دهند.

وی افزود: آیا قانون فعلی بانکداری نظامات کنترلی دارد که بررسی شود قراردادها به صورت مشروع انجام می شود یا خیر، وقتی قانون رعایت نشود پول و سود حرام شده و از همین پول ها برای سود سپرده گذاران استفاده می شود، می توان کاری کرد که عملکردها مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی اظهار داشت: در قانون جدید باید مکانیسم نظارتی دیده شود، در قانون عملیات بانکی آیا پیوست فرهنگی وجود داشت تا به عنوان مثال کار حوزه و دانشگاه در این مسیر مشخص باشد؟ آیا در طرح جدید نظامات کنترلی برای شرعی بودن معاملات و پیوست آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شده است؟ بررسی ها نشان می دهد که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: درماه مبارک رمضان به 35 بانک نامه رسمی دادیم که آماده ایم بدون هیچ چشمداشتی دوره های آموزشی فقه بانکی برگزار کنیم اما حتی یک مورد در این زمینه درخواستی نشد و برخی از بانک ها خواستند که درباره نماز، امر به معروف و مدیریت برنامه داشته باشیم! در قانون جدید باید الزامات دیده شود.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که بانک ها نباید بنگاهداری کنند، آیا در طرح جدید برای ممنوعیت بنگاهداری بانک ها فکری شده است؟ بانک باید سرمایه را از مردم بگیرد و به فعالان اقتصادی بدهد، متأسفانه طرح جدید بنگاهداری را برای بانک ها ممنوع نکرده بلکه زمینه را بیشتر فراهم آورده است.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب چقدر درباره اقتصاد مقاومتی تأکید دارند؟ ایشان فرمودند اقتصاد مقاومتی نسخه علاج مشکلات اقتصادی کشور است و اقتصاددانان این موضوع را تأیید می کنند، اقتصاد مقاومتی یعنی نظام اقتصادی و بانکی هماهنگ با مدل اقتصاد مقاومتی باشد اما طرح جدید بانکداری هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد بلکه مانع اقتصاد مقاومتی هم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی خاطرنشان کرد: مجلس نباید در تصویب طرح جدید عجله کند بلکه باید این طرح را در اختیار کارشناسان حوزوی و دانشگاهی قرار دهند تا بررسی های دقیق صورت گیرد، پیشنهاد ما این است که مزایای طرح جدید به عنوان الحاقیه و اصلاحیه قانون فعلی در نظر گرفته شود، پیشنهاد می شود بندی در نظر گرفته شود تا بر اساس آن بانک مرکزی مکلف باشد در چند سال با استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه و با توجه به منویات رهبر انقلاب و نظرات مراجع الگوی بانکداری جمهوری اسلامی ایران را تهیه کند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
ارائه راهکارهای اجرایی توسط بانکها از سوی حوزویان اقتصاددان شایسته است.
0
0