۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۱۹۵۲۵

ذکر مصیبت امام‌حسین (ع) از زبان مهدی فاطمه (س) وقتی که کودک بود

ذکر مصیبت امام‌حسین (ع) از زبان مهدی فاطمه (س) وقتی که کودک بود
بر زانوى راست امام حسن عسکری (ع) پسربچه‏‌اى نشسته بود که در خلقت و منظر مانند ستاره مشترى بود؛ فرمود: مسائلى که مى‌‏خواستى بپرس، از نور چشمم بپرس و به آن پسر بچه اشاره فرمود و من گفتم «یا ابن رسول‌الله مرا از تأویل کهیعص خبرده»

به گزارش خبرگزاری رسا، سعد بن عبدالله قمی ضمن روایت دیدار خود با امام حسن عسکری(ع) می‌گوید: من نمى‌‏توانم مولاى خود ابو محمد علیه‌السلام را در آن لحظه که دیدار کردم و نور سیمایش ما را فرا گرفته بود به چیزى جز ماه شب چهارده تشبیه کنم. بر زانوى راستش پسر بچه‏‌اى نشسته بود که در خلقت و منظر مانند ستاره مشترى بود و بر سرش فرقى مانند الفى بین دو واو بود (اشاره به امام عصر(عج) )

... ابو محمد علیه‌السلام به من نظر کرد و فرمود: اى سعد، تو براى چه آمدى؟ گفتم: احمد بن اسحاق مرا به دیدار مولایمان تشویق کرد؛ فرمود: مسائلى که مى‌‏خواستى بپرس؛ گفتم: اى مولاى من آن مسائل نیز بر حال خود است، فرمود: از نور چشمم بپرس و به آن پسر بچه اشاره فرمود و آن پسر بچه گفت: از هر چه مى‌خواهى بپرس.

سعد از آیه ابتدایی سوره مریم(س) پرسید و گفت: یا ابن رسول‌الله مرا از تأویل کهیعص خبرده، فرمود این حروف رمز اخبار غیبت است که خدابنده‌‏اش زکریا را به آن مطلع کرده و سپس براى محمد (ص) نقل کرده و شرحش این است که زکریا علیه‌السلام از پروردگار خود خواست که به او اسماء خمسه طیبه را بیاموزد، جبرئیل فرود شد آنها را به وى آموخت؛ زکریا چون محمد و على و فاطمه و حسن (ع) را یاد می‌کرد همّش برطرف می‌شد و گرفتاری‌اش زائل مى‌شد و چون حسین را یاد می‌کرد گریه گلویش را می‌گرفت و مبهوت می‌شد.

یک روز عرض کرد معبود من مرا چه مى‏‌شود که چون چهار نفر از خمسه طیبه را یاد می‌کنم، به یاد آنان از غم‌هاى خود آرام می‌شوم و چون حسین را یاد می‌کنم چشمم اشک می‌ریزد و ناله‌‏ام بلند مى‏‌شود؟

خداى تبارک و تعالى او را از قصه حسین خبر داد و فرمود کهیعص (کاف، نام کربلا) است و (هاء، هلاک عترت) است و (یاء، یزید علیه اللعنه) است که او ظالم بر حسین است. (عین، عطش حسین) است و (صاد، صبر) او است.

چون زکریا این مطلب را شنید نالان و غمگین شد و تا سه روز از مسجد خود بیرون نیامد و به مردم اجازه نداد در آنجا نزد او بروند و گریه و ناله سرداد و به این عبارات نوحه‌‏خوانى می‌کرد: معبودا من دل سوخته‏‌ام براى بهترى خلق تو به واسطه فرزندش، آیا بلاى این مصیبت در آستانش فرود مى‌‏آید؟معبودا آیا جامه این مصیبت را به تن على و فاطمه خواهى پوشید؟

معبودا آیا گرفتارى این فاجعه در محیط زندگانى آنها وارد مى‏‌شود؟ سپس عرض کرد: معبودا به من فرزندى روزى کن که در پیرى چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصى من قرارده و مقام او را نسبت به من چون مقام حسین قرار بده و چون او را به من دادى مرا فریفته دوستى او کن و به غم شهادت او گرفتار کن چنانچه حبیبت محمد را به غم فرزندش گرفتار می‌کنى. خدا یحیى را به او داد و او را به غم شهادت وى گرفتار کرد؛ دوره حمل یحیى 6 ماه بود و ایام حمل حسین (ع) هم 6 ماه بود و براى او داستان طولانیست‏.

قُلْتُ فَأَخْبِرْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ عَنْ تَأْوِیلِ‏ کهیعص‏ قَالَ هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ أَطْلَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا عَبْدَهُ زَکَرِیَّا ثُمَّ قَصَّهَا عَلَى مُحَمَّدٍ ص وَ ذَلِکَ أَنَّ زَکَرِیَّا سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا فَکَانَ زَکَرِیَّا إِذَا ذَکَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَى کَرْبُهُ وَ إِذَا ذَکَرَ الْحُسَیْنَ خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَةُ فَقَالَ ذَاتَ یَوْمٍ یَا إِلَهِی مَا بَالِی إِذَا ذَکَرْتُ أَرْبَعاً مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ تَدْمَعُ عَیْنِی وَ تَثُورُ زَفْرَتِی فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ وَ قَالَ‏ کهیعص‏ فَالْکَافُ اسْمُ کَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاکُ الْعِتْرَةِ وَ الْیَاءُ یَزِیدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَیْنِ ع وَ الْعَیْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُهُ‏ فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ زَکَرِیَّا لَمْ یُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَ مَنَعَ فِیهَا النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَیْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَى الْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ وَ کَانَتْ نُدْبَتُهُ إِلَهِی أَ تُفَجِّعُ خَیْرَ خَلْقِکَ بِوَلَدِهِ إِلَهِی أَ تُنْزِلُ بَلْوَى هَذِهِ الرَّزِیَّةِ بِفِنَائِهِ إِلَهِی أَ تُلْبِسُ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ ثِیَابَ هَذِهِ الْمُصِیبَةِ إِلَهِی أَ تُحِلُّ کُرْبَةَ هَذِهِ الْفَجِیعَةِ بِسَاحَتِهِمَا ثُمَّ کَانَ یَقُولُ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَیْنِی عَلَى الْکِبَرِ وَ اجْعَلْهُ وَارِثاً وَصِیّاً وَ اجْعَلْ مَحَلَّهُ مِنِّی مَحَلَّ الْحُسَیْنِ فَإِذَا رَزَقْتَنِیهِ فَافْتِنِّی بِحُبِّهِ ثُمَّ فَجِّعْنِی بِهِ کَمَا تُفَجِّعُ مُحَمَّداً حَبِیبَکَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اللَّهُ یَحْیَى وَ فَجَّعَهُ بِهِ وَ کَانَ حَمْلُ یَحْیَى سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَیْنِ ع کَذَلِکَ وَ لَهُ قِصَّةٌ طَوِیلَةٌ./1360/ج

منبع: تسنیم
ارسال نظرات