۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۱۹۶۰۲
آیت الله توکل:

نفس اماره بیش از شیطان سبب گمراهی و انحراف انسان می‌شود

نفس اماره بیش از شیطان سبب گمراهی و انحراف انسان می‌شود
نماینده خبرگان نفس اماره را خطرناک‌تر از شیطان توصیف کرد و گفت: نفس اماره بیشتر از شیطان بیرونی سبب گمراهی و انحراف انسان و خارج شدن از مسیر حق می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در مراسم عزاداری روز هفتم محرم که با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، علما و طلاب در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، به بررسی شرایط و موانع رسیدن به مقام عبودیت الهی پرداخت و گفت: نفس اماره بیشتر از شیطان بیرونی سبب گمراهی و انحراف انسان و خارج شدن از مسیر حق می‌شود.

وی با اشاره به آیات و روایات درباره ظلمت نفس اماره، گفت: وقتی دندان انسان درد می‌کند فرد به دنبال درمان او می‌رود؛ اما رشد سلول‌های سرطان در بدن بدون درد است و رشد نفس اماره در درون انسان همچون رشد غدد سرطانی است؛ انسان با گناه اول بدون این که خودش متوجه می‌شود لکه سیاهی بر قلب او خواهد نشست و همچنین با انجام گناهان دیگر ظلمت درونی افراد رشد می‌یابد، اما هنگامی انسان هوشیار می‌شودکه ظلمت گناه تمام جان او را گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گمراهی نفس اماره بسیار خطرناک است اما بیشتر انسان‌ها از خطر آن آگاهی ندارند، ابراز کرد: افرادی که در آیات و روایات پژوهش می‌کنند، نشانه‌های طغیان نفس اماره را تشخیص می‌دهند، همانند اینکه انسان برای نماز شب خواب می‌ماند، اما بیشتر افراد عدم این توفیق را در خستگی و دیر خوابیدن می‌دانند؛ در حالی که در روایات اهل بیت(ع) این عدم توفیق از زنگار گناه دانسته شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بیشتر افراد از خطر رشد نفس اماره و زنگار گناهان در درون خویش بی اطلاع هستند؛ اما آنها در پایان عمر از این خطر آگاهی خواهند یافت که در این حالت امکان تدارک و بازگشت برای آنها باقی نمانده است.

آیت الله توکل ابراز کرد: در روایات از لحظات پایان عمر انسان با عنوان احتضار یاد شده است، زیرا که در این حالت پرده‌های دنیوی کنار می‌رود و فرد محتضر ملائک، ائمه(ع) و شیاطین را مشاهد می‌کند و به جهت حضور این افراد در کنار بستر  فرد، این لحظه احتضار نامیده شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: دنیا عالم حجاب است؛ بسیاری از مسائل دیدنی و شنیدنی و استشمام کردنی است اما به سبب وجود حجاب‌های دنیوی مردم از آن‌ها آگاهی ندارند؛ ولی هنگام بروز علائم مرگ این پرده‌ها کنار می‌رود و  انسان ها از آنها آگاهی خواهند یافت.

آیت الله توکل با بیان اینکه محتضر با دیدن ملک‌الموت از عملکرد خویش در دنیا آگاهی می‌یابد، بیان کرد: چهره ظاهری ملک‌الموت طبق باطن محتضر است؛ بنابراین اگر فردی مؤمن بود، چهره این ملک برای او نورانی است اما باطن فرد گناهکار متعفن و ظلمانی است؛ بنابراین ملک‌الموت این گونه برای او ظاهر خواهد شد.

وی با اشاره به روایات و آیات قرآن درباره لحظات پایانی و مرگ انسان، بیان کرد: خداوند در هنگام احتضار باب توبه را به روی مردم می بندد که انسان در این زمان درخواست بازگشت به دنیا و اصلاح اعمال خویش را دارد اما پروردگار فرصت بازگشت به او نخواهد داد، همچنین زمانی که عذاب برای گناهکار چیره می‌شود، وی عذر و بهانه خواهد آورد؛ اما خداوند این عذر را از او نخواهد پذیرفت.

آیت الله توکل در پایان سخنانش بیان کرد: انسان در عمر خویش فرصت‌های زیادی را برای بیدار شدن و جبران گناهان و توبه دارد؛ اما با بی توجهی از گناهان خویش می‌گذرد و همچنین در هنگام احتضار و پس از درک عالم برزخ فرصتی برای جبران خطاها و اعمال اشتباه  انسان باقی نخواهند ماند./998/پ202/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات