۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۱۹۷۰۹

اقدامات امام حسین (ع) بیشترین اثر را در مهدویت داشته است

اقدامات امام حسین (ع) بیشترین اثر را در مهدویت داشته است
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی گفت که هر یک از اهل بیت در راستای امر ظهور به‌عنوان برنامه‌ای الهی مأموریت‌هایی برعهده داشتند، اما امام حسین (ع) به شکلی ویژه‌تر در امر مهدویت تأثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی استاد اخلاق و محقق علوم قرآن و حدیث گفت: بر اساس منابع حدیثی تمام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) یک نور و یک حقیقت واحدند، امیرالمومنین (ع) فرمود: «و کلّنا من نور واحد» (1). ما باید اهل بیت را یک سیرت واحد بدانیم یعنی باید آنان را نفسی واحد در جسم‌هایی متفاوت ببینیم. این موضوع به خوبی از سوی رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان 250 ساله شرح داده شده است، در واقع رهبر انقلاب تمام اهل بیت را یک انسان و یک حقیقت واحد می‌دانند اما در عمری 250 ساله که 63 سال آن عمر مبارک پیامبر اکرم (ص)، 63 سال دیگر عمر مبارک امیرالمومنین (ع) و ... است.

وی افزود: این حقیقتِ انسانی یک هدف نهایی و اصلی دارد که در مقاطع مختلف در پی تحقق آن هدف هستند. پس از آنجایی که تمام اهل بیت یک نور و حقیقت‌اند، یک هدف واحد هم دارند، اما چهارده معصوم (ع) چهارده جزء از این هدف را تأمین می‌کنند، در واقع ائمه اطهار (ع) چهارده قطعه از یک تصویر هستند که وقتی در کنار هم قرار گیرند، تصویر کامل می‌شود.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید: منظور از عصر در سوره مبارکه «والعصر»، عصر خروج قائم (ع) است. عصر در لغت به معنای عصاره‌گیری است و اگر عصر را دوران خروج قائم درنظر بگیریم، یعنی می‌توان عصاره و محصول تمام تلاش‌ها و اقدامات ائمه اطهار (ع) را در دوران خروج امام عصر (عج) مشاهده کنیم. از سوی دیگر می‌توان گفت منظور از «عصر» دورانی است که بشریت با قرار گرفتن در آن، در فشار و تنگنای شدید قرار می‌گیرد و این امر سبب تلاش بیشتر، غفلت‌زدایی و در نتیجه رسیدن به آن هدف مطلوب که ظهور امام زمان (عج) است می‌شود.

این محقق علوم قرآن و حدیث با تأکید بر اینکه مسأله مهدویت هدف نهایی اهل بیت (ع) بوده است، گفت: هر یک از اهل‌ بیت (ع) در راستای امر ظهور به‌عنوان برنامه‌ای الهی مأموریت‌هایی برعهده داشتند و بر اساس موقعیت زمانی و مکانی خود این مأموریت را به عالی‌ترین نحو انجام دادند، پس تمام اهل بیت (ع) در راستای مهدویت اقدامات و تلاش‌‌هایی داشتند.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی گفت: در حدیث داریم که: «لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی؛ اگر او را درک می‌کردم، تمام عمرم خادم او می‌شدم»، این حدیث هم از امام صادق (ع) و هم از امام حسین (ع) نقل شده است و نشان می‌دهد که اهل‌بیت (ع) آرزوی درک دوران حضور حضرت مهدی (عج) را داشتند و اینچنین از حکومت جهانی ایشان یاد کردند.

وی اضافه کرد: در میان چهارده معصوم که برای ظهور امام زمان (عج) تلاش‌ها کردند، امام حسین (ع) به شکلی ویژه در امر مهدویت تأثیرگذار بوده و در واقع اقدامات امام حسین (ع) بیشترین اثر را در مهدویت داشته است. در زیارت ناحیه مقدسه کلامی از امام زمان (عج) آمده که هر صبح و شب بر امام حسین (ع) گریه می‌کند، این اشاره به نقش ویژه اباعبدالله (ع) در ظهور امام زمان دارد. با بررسی قیام امام حسین (ع) در می‌یابیم که باید همه توجه‌مان به یاری و نصرت امام زمان (ع) باشد، چراکه همراهی با امام زمان (عج) در این زمان مانند همراهی با امام حسین (ع) در عاشوراست.

1ـ (مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج 2، ص 367)

2ـ (تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج 14، ص 428)

/1360/ج

ارسال نظرات