۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۱۹۷۷۱
آیت الله مهدوی:

برای تقابل با آمریکا نیازمند روحیه اباالفضلی هستیم

برای تقابل با آمریکا نیازمند روحیه اباالفضلی هستیم
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی طاقت تحریم‌های دشمنان را ندارند، گفت: برای تقابل با آمریکا باید روحیه حضرت عباس(ع) را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد امام حسن(ع) اصفهان، با بیان اینکه روز تاسوعا دشمن حمله کرد که کار را تمام کند و امام حسین(ع) حضرت ابالفضل(ع) را فرستادند که یک شب مهلت بگیرند، گفت: امام حسین(ع) به برادر خود فرمودند من دعا و نماز و ذکر و تلاوت قرآن را دوست دارم و می‌خواهم یک شب دیگر با خدای خود انس داشته باشم.

وی در ادامه افزود: این درحالی بود که امام حسین(ع) می‌دانستند عطش ایشان و همراهان بیشتر خواهد شد، اما عطش امام به مناجات و صحبت با خداوند بسیار بیشتر بود و این درسی است برای ما که در هیچ حالی از ذکر خداوند غافل نشیم.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: حضرت عباس(ع) آقای لب تشنگان و سقای تشنگان خطاب شدند، اگرچه ایشان موفق نشدند به کودکان آب برسانند اما سمتی از سوی امام حسین(ع) گرفتند و به جای جنگ با دشمنان به سراغ آب رفتند تا برای کودکان و تشنگان آب بیاورند.

شباهت کربلا و داستان طالوت و جالوت

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به حکمت 390 نهج البلاغه، اظهار کرد: داستان کربلا شبیه به ماجرای طالوت و جالوت است، حضرت عباس(ع) بسیار تشنه بودند و آب هم تا نزدیک دهان آوردند و قطعا اگر آب می‌خوردند هم امام راضی بودند، اما ایشان آب نوشیدن را خلاف ادب دانستند و از آن اجتناب کردند.

وی ادب و حیا را مسأله ای سازنده در زندگی انسان و عامل محفوظ ماندن انسان برشمرد و تصریح کرد: علت آب ننوشیدن حضرت عباس(ع) وصیت امام علی(ع) پیش از شهادت است، ایشان به ابالفضل(ع) فرمودند مبادا که آب بنوشی در حالی که برادرت حسین(ع) تشنه است، رسم هم این است که وقتی دو برادر کوچک هستند برادر کوچک‌تر ابتدا آب بنوشد، اما اینجا وصیت عکس این رسم است و ظاهرا در طول 20 سال فاصله میان عاشورا و وصیت امام علی(ع) حضرت عباس(ع) این وصیت را رعایت کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به داستان طالوت و جالوت، عنوان کرد: در مسیر جنگ لشکر طالوت به چشمه آبی رسیدند و از سوی خداوند فرمان رسید که نباید آب بخورید و ایشان نیز به مردم اعلام کرد که امتحانی بزرگ در راه است و هرکسی از این نهر آب بنوشد از ما نیست، اگر کسی آب نخورد از من است مگر کسی که در حد یک مشت آب بخورد، قرآن می فرماید به جز عده قلیلی همه آب خوردند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: قرآن می‌فرماید بعد از این جریان که اکثر لشکر مردود شدند، لشکر طالوت به لشکر جالوت رسید، کسانی که آب خورده بودند توان و قدرت مبارزه را از دست داده بودند و وقتی لشکر جالوت را دیدند گفتند ما طاقت نداریم و نمی‌توانیم با لشکر جالوت مبارزه کنیم اما کسانی که آب نخورده بودند گفتند نترسید، بسیار اتفاق افتاده که گروهی اندک بر گروهی زیاد پیروز شده‌اند و اگر استقامت کنیم به پیروزی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در جنگ میان لشکر طالوت و جالوت کسانی که آب نخورده بودند و نافرمانی نکردند بسیار با قدرت و شجاعانه جنگیدند، تصریح کرد: ماجرای لشکر حضرت طالوت درسی برای تاریخ شد، ماجرای کربلا شدیدتر از این است، چرا که اصحاب امام حسین(ع) اصلا آبی ننوشیدند و به شهادت رسیدند.

مبارزه همراه با سختی و نیازمند استقامت است

نماینده مجلس خبرگان رهبری مبارزه را همراه با سختی و نیازمند استقامت توصیف کرد و گفت: گاهی انسان می‌تواند منفعت جسمی و روحی را باهم داشته باشد، در اینجا امتحان الهی در کار نیست، امتحانات الهی در جایی است که بین منافع انسان تعارض پیش می‌آید، مثل عربستان که می‌بیند منفعتش در نوکری کفار و کشتن مسلمانان است و به دنبال منافع ظاهری و جسمی می‌رود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: بعضی عزت باطنی و روحی را می‌خواهند ولو اینکه باعث شود به شهادت برسند و عمرشان را از دست بدهند، اما عزت را انتخاب می‌کنند. تصمیم گرفتن بین این دو بسیار مهم است و ما از حضرت ابالفضل(ع) هم یک درسی گرفتیم ، روز عاشورا شمر امان نامه برای ایشان فرستاد و ایشان شمر را نفرین کردند. در این شرایط است که باید افراد تصمیم درست و دقیقی بگیرند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: در زندگی ما از این مسائل مرتب وجود دارد و رفتار انسان بستگی به تربیت او خواهد داشت، چشم پوشی انسان از مادیات را استغنا می‌گویند، یعنی شخص غنی نیست اما خود را غنی می‌بیند، تشنه است اما می‌گوید من آب نیاز ندارم و علیرغم عطش آب را نمی‌نوشد. این استغنا حاصل تربیت روحی عظیم است.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند ما طاقت تحریم‌های آمریکا را نداریم و باید مذاکره کنیم، تصریح کرد: روحیه عباسی برای تقابل با دشمنان لازم داریم، امروز نسبت به آمریکا باید روحیه‌ای مانند حضرت عباس(ع) داشته باشیم، ایشان با دوستان و اهل خود مهربان بودند و عبوس با دشمنان بودند، امان نامه شمر را با نفرین پاسخ دادند و ترسی به دل از دشمنان نداشتند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات