۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۱۹۸۰۲
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

هوای نفس مانع عبودیت می‌شود

هوای نفس مانع عبودیت می‌شود
آیت الله مهدوی با بیان اینکه هوای نفس مانع عبودیت انسان خواهد شد، گفت: به مرتبه عبد رسیدن بسیار دشوار و نیازمند عدم تبعیت از هوای نفس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در بیت مرحوم آیت الله زاهدی، با اشاره به بخش‌هایی از زیارتنامه حضرت عباس(ع) گفت: در زیارتنامه ایشان ذکر شده است سلام بر تو ای عبد صالح خداوند، این عبودیت ویژگی یک انسان کامل است.

وی در ادامه افزود: در آیه اول سوره أسراء و سوره کهف واژه عبد ذکر شده است، در این آیات کلمه عبد ذکر شده است در صورتی که مربوط به پیامبر اکرم(ص) است و خداوند می‌توانست از پیامبر اکرم(ص) یاد کند، اما موضوع این است که این ذکر عبد دارای هدف بوده و نشان دهنده ضروریت عبودیت و نقش آن در زندگی انسان است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه اشخاصی که اهل قرآن باشند، عبد خداوند خواهند شد و کسی که عبد خداوند شود مشکلات او از سوی خدا برطرف خواهد شد، اظهار کرد: قرآن کریم بزرگترین کتاب الهی است، هیچ بشری حتی انبیا سابق تحمل این کتاب عظیم را ندارند و چه خصوصیتی در پیامبر اکرم(ص) بود که باعث نزول قرآن بر ایشان شد، باید در قرآن کریم این موضوع را واکاوی کرد، حقیقت این است که ایشان عبد حقیقی خداوند بوده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری عدم تبعیت از نفس را یکی از شروط عبودیت برشمرد و تصریح کرد: به مرتبه عبد رسیدن بسیار دشوار است، وقتی یک خانم از حجاب فاصله می‌گیرد مبتلا به هوای نفس شده است، انسان باید شرایط مختلف خود را با شرع و عقل تطبیق دهد و به هوای نفس اعتنا نکند تا مبادا مبتلا به هوای نس باشد.

وی با اشاره به راحت طلبی ذاتی انسان، خاطرنشان کرد: ما همیشه به سمت راحت طلبی خواهیم رفت و بهترین‌ها و بهترین شرایط را برای خود می خواهیم، برخی اتفاقات نظیر غضب و عصابانیت هوای نفس در وجود ما بیدار می‌کند و باید از آن مراقب کنیم، حضور در مکان‌هایی که نباید و استفاده از وسایلی که مسأله دار است تنها باعث بیشتر شدن رذالت‌ها و صفات اخلاقی ناپسند خواهد شد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه عبودیت دشوار است، گفت: باید در مسیر عبودیت خداوند قرار داشته باشیم و به جلو برویم در این مسیر تا کم کم بتوانیم بر نفس خود غلبه کنیم، کسی که غرور داشته باشد همیشه تابع نفس و هوای نفس است و همین موضوع می‌تواند مانع عبودیت انسان شود.

وی حب شهرت و ریاست را از دیگر اقسام تبعیت از هوای نفس برشمرد و اظهار کرد: نزاع‌هایی که داریم و کارهای ناپسندی که در این زمینه  انجام می دهیم از اقسام هوای نفس است و چه بسیار افرادی که تلاش‌های بسیار کردند برای از بین بردن هوای نفس درون خود اما متأسفانه به دلیل غروری که داشتند موفق نشدند./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات