۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۶۱۹۸۴۱
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

تهدید، تطمیع و معامله تأثیری بر یاران سیدالشهدا نداشت

تهدید، تطمیع و معامله تأثیری بر یاران سیدالشهدا نداشت
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: دشمن نه با تهدید و نه با تطمیع و نه با معامله نمی توانست تأثیری بر یاران سیدالشهدا(ع) داشته باشد، چون دشمن شناس بودند و بصریت داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان دوشنبه شب همزمان با شب عاشورا در جمع زئران و مجاوران عزادار حرم مطهر رضوی، گفت: این جلسات عزاداری و جلسات سراسر دنیا زیر نظر نگاه های ملکوتیان است و به حال شما غبطه خورده و دعا می کنند.

وی مناجات سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا را از جمله حوادث شب عاشورا بیان و اظهار کرد: وقتی امام حسین(ع) دیدند که لشکر دشمن به سمت خیمه ها می آید به حضرت عباس فرمود: «جانم به فدایت برو ببین چه خبر است.»، وقتی خبر آمد که دشمن می خواهد جنگ را شروع کند از عباس خواست که امشب را مهلت بگیرد تا نماز و قرآن بخواند و دعا کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه افزود: این که حضرت برای دعا و نماز و استغفار مهلت می گیرد نشانه دعا و استغفار است و این را کم نگیرید ما به استغفار، دعا و خواندن قرآن نیاز داریم بنابراین بزرگان احیای امشب را سزاوار دانسته اند که بیدار بوده و مناجات کنید.

امام جمعه موقت مشهد اتمام حجت سیدالشهدا(ع) با اصحاب را از دیگر حوادث شب عاشورا بیان و ابراز کرد: امام حسین(ع) در شب عاشورا همه اصحاب خود را جمع کردند و وضعیت را برای آن ها تشریح کرده و فرمودند: «هدف این ها من هستم و من به شما اجازه می دهم از این جا بروید و شما هیچ تعهدی به من ندارید، از تاریکی شب استفاده کنید و همگی بروید.» اما کسی نرفت حتی زن ها نیز حاضر به ترک حضرت نشدند و این چه فضایی بوده است؟

ویژگی های خاص اصحاب امام حسین(ع)

وی با بیان این که اصحاب امام حسین(ع) دارای چنان ویژگی هایی بودند که در اصحاب پیامبر(ص) و امامان دیگر نبود، تصریح کرد: امام علی(ع) در مورد اصحاب امام حسین(ع) و کربلا فرمود: «این جا قتل گاه و بارانداز سواران عاشق است، آنان شهدایی هستند که نه در گذشته مانند آن ها هستند و نه در آینده مانند آن ها خواهد بود.»

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ولایت مداری، تسلیم در برابر رهبری و جدانشدن از امام  را از ویژگی های خاص یاران امام حسین(ع) ذکر کرد و بیان داشت: یکی از کارهایی که دشمن به شدت در جبهه فرهنگی کار می کند این است که حمایت ما را از رهبری بگیرد و ما را از رهبری جدا کند البته کور خوانده است، عاشورایی به این معنا است که از رهبری جدا نشده و تسلیم محض او باشیم و آن چه او بگوید اطاعت کرده و فرمانبردار باشیم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که دفاع از دین در شرایط خاص از دیگر ویژگی اصحاب امام حسین(ع) بود، گفت: در شرایطی که نفاق موفق شده بود در جایگاه پیامبر(ص) بنشیند و خواص و متدینین اصحاب پیامبر(ص) دنیا پرست شده بودند تا آن جا که یکی از آن ها فرمانده لشکر یزید شده بود همچنین عامه مردم از نظر معرفتی ضعیف شده و 30 هزار نفر حلقه محاصره را بر سیدالشهدا(ع) تنگ کرده بودند، قدرت نظامی، سیاسی و فرهنگی در اختیار یزید بود و برخی آقا زاده ها مانند عمربن سعد امام حسین(ع) را نصیحت می کردند اما عده ای کم و نورانی در چنین شرایطی حاضر نیستند از دین و حضرت دست بردارند.

وی ایمان راسخ و اراده قوی را از دیگر خصوصیت های اصحاب سیدالشهدا(ع) بیان و ابراز کرد: در زمان پیامبر(ص) حتی چهره های متدین در ساعتی که جنگ شروع شد فرار کردند و یا به فکر غنیمت میدان نبرد را خالی کردند همچنین گاهی جبرئیل و فرشتگان بر اصحاب پیامبر(ص) کمک می کردند اما با وجود این که هیچ کمکی برای اباعبدالله(ع) نبود، یاران ایشان با ایمان راسخ در کنار ایشان ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه دشمن شناسی و بصیر بودن را از دیگر ویژگی های یاران اباعبدالله(ع) برشمرد و تصریح کرد: دشمن نه با تهدید و نه با تطمیع و نه با معامله نمی توانست تأثیری بر یاران سیدالشهدا(ع) داشته باشد چون دشمن شناس بودند و بصریت داشتند.

امام جمعه موقت مشهد با تأکید بر الگو گرفتن از یاران سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: این خصوصیات عاشورایی را فرا بگیرید و از دست ندهید و خود را با این خصوصیات به امام حسین(ع) نزدیکتر کنید./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات